Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 21:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: heaven
Er der nogen psykisk / fysisk forskel af effekten, påvirkningen og det at tage stoffet i det hele taget? Virker stofferne anderledes? Jeg tænker på alle stoffer, dog primært de syntetiske.

/Sune

Titel:
Flueknepper kongen

Sikkert ikke.

Dog er der muligvis en mental forskel. De piger, jeg kender, der tager stoffer kan ikke lide psykedelika, og er mere til stimulanser eller depressanter, mens fyrene er glade for psykedeliske... :wink:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Overalt og ingen steder
Det kan være et utal af utrolige tilfældigheder, men mine erfaringer med chicks på drugz er at de begynder at SNAKKE... MEGET!

Skal ikke kunne sige om der er noget om det...

Senest rettet af Noone 30 maj 2006 17:50, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Jeg tror også man kan være ret sikker på at den fysiologiske virkning er præcis den samme. Bortset fra stoffer som f.eks. LSA, som også påvirker livmoderen, og dermed kan fremprovokere en abort, men det er jo ikke en direkte psykisk effekt.
Til gengæld kan der jo være en generel (dog ikke definitiv) forskel på tankegang og verdensanskuelse, specielt den lidt mere ubevidste forskel i psyken mellem kønnene. Jeg har dog aldrig hørt om at det er blevet undersøgt, og der er da også mange piger der er glade for psykedelika. Måske er det bare din omgangskreds :)

Titel:
Insane psychedelia user!

I totally disagree.

Ny forskning indenfor medicin viser faktisk, at kvinder i mange tilfælde reagerer fysiologisk anderledes på medikamenter end mænd gør.

Læs selv om det, her.

Man kan selvfølgelig ikke generalisere disse resultater over på alle biologisk aktive stoffer, det er heller ikke alle medikamenter, der giver nogle målbare forskelle, men det er da en mulig forklaring. Også kan fyrene måske bedre klare narkoen, da de som bekendt har nosser.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=14214

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Levose AKA Veritas skrev:
Sikkert ikke.

Dog er der muligvis en mental forskel. De piger, jeg kender, der tager stoffer kan ikke lide psykedelika, og er mere til stimulanser eller depressanter, mens fyrene er glade for psykedeliske... :wink:

Det er sandt at der er langt flere mænd end kvinder som kan lide psykedelika (dog er der undtagelser som undertegnede..) og jeg tror årsagen har sit udspring i den psykiske forskel frem for den fysiske.

Jeg har en teori, som kunne være interessante at få respons på fra begge køn:

Kvinder er som regel mere indstillet på at skabe trygge rammer frem for at tage på alternative bevidstheds-eventyr. I kvinder ligger der et indbygget anlæg for at få det kendte til at fungere optimalt, så det kan danne basis for et familieliv. Det nytter ikke at mor er fjern fra verden i en uges tid, fordi hun skal bearbejde et voldsomt trip. Hun skal være nærværende, og opretholde hverdagens rytme over for sine børn. Og hun skal holde sig sund, fordi hun har ansvaret for andre. Derimod kan han godt tillade sig det, da hun så og sige vil holde skansen for ham. Hun nyder måske endda godt af hans eventyr hvis han bringer nye erkendelser og indspiration tilbage til "stammen".

Dette stemmer meget godt overens med at mange modne kvinder hvis børn er blevet så store (pupertet), kan finde på at begynde at gå op i selvudviklingskurser, spirituelle bøger, yoga osv. da der pludselig er tid til at tænke lidt på sig selv igen. Alligevel er det de færreste af dem, som begynder at eksperimenterer med psykedeliske stoffer, -måske fordi de ikke ved nok om hvad det er og er mere eftergivende over for angst end mænd. Jeg tror mænd i større grad ser angst som en udfordring som skal besejres, end kvinder gør. Jeg har f.eks. flere veninder som er overbevist om at de ville blive sindsyge af angst på et trip, hvis de tog et, uden overhovedet at have prøvet noget. Det er synd synes jeg, for jeg er overbevist om at der er rigtig mange kvinder som ville kunne bruge de psykedeliske stoffer på en spændende måde, hvis de turde udfordre sig selv lidt.

Mænd bruger deres eventyrlyst, og flair for konkurrence (hvem tør tage mest?) til at booste deres mod til at tage på rejserne. Fordelen ved dette er, at de får det gjort (hvor kvinder tit bliver ved snakken), og det er en effektiv måde at overvinde sin angst for det ukendte på. Man kan sagtens bruge energien konstruktivt i gruppepres til at fører sig selv over den tærskel hvor man får det gjort, istedet for at hænge fast i tvivlen.
Hos naturfolk bliver gruppepresset sat i system ved forskellige ritualer hvor psykedeliske substandser indgår. Her forventer hele stammen at man gør det, og ved på den måde at blive presset ud på kanten, overvinder man sine egne barierer og opnår som følge deraf en stolthed og balance i sig selv.
Fællen i denne konkurrence lyst er, at det kan føre til ukonstruktiv "lamning" hvor meningen for længst er gået fløjten, men konkurrencen stadig kører. Mænd praler i højere grad end kvinder (statistisk set) om hvor mange genstande, snitter, piller osv de har taget, som et bevis på at de er af den rette støbning.

På den måde har vi hver især lidt af det det andet køn mangler: Kvinder mangler mod men er mere fornuft-sundhedsorienteret, hvor mænd har mod, men er mindre fornuftige. Sammen kan vi balancerer os.

Måske burde mænd i højere grad prøve at få deres kærester med på trip. Jeg tror mange kvinder ville have godt at at blive presset lidt på en konstruktiv måde. Omvendt vil mange mænd opdage nye ting ved at have kvinder med på trip :wink: .

Jeg hører selvsagt ikke til de kvinder som fokuserer på trygge rammer (men har dog en del fornuft, skulle jeg mene :wink: ) og elsker de psykedeliske rejser. Jeg kender nogle få andre kvinder som har det som jeg og deres selskab er meget velkomment, da jeg føler det er konstruktivt både at møde sit eget og det modsatte køn på trip.

Nå, det blev en længere snak..

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
Fanny: Det der er jo simpelthen både genialt og smukt, jeg vil dog godt lige tilføje at mænd ikke er så modige igen hvis de bliver stillet overfor en bestemt ting som de frygter. Og det konkurrencegen som man kan kalde det,det stammer jo helt tilbage fra urtiden(måske før) hvor man skulle være bedre end de andre hanner for at opnå hunnernes gunst. Jeg vil også mene kvinder kan have godt af psychedeliske stoffer hvis de vel at mærke kan kapere det. Jeg har selv gernet ville have nogle tøser med på det og har måske fundet en på 18-19 som(måske) vil en af mine største ønsker indenfor den såkaldte psychedeliske stofkultur er at trippe sammen med en kvinde/pige/dame hvad de forskellige foretrækker og blive kaldt. Jeg har længe nydt godt af dine teorier som jeg syntes rammer ret godt og din kyndige vejledning kan også være guld værd

god karma herfra og til dig og dine fremtidige trips

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
I bund og grund handler det vel egentligt om at konfrontere sin indre frygt.

Mænd og kvinder definerer dette på vidt forskellige måder, og Fanny's "caveman"-analogier syntes jeg afspejler dette ganske godt.

Både mænd og kvinder har vel en frygt for at fejle efter deres respektive definition af personligt nederlag.

Hvis en stamme/gruppe forventer noget af én, så frygter man vel for det meste at fejle socialt, og de fleste vil vel gøre deres bedste for at leve op til at have en god oplevelse. (Forhåbentligt med gruppens hjælp!)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Fanny skrev:

Måske burde mænd i højere grad prøve at få deres kærester med på trip. Jeg tror mange kvinder ville have godt at at blive presset lidt på en konstruktiv måde. Omvendt vil mange mænd opdage nye ting ved at have kvinder med på trip :wink: .

Din teori om at trygheds behovet lettes lidt med alderen er bare spot on.

Jeg ville gerne prøve psychedeliske stoffer med det modsatte køn. Det kunne være en fed oplevelse at se hvor den rejse fører os hen.

Mvh Mikkel

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]