Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 21:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Skadeligt...
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rundt på gulvet
Hey der ude til jer psykedeliske væsner i universet!

Har nogen spørgsmål om hvad der er skadeligt og sådan, for kunne faktisk godt tænke mig at vide hvad der er mest skadeligt og sådan hvordan det er skadeligt, psykisk eller fysisk eller begge dele eller noget helt trede, om det er i hjernen eller muskler, og hvad det er i hjernen..

Har selv taget narko ca. hver weekend i små 2 år nu(har dog haft 2 uger eller en hel månedes pause nogen gange), ligefra amf,coke,e-piller, og så ryger jeg en lille joint eller 2 om dagen, så kunne sku da egentlig være meget intresant og høre hvor skadeligt det egentlig er..

Har selv en ide om amf'en er meget skadelig, man er simpelhent så tæsket i hjernen efter en god tur, argh det nedern!

kokaen har jeg en ide om ikke er så galt, da det er natur produkt, nogen procent af det man køber hvertfalde;D..

mdma'en er nok ikke god...

Hvis vi nu gør sådan her:

1) amf
2) coke
3) e-piller(MDMA) <- skal vi bare sige mdma til den? for der er vel os amf shit i pillerne..
4) hash

hvis i kloge hoveder så skriver ud fra det hvordan det er skadeligt og ting så ville jeg være taknemmelig.. :-]

peace!

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
For det første vil jeg gerne anbefale dig at søge her på siden eller på
http://www.erowid.org Særligt Erowid har under hver enkelt stof, en kategori der beskriver (bi)virkninger ret overskueligt og forholdsvist detaljeret.

Theis J skrev:
kokaen har jeg en ide om ikke er så galt, da det er natur produkt, nogen procent af det man køber hvertfalde;D

At noget stammer fra naturen, har ingen betydning for hvor skadeligt det er. Godt nok kan man ved at isolere aktive alkaloider styrke (bi)virkninger i forhold til hvis man indtager planteproduktet, men der stadigvæk mange ting i naturen, f.eks. grøn fluesvamp der er pisse farligt at indtage. Så det nytter ikke, at bruge det argument, at alt hvad der kommer fra naturen nok er sundere end anden narko.
Desuden har man i et laboratorium en mulighed for at sortere giftstoffer fra så kun den ønskede effekt fremkommer - desværre har de fleste stoffer også nogle bivirkninger i de doser vi tager dem i, så det er sjældent at man helt kan undsige sig noget ubehag/nogle problemer.

Ganske kort vil jeg sige følgende, om de ting du spørger efter:

1) Amf er ret skadeligt for hjertet, særligt ved et stort forbrug og/eller ved længere tids brug. Derudover mener jeg, at det har en vis skadelig effekt på leveren/nyrerne. Amf kan vist også have en neurotoksisk effekt - det vil sige, at det kan give nogle skader i hjernen (det behøver ikke være fuldt så alvorligt, som det lyder.) Risikoen for en amfetaminpsykose er også til stede, hvis man går rigtig hårdt til den. Inden da er paranoia, tvangstanker osv. også at frygte.

2) Coke er også skadeligt for hjertet omend i en mindre grad end amf.
Såvidt jeg erindrer, er der også en eller anden form for skadevirkning på lever/nyrer (ihvertfald en af delene.) Man kan blive parnoid af kokain, og det har muligvis også en vis neurotoksisk virkning.
Selvom man ikke kan blive fysisk afhængig af coke, så kan den psykiske afhængighed være sindsygt stærk! Så pas endelig på med det!
Hvis man bliver afhængig er en af de første "bivirkninger" også en skrantende økonomi - coke er dyrt, som du nok ved.

3) Ecstasypiller (de fleste af dem er der faktisk KUN MDMA i, og det er også bedst, for ecstasy og amfetamin er MEGET dumt at blande.)
MDMA kan have en neurotoksisk indvirkning på serotoninreceptorerne (receptorer i hjernen, der hjælper med at producere lykkefølelse), og man kan således blive voldsomt - og varigt! - deprimeret, hvis man først kommer rigtig galt afsted med MDMA. Det skal nok lige tilføjes, at det er sjældent det ender SÅ galt. MDMA stresser også hjertet i en eller anden grad, omend jeg klart mener, det er mindre end amf.

4) Hash - Den største risiko, udover nedsat indlæringsevne og en ringere korttidshukommelse, lader til at være at man "hænger fast i et umodent stadie" - forstået på den måde, at hvis man starter med at ryge dagligt i 7. klasse og fortsætter til man er 22 år gammel, så kan man pludselig få en følelse af, at man ikke har gennemgået den samme psykologiske udvikling som andre 22 årige. Jeg har aldrig selv røget meget hash, men jeg har hørt ovenstående udsagn fra mange uafhængige personer.
Hash har jo heldigvis meget få fysiske skadevirkninger (og dem der er, er forbundet med selve rygningen ikke det faktum, at der er tale om hash*) De psykiske skadevirkninger kan tilgengæld være grelle, og paranoia er for mange en integreret del af hashrusen, hvilket også afholder mange fra at ryge i det hele taget. Derudover er der en vis risiko for at udvikle en hashpsykose, særligt hvis mann ryger meget og hver dag. Generelt er mild pot bedre for psyken end stærk skunk, så det er altså også et spørgsmål om ikke altid at gå efter det allerstærkeste.

Det blev en lidt lang post, håber du kan bruge den til noget, og husk så at bruge søgefunktionen her på siden, og Erowid.org fremover!

Go' vind i sejlene!

Mvh. Psyko

* Jeg mener, at påstanden om at en joint tilsvarer tre cigaretter i forhold til øget risiko for at udvikle lungecancer, ikke holder

Senest rettet af Psyko 01 apr 2006 14:22, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Ecstasy er da også meget skadeligt for leveren?
Det bliver da sendt op i the brian via leveren?
Ecstasy er jo egentlig det eneste stof de fleste
ikke sniffer men tager i pille form.

Eller er jeg forkert på den?

Titel:
Flueknepper kongen

Coke, hvis det bliver indtaget samme aften som alkohol, omdannes i leveren til cocaethylen, som er langt mere skadeligt end coke og alkohol i sig selv.

Derfor er coke kun "forholdsvis" uskadeligt hvis det indtages uden alkohol, ellers stryger det langt forbi amfetamin ift. hjerte- og hjernetoxicitet...

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
er amf virkelig så skadeligt? Personligt ville jeg jo nok have ment/mener at det var e piller og coke?

Titel:
In our memories

Veritas skrev:
Coke, hvis det bliver indtaget samme aften som alkohol, omdannes i leveren til cocaethylen, som er langt mere skadeligt end coke og alkohol i sig selv.

Derfor er coke kun "forholdsvis" uskadeligt hvis det indtages uden alkohol, ellers stryger det langt forbi amfetamin ift. hjerte- og hjernetoxicitet...

Jeg så godt Ali's topic forleden, men har du en kilde der direkte siger at cocaethylen er mere skadeligt neurotoksisk og hjertemæssigt end amfetamin? Det er selvfølgelig også et svært spørgsmål at svare på, da tingene kan være neurotoksiske på vidt forskellige måder.
Hvilke former for "hjerneskader" er det forresten cocaethylen giver øget risiko for?

sekstoi > De forskellige stoffer, er skadelige på forskellige måder, som det også fremgår af mit svar. Amfetamin er helt sikkert en af de ting, der sætter dit hjerte igang, og som kan give en del problemer, også pga. søvnmangel og det faktum, at det meste amfetamin bliver fremstillet af polske kemikere uden en skam i livet.

Cola > Jeg tvivler på, at leveren kan sende ecstasy "den Brian" efter indtagelse, men uanset hvordan vi anskuer det, så tror jeg ikke at leveren tager voldsomt skade af ecstasy. Bare fordi leveren skal arbejde betyder det ikke at den tager skade. Du skal være velkommen til at poste kilder, der siger anderledes.

Mvh. Psyko

Titel:
In our memories

http://www.erowid.org/chemicals/mdma/mdma_effects.shtml skriver under "negative" (effects, red.): "possible liver toxicity (rare)"

Det er selvfølgelig slet ikke uddybende nok, men jeg tror alligevel, at det bekræfter det vi godt vidste i forvejen - at MDMA ikke almindeligvis skader leveren noget særligt.

Mvh. Psyko

Titel:
Flueknepper kongen

Psyko skrev:
Veritas skrev:

Jeg så godt Ali's topic forleden, men har du en kilde der direkte siger at cocaethylen er mere skadeligt neurotoksisk og hjertemæssigt end amfetamin? Det er selvfølgelig også et svært spørgsmål at svare på, da tingene kan være neurotoksiske på vidt forskellige måder.
Hvilke former for "hjerneskader" er det forresten cocaethylen giver øget risiko for?

sekstoi > De forskellige stoffer, er skadelige på forskellige måder, som det også fremgår af mit svar. Amfetamin er helt sikkert en af de ting, der sætter dit hjerte igang, og som kan give en del problemer, også pga. søvnmangel og det faktum, at det meste amfetamin bliver fremstillet af polske kemikere uden en skam i livet.

Cola > Jeg tvivler på, at leveren kan sende ecstasy "den Brian" efter indtagelse, men uanset hvordan vi anskuer det, så tror jeg ikke at leveren tager voldsomt skade af ecstasy. Bare fordi leveren skal arbejde betyder det ikke at den tager skade. Du skal være velkommen til at poste kilder, der siger anderledes.

Mvh. Psyko

http://www.pubmedcentral.nih.gov/pagere ... ageindex=1
"...but the toxicity of CE is greater than that of cocaine"

http://jpet.aspetjournals.org/cgi/conte ... /274/1/215
"In humans, the concurrent ingestion of cocaine and alcohol, with resulting cocaethylene formation, has been associated with enhanced subjective euphoria, increased heart rate and increased plasma cocaine concentration. These findings suggest that cocaethylene may play a role in the morbidity and mortality associated with concurrent cocaine/alcohol abuse."

Der ser ud til at være rigeligt belæg for det. Ethylradikalen skulle være i stand til at indgå i redox-reaktioner, og er derfor toksiske, også for neuroner.

Titel:
In our memories

Veritas > Jeg har skam heller ikke tvivlet på, at det var farligere end kokain alene, jeg spørger bare til en kilde, der beviser dit udsagn om at cocaethylen er farligere end amfetamin?

Derudover vil jeg gerne høre noget mere om de neurotoksiske skader, der kan forekomme, når man blander kokain og alkohol.

mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem

Psyko skrev:

Jamen ens hjerterytme må da gå tilbage til normal igen? Mener også jeg har læst et sted at hjertet ikke tager skade af at arbejde lidt ekstra nogle gange.

Psyko skrev:

Leveren kan også regenere så medmindre man bliver ved med at presse den rigtigt hårdt sker der ikke det store

Titel:
In our memories

sekstoi > Selvfølgelig går ens hjerte tilbage til normal, men jeg tvivler på at det har godt af at blive presset op i det røde felt i flere timer ad gangen. Folk der tager amf, bliver jo ofte ved med at redosere over en helt nat, nogle gange endnu længere. Det har hjertet altså ikke godt af.
Jeg hæfter mig også ved, at du ikke linker til nogle kilder - har du referancer på de ting du siger, eller er det bare noget du har hørt på den lokale bodega?

Titel:
Dedikeret medlem

Psyko skrev:
sekstoi > Selvfølgelig går ens hjerte tilbage til normal, men jeg tvivler på at det har godt af at blive presset op i det røde felt i flere timer ad gangen. Folk der tager amf, bliver jo ofte ved med at redosere over en helt nat, nogle gange endnu længere. Det har hjertet altså ikke godt af.

Nej det selvfølgelig rigtigt nok, men nu ikke lige det stof jeg har set flest blive brændt fuldstændigt af med

Psyko skrev:
Jeg hæfter mig også ved, at du ikke linker til nogle kilder - har du referancer på de ting du siger, eller er det bare noget du har hørt på den lokale bodega?

Hmm problemet er jo netop jeg ikke kan huske hvilken kilde jeg hørte det fra selvom det var videnskabelige kilder. Og nej lytter ikke lige til hvad folk nede på det lokale bodega siger de ved om de fleste ting

Titel:
In our memories

sekstoi skrev:
Psyko skrev:

Nej det selvfølgelig rigtigt nok, men nu ikke lige det stof jeg har set flest blive brændt fuldstændigt af med

Nu må du lige stramme dig lidt an...Du kan ikke basere dine svar på hvad du har set! Jeg har heller aldrig kendt nogen, der døde af en overdosis heroin, men derfor ved jeg stadigvæk, at det er en reel risiko. Mange bi-/skadevirkninger vil først vise sig efter lang tids hyppig brug, men det er ikke det samme som at sige at de ikke er dér.
Desuden vil nogle ting først blive mærkbart efterhånden som folk bliver ældre, så selvom du ikke kan se nogle skader på dem idag, så kan det godt være det kommer senere.

sekstoi skrev:
Psyko skrev:

Hmm problemet er jo netop jeg ikke kan huske hvilken kilde jeg hørte det fra selvom det var videnskabelige kilder. Og nej lytter ikke lige til hvad folk nede på det lokale bodega siger de ved om de fleste ting

Det er meget muligt, at leveren i de fleste tilfælde vil regenerere. Det betyder dog stadigvæk ikke, at ecstasypiller (MDMA) og coke er værre end amf. Amfetamin må helt klart siges at tilhøre den mere skadelige gruppe af stoffer. Jeg kan helt klart anbefale dig at læse noget mere på Erowid, så vil du få mere styr på nogle grundlæggende ting.

mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

okay, synes ikke i skriver noget om hjerne skader? kan ikke læse engelsk så kan ik bruge den side der desværre..

Titel:
In our memories

Theis J skrev:
okay, synes ikke i skriver noget om hjerne skader? kan ikke læse engelsk så kan ik bruge den side der desværre..

Når noget er "neurotoksisk" betyder det, at det giver en eller anden form for hjerneskade - groft oversat. Neuro- betyder noget, der har med nerver og nervesystemet at gøre og toksisk betyder "giftigt."

Nu skriver du, at du ikke kan læse engelsk...hvor gammel er du egl?
Hvis du vil have os til at svare på dine spørgsmål, må du spørge ind til nogle af de ting vi skriver. F.eks. kan du spørge: "På hvilken måde giver MDMA hjerneskader?"

mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

jeg er 19år , jamen ok, har set en video om at mdma giver hulder i hjernen og fjernede et eller andet... men det i har skrevet her har da hjulpet min viden lidt ;D så det godt nok..

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Theis J skrev:
jeg er 19år , jamen ok, har set en video om at mdma giver hulder i hjernen og fjernede et eller andet... men det i har skrevet her har da hjulpet min viden lidt ;D så det godt nok..

Hvilken video er det du har set? Påstanden med at MDMA giver "huller i hjernen" er blevet effektivt afvist. Den opstod da en forsker publicerede nogen billeder af en "sund hjerne" og en "hjerne efter MDMA-påvirkning", hvor man (hvis man ikke ved noget om videnskaben bag) kan se det som huller i hjernen. I virkeligheden viser billedet bare serotonin-koncentrationen i de to forskellige billeder - og den "sunde" hjerne har en serotoninkoncentration på op mod 50X det normale! Det er et af de grimmeste eksempler på manipulation med den offentlige debat via "videnskab" i nyere tid. Studiet var da også sponseret af NIDA, en organisation med anti-drug interesser.
Tag ikke fejl, jeg er ganske sikker på at kronisk misbrug af høje doser MDMA kan give uønskede mikromorfologiske ændringer i hjernen, men det kræver SERIØST misbrug, og opstår ikke ved bare nogenlunde respektfuld anvendelse af stoffet.
Lær at tage al stofinformation der KAN være præget af propaganda med et gran salt!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

ok...

det var en af dem her:

http://www.benneke.dk/Narkofilm.htm

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Lidt svært at sammenligne vil jeg sige? Alle stofferne er vel lige skadelige i sidste ende = døden.

Og f.eks. er 5g amf mere skadeligt end én kix? Plus at der er stor forskel på doseringen af f.eks. MDMA og coke, så jeg forstår ikke rigtig meningen med dit spørgsmål? :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

mit spørgsmål er hvordan stofferne skader... de skader vel på hver sin måde og forskellige steder..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]