Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 17:43


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 29 maj 2007 10:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 18 feb 2003 02:01
Indlæg: 456
Geografisk sted: Nowhere land
Ketamin virker kort sagt som en NMDA antagonist.
Du kunne som udgangspunkt læse hvad der står på wikipedia om det, hvis det ikke er detaljeret nok, kan du prøve at tjekke nogen af deres eksterne links eller referencer ud.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketamine#Neuropharmacology
http://en.wikipedia.org/wiki/NMDA_Receptor_Antagonist


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 nov 2007 21:45 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2006 13:54
Indlæg: 1816
Geografisk sted: Fælledparken :P
http://www.irf.dk Institut for Rationel Farmakologi indeholder information om en masse lægemidler, jeg tænkte den kunne være brugbar for en del mennesker. Vidste ikke hvor jeg ellers skulle poste den!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 mar 2008 01:04 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2006 15:36
Indlæg: 165
Lækker og ret informativ tråd. både med links og facts. Burde den ikke OGSÅ være i leksikonet? (tænker om der overhoved er nogen der kigger der...(små 9338 visinger er det mange for psy?) ) Nu hvor den handler om stoffers påvirkning af hjernen osv. jeg har i hvert fald ledt lidt efter hvordan psilocin påvirker hjernen uden så meget held og den store mængde info... (har set wikip.)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2008 13:13 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Treasure skrev:
Kokain: Blokerer for genoptaget af dopamin


Ikke ifølge Wikipedia - her står der, at kokain også påvirker noradrenalin og serotonin:

"it [kokain] is a dopamine reuptake inhibitor, a noradrenaline reuptake inhibitor and a serotonin reuptake inhibitor


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 aug 2008 16:12 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 aug 2005 09:17
Indlæg: 1752
Zarathustra skrev:
"it [kokain] is a dopamine reuptake inhibitor, a noradrenaline reuptake inhibitor and a serotonin reuptake inhibitor


Og sikkert også i den rækkefølge. Mener i hvert fald at den virker kraftigst på dopamin re-uptake. De fleste stoffer påvirker flere systemer, f.eks. påvirker MDMA også disse systemer, men dens "signatur" er den serotonin funktion.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 sep 2008 13:30 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jan 2006 01:53
Indlæg: 1378
Geografisk sted: Helt væk
Vil bare lige sige tak for at du har gidet at bruge tid på at skrive dette velformulerede, interessante og lærerige læsning. :)

Hvis der er nogle der har link til noget i samme dur må de gerne smide en pm :)

:gud: Treasure :gud:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 feb 2009 21:33 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 dec 2001 02:01
Indlæg: 1989
Geografisk sted: Danmark
Treasure:
Citat:
GHB: Agonist til GABA(A)-receptoren.


det er faktisk ikke helt rigtigt ifølge blandt andet wikipedia
Citat:
The existence of a specific GHB receptor was predicted by observing the action of GHB and related compounds that primarily act on GABAB


http://en.wikipedia.org/wiki/GHB_receptor


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 maj 2009 23:44 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 dec 2008 21:40
Indlæg: 181
Der var læsestof i den her tråd for mig i flere timer :D

fattede ikke et løg, Husker ikke et løg.. MEN FUCK hvor var det spændene.
Thx dudes :D min kæreste er btw sygepjejeskestuderende <- og jeg er bask ) skulle lige hilse og sige at jeres viden nok skal komme hende til gode!! hun havde aldrig regnet med så kloge ord fra sådan et forum :D Keep it up!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2009 22:42 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2007 23:49
Indlæg: 792
Malkavian skrev:
Zarathustra skrev:
"it [kokain] is a dopamine reuptake inhibitor, a noradrenaline reuptake inhibitor and a serotonin reuptake inhibitor


Og sikkert også i den rækkefølge. Mener i hvert fald at den virker kraftigst på dopamin re-uptake. De fleste stoffer påvirker flere systemer, f.eks. påvirker MDMA også disse systemer, men dens "signatur" er den serotonin funktion.


Korrekt, kokain er primært en DARI (dopamine reuptake inhibitor) og sekundært (men stadig signifikant) på NE/SE. (NorEpinephrine, SErotonin)

_________________
Once you get locked into a serious drug collection, the tendency is to push it as hard as you can.
Gør dig selv en tjeneste, og lad være med at starte en samling.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2010 03:57 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 okt 2007 16:14
Indlæg: 206
En lækker database for bindingsaffiniterer findes her: http://pdsp.med.unc.edu/pdsp.php


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2010 20:24 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 25 apr 2010 19:05
Indlæg: 1
Denne tråd har givet mig en masse spædende læsning :D meget oplysende og interessant !

Tak for det :D !
:peace:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2010 20:29 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 13 okt 2009 22:29
Indlæg: 72
Nogen der ved hvordan Salvia virker på hjernen???
Har længe gerne villet finde ud af det, men hører kun "historier om hvad folk tror det gør....så som at opløse hjernen....Hvilket jeg tvivler ret meget på


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 aug 2010 02:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 aug 2008 13:13
Indlæg: 703
Exbrugeren skrev:
Nogen der ved hvordan Salvia virker på hjernen???
Har længe gerne villet finde ud af det, men hører kun "historier om hvad folk tror det gør....så som at opløse hjernen....Hvilket jeg tvivler ret meget på

Denne side er nok den mest komplette guide vedr. salvia (salvinorin A)
http://www.sagewisdom.org/
Klik lidt rundt i pdf doc's, så vil jeg skyde på du finder noget...

_________________
”What hashish gives with one hand it takes away with the other: that is to say,
it gives you power of imagination and takes away the ability to profit by it”

(Baudelaire 1860).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 dec 2010 17:25 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Her er lidt "nyt" om n,n-DMT..


http://www.scribd.com/doc/13142501/Endo ... tamine-DMT

Hvis man havde mange spørgsmål inden man læste artiklen, har man endnu flere nu.. :P


//blazR

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2011 21:02 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 25 okt 2010 17:37
Indlæg: 18
Jeg kan se, at denne tråd er meget gammel, men jeg har først lige opdaget den :/ Der står en masse interessante ting i, men jeg har lige et spørgsmål.
Der står at kokain er med til at blokere genoptagelsen af dopamin. Vil det normalt ikke medføre, at man bliver mere trist eller i det mindste forbliver i samme humør?

Hjernen udskiller endorfiner i form af dopamin, som siges at være kroppens svar på morfin, som giver én en lykkefølelse. De gange, hvor jeg har prøvet kokain, så synes jeg, at jeg har været helt oppe og flyve og i rigtig godt humør. Er det mig, som har misforstået, hvad hjernen gør, når man er påvirket?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2011 22:22 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 jul 2000 01:01
Indlæg: 2998
Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
skytteq skrev:
Der står at kokain er med til at blokere genoptagelsen af dopamin. Vil det normalt ikke medføre, at man bliver mere trist eller i det mindste forbliver i samme humør?

Hvis dopaminen forbliver i synapsespalten længere tid istedet for at blive genoptaget i neuronerne, vil det have en stimulerende og humørhævende effekt - koncentrationen af dopamin stiger der hvor den har sin effekt. I vesiklerne i neuronerne gør ligger dopaminen så at sige blot på depot, klar til brug.
SSRI'er ("lykkepiller") virker efter lidt samme princip, blot på transmitterstoffet serotonin. Af forskellige årsager virker det dog ikke lige så akut som kokain, ellers ville man kunne forvente en lidt MDMA-lignende effekt.

Citat:
Hjernen udskiller endorfiner i form af dopamin, som siges at være kroppens svar på morfin, som giver én en lykkefølelse. De gange, hvor jeg har prøvet kokain, så synes jeg, at jeg har været helt oppe og flyve og i rigtig godt humør. Er det mig, som har misforstået, hvad hjernen gør, når man er påvirket?

Hjernen har flere forskellige signalstoffer som kan påvirkes i den ene eller anden retning alt efter hvilket stof man tager. Endorfiner er kroppens egen form for opiater, og har ikke direkte noget med dopamin at gøre.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2012 09:57 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Hjernen udskiller endorfiner i form af dopamin, som siges at være kroppens svar på morfin, som giver én en lykkefølelse.


Som Imp siger; endorfin(er) & dopamin er ikke den samme neurotransmitter og er ej heller direkte forbundet.
Der findes både endorfin, betaendorfin og andre endogene "opioider" - alle endorfiner :)

Der vil i langt de fleste tilfælde følge dopaminudløsning med når et opiat indtages og endorfiner bliver udløst, men ikke nødvendigvis omvendt.

Dopamin findes hovedsagligt i vores belønningssystem og er ansvarlig for tilfredsheds- og lykkefølelse. Nogle stoffer påvirker direkte dopamin, hvor andre påvirker dopamin mere indirekte..

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2013 16:20 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
^Lige for at rette mig selv da jeg er blevet "klogere" :P

Det lader til at dopamin i virkeligheden ikke har særligt meget med nydelse at gøre. I hvert fald når vi snakker gentagen brug af stoffer.. Læs denne undersøgelse om Risk/Reward-systemet og dopamin, ret spændende :) - http://serendip.brynmawr.edu/bb/neuro/n ... diqui.html

Men hvorfor er stoffer som amfetamin og kokain så behagelige?

Citat:
This important study reports that amphetamine elicited elevations of human endogenous opioid neurotransmitters in brain structures such as nucleus accumbens striatum and limbic regions of prefrontal cortex. Release of natural brain opioids might therefore explain why amphetamine and related dopaminergic drugs can be so pleasurable.


http://f1000.com/prime/14267051
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9262337

Det lader til gengæld til at µ-opioid receptorene er involveret i nydelsen og/eller afhængihed svj forstår det.
Nogen som tilfældigvis har adgang til de fulde artikler?

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2013 16:52 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9262337
Nogen som tilfældigvis har adgang til de fulde artikler?

http://jpet.aspetjournals.org/content/282/2/734.long
I øvrigt er artiklen temmelig gammel (1997)

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2013 17:42 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2007 17:21
Indlæg: 1789
Geografisk sted: sydschlaraffenland
Well, uanset hvor gammel den er så får dopamin generelt "skylden" får den rare følelse, hvilket vel er forkert?

_________________
Alice skrev:
Desuden er kviksølv ikke så slemt. Folk der var børn i 70'erne stod med det i hænderne.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team