Emil87 skrev:
bliver seroquel virkelig udkrevet til folk med søvnproblemer?
for det syns jeg godt nok er ret mærkeligt med mindre det er i forbindelse med psykiske problemer.
en af de meget almindelige bivirkninger(sker hos flere end 1 ud af 10) er godt nok søvninghed, men altså det er en bivirkning ikke en virkning der er meningen.
citat fra inlægsseddel:
Seroquel Prolong(depot udgaven) indeholder det aktive stof qentiapin.
Dette tilhøre gruppen af lægemidler, som kaldes antipsykotika. Antipsykotika hjælper ved følgende
mentale tilstande:
Hallucinationer(F.eks. hvis du høre uforklarelige stemmer), mærkelige skræmmende tanker,
ændring af opførsel og følelse af ensomhed og forviring.
jeg ved dog at det bliver brugt i fængsel af folk der har apstinenser og ikke kan sove pga stop af, hashrygning.
en anden ting er at der kan forrekomme nogle yderst ubhagelige bivirkninger lige fra hovedpine til citat:
denne gruppe af lægemidler som Seroquel tilhøre, kan give problemer med hjerterytmen, som kan være alvorlige
og i værste tilfælde medføre døden.
Jeg syns stadig det er åndsvagt at ryge hash for at kunne sove, det selvmedicinering og det kan hurtig løbe ud i det forkerte spor og blive til et misbrug. så det sku bedre at kontakte end læge og forklare ham/hende om sine søvnproblemr
Det er rigtigt - man kvalificerer sig til få udskrevet seroquel ved at ha en psykisk lidelse (gerne flere).
Det har en meget bredere effekt end det fremgår af formuleringen "antipsykotisk". Desuden står der mere end det du har refereret i indlægssedlen (jeg har godt nok læst den indlægsseddel Astra Zeneca har på deres hjemmeside og har ikke selv haft en i hånden længe). AstraZeneca skriver:
"Antipsykotika hjælper ved tilstande, som giver symptomer som f.eks.:
• Du kan se, høre eller fornemme ting, som ikke er der, tro på ting der ikke er sande eller føle dig usædvanligt mistroisk, nervøs, forvirret, have skyldfølelse, være anspændt eller deprimeret.
• Du kan føle dig meget opstemt, opløftet, ophidset, begejstret, eller hyperaktiv, eller have en dårlig dømmekraft, som omfatter aggressiv eller destruktiv opførsel.
• Påvirker dit humør, så du føler dig ked af det. Du kan føle dig deprimeret, have skyldsfølelse, mangle energi, miste appetitten og/eller have svært ved at sove."
Citat slut.
Medicinalfirmaerne er selvfølgelig altid meget opmærksomme på, hvor bredt et marked de henvender sig til og derfor bruger de bevidst de her meget elastiske formuleringer, lægerne kan så selv afgøre "kundegruppen". Seroquel ordineres ved mange tilstande også selvom præparatet ikke er specifikt godkendt til det.
Seroquel virker hæmmende på en lang række receptorer og dæmper derfor uro, sanseindtryk, tankemylder osv. Den egentlige antipsykotiske og stemningsstabiliserende virkning tager først fuld effekt efter daglig brug over tid. På grund af den stemningsstabiliserende effekt er det nu godkendt som medicin ved bipolar lidelse og bruges blandt andet også til personlighedsforstyrrelser, ved slem generaliseret angst mm.
Seroquel binder til en lang række receptorer og underreceptorer, blandt andet dopamin D2, flere serotonin receptorer (hvilket gør det til et atypisk antipsykotisk middel), Noradrenalin alfa-1, acetylkolin M og Histamin H1. Det har i øvrigt også været diskuteret om det skulle ha en effekt på GABA systemet som er det system benzodiazepiner virker på, uden der (så vidt jeg ved) er kommet nogen afklaring på det. Det er dog sikkert, at en blokering af histaminreceptoren giver træthed.
Man kan sige, at det er at skyde med spredhagl med en påvirkning af alle de receptorer, hvis det kun er søvn der er hensigten. Jeg vil til hver en tid foretrække benzodiazepiner, på grund af de få fysiske bivirkninger, hvis det ikke misbruges og udviklingen af tolerance er lav, men sådan ser lægerne for det meste ikke på det.
Hvad angår bivirkningen "død" som følge af problemer med hjerterytmen, så er den bivirkning sjælden og (som alle andre bivirkninger) dosisafhængig og afhænger selvfølgelig også af om man tager det hver dag og over hvor lang en periode. 25-50 mg. burde være rigeligt til at sove eller "falde ned på" - og det er en meget lille dosis. Giver man det som antipsykotisk middel er det almindeligt med en dosis på mellem 200- 400 mg. dagligt i måneder eller år og så bliver risikoen for bivirkninger selvfølgelig markant større.