På wiki står der dog at diazepam og den metabolites kan have en halveringstid helt op til 100-200 timer, men jeg vil formode det er ved gentagen indtagelse?
Men det lader til halveringtid og reel effekt er to vidt forskellige ting - hvilket gør mig usikker på hvornår det ville være sikkert at indtage et opioid. Det kan være jeg er lidt overbekymrende, men hellere det end i livsfare.
Anyone?
Jeg menes at have set halveringstider af den størrelse efter enkelt indtagelse.
Halveringstider giver ikke altid et fornuftigt billede af, hvornår effekten kan forventes at ophøre. Foretrukket fordeling til lipofilt/hydrofilt væv er en ting, der kan have stor betydning. Ligesom en karakter som substrat for P-glycoprotein-transportøren (en mekanisme vi kan takke for at transportere uønskede stoffer udfra hjernen, som er havnet der bla. ved passib diffusion), høj serum-albumin-binding og negative feedback-mekanismer fra de forskellige involverede receptor-systemer, kan være relevante.
Det jeg prøver at sige er at man skal passer på med, hvad man læser ud af halveringstider. I dette tilfælde dog, tror jeg at halveringstiden er relativt høj i forhold, hvornår man kan forvente at diazepams effekt på vejrtrækning etc er ophørt.
Jeg ville ikke selv være bange for at tage subutex 2 dage efter indtagelse af diazepam i moderat dosis.