Nu skal du (og for den sags skyld andre, som foreslår selvterapi) høre engang, Sekstoi.. (og ja, jeg har tænkt mig at komme med en lang, snusfornuftig moralprædiken nu.)
Jeg ved godt, det er forskelligt fra person til person, men jeg tror, at langt de fleste forskere (og for den sags skyld de fleste mennesker i det hele taget) kan blive enige om, at både hjernen og éns selvbevidsthed først er udviklet omkring de 21 år (mener jeg, det er). Og jeg tror også, de fleste kan blive enige om, at personligheden tager det vigtigste eller næstvigtigste skridt mod den person, man "ender med at blive" i alderen 16-20.
Min pointe er, at selv om du går og tror, du har et skide godt fodfæste og er udviklet som en 20-årig, så tager du med allerstørste sandsynlighed fejl! Alle 16-årige har svar på alt og ved en helt masse og er i hvert fald sikre på, at de er den person, de kommer til at være fremover. Sådan er det bare ikke!
Hvis man ikke har et sikkert fodfæste i verden (og det har man simpelthen ikke som 16-årig. Punktum), så skal man heller ikke begynde at udfordre sit verdensbillede.
At udfordre sit verdensbillede er ellers meget, meget vigtigt på ufatteligt mange niveauer, men hvis man begynder at pille virkeligheden fra hinanden bid for bid, før man rent faktisk har en ide om, hvad virkeligheden egentlig er, så ender man med aldrig at finde et ståsted, hvor man kan finde ro.
Så lad nu være med at udfordre dig selv hele tiden! Lyt til hvad de voksne har at sige! Du må meget gerne være kritisk, og jeg skal da heller ikke kunne sige, om din medicin er den rigtige løsning, men lige nu har du i kraft af din unge alder simpelthen ikke de intellektuelle midler, der skal til for at kunne psykoanalysere dig selv på et fornuftigt plan.
Find en sød og rar psykolog, vær åben overfor vedkommende og lyt til, hvad han/hun har at sige og lad være med at gå i forsvarsposition! De voksne er ikke imod dig, og det gælder både dine forældre og behandlingssystemet. Det er slet ikke alle behandlere, der er deres opgave værdig, men på nuværende tidspunkt har de en intellektuel ballast, som er dig så utroligt mange gange overlegen, så prøv at lytte til, hvad de mener, du trænger til at arbejde med. Måske lærer du noget om dig selv.
Når du så engang er blevet ældre og har fundet en plads i verden, som ikke hele tiden flytter sig pga. af forbipasserende, spændende indtryk, SÅ kan du begynde at pille verden fra hinanden med kritiske øjne.
Hvis du begynder nu, ender du med slet ikke at have noget verdensbillede.
|