Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 19:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hey bro's
Jeg har gjort brug af 20mg Oxynorm i en længere periode men nu har lægen lukket for posen. efter 2års brug.
Nu har jeg så anskaffet nogle Oxycontin 15mg, men hvordan gør jeg så jeg får den samme virkning ud af dem?
Har hørt folk sige at jeg skal fjerne skallen for de opløses hurtigere osv osv..

Oxynorm 20mg er jo ikke et depot.
Men det er Oxycontin 15mg og har en virketid på 12 timer, hvor oxynorm 20mg har den halve..

What to do?

Junior medlem

Jeg er klar over at virkestoffet i dem er det samme Oxycodon, men det ene er depot og det andet ikke ?

Medlem

Continerne skal knuses helt, for at sikre fuld optagelse med det samme. Hvis du spiser dem hele har den en max optagelse mellem 3.-4. time og varer som beskrevet 12 timer. Men er det ikke nedtrapning, som du har fået dem til? Hvis det er, så følg lægens råd, og tag imod hjælpen til at trappe ud, det er forfærdeligt at gøre selv.

Mvh
Anarkrig

Medlem

Lyt til Anarkrig.. Hvis du har fået ordineret Oxynorm igennem 2 år af din læge, er jeg ikke i tvivl om at din tolerance højst sandsynlig ligger noget over gennemsnittet..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Hmm har et spørgsmål, har din læge givet dig oxycontin eller?

Tænke bare hvis han/hun ikke har og du har været på oxynorm i 2 år på 20mg så er det bare med at rive fat i lægen og sige det her går ikke! Jeg tror du skal have 2x15mg hvis det skal være efter bogen måske 2x20mg i døgnet på 2 doser. -hvorfor har lægen sagt stop?

Men først så "sut/slik" øverste lag af (det er brækmiddel) derefter skal de knuses til helt fint pulver om nævnt tidligere hvis du skal nasalt som det lidt virker til du fisker efter..

Men enig med de andre få lavet en nedtrapningsplan, - hver ærlig med lægen, man kan sgu ikke stoppe 2års brug af 20mg oxynorm over nat! - Jeg ved jo ikke om du har fået dem, i forbindelse med smerter eller ej, men lige meget hvad så skal der lægges en plan!
- Du er velkommen til at skrive PB...

Held og lykke og holds os opdateret med hvordan det går, abstinenserne er knap så behagelige så håber det bedste for dig.

- FrkFin

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Men først så "sut/slik" øverste lag af (det er brækmiddel) derefter skal de knuses til helt fint pulver om nævnt tidligere hvis du skal nasalt som det lidt virker til du fisker efter..

- FrkFin

Så "brækmidlet" skal simpelhen slikkes af, ellers brækker man sig - come on... Grunden til at det skal væk, er fordi at det er nogle trælse flager at have i sit pulver...

Og grunden til at pillen skal knuses er ikke alene pga af, at det kan sniffes, men for at bryde depot-effekten..

Edit:

For lige at slå fast, så er der Oxycodon, laktose og farve i OxyContin.. intet andet..

Sakset fra medicin.dk:
Lægemiddelformer

Depottabletter. 1 depottablet indeholder enten 5 mg, 10 mg, 15 mg, 20 mg, 30 mg, 40 mg, 60 mg, 80 mg eller 120 mg oxycodon. Hjælpestoffer: Lactose og farve: Brilliant blå FCF E133 (kun depottabletter 5 mg), Indigotin I E132 (kun depottabletter 80 mg), Jernoxider og -hydroxider E172 (kun depottabletter 15 mg, 20 mg, 30 mg, 40 mg, 60 mg, 80 mg og 120 mg) samt Titandioxid E171

Medlem
Brugeravatar

ja, men hvis nu vedkommen havde lyst til at tage en del af dem, hvilket jeg ikke aner noget om, så nævner jeg blot at "skallen" som han nævner tidligere er omgivet af brækmiddel, så man ikke tager en od uden at knække sig først, - derfor de lugter så "pæn" grimt. - Man brækker sig ikke af en pille, nej? gør bare opmærksom det, er der og kan fjernes ved man blot lige giver sin pille en "sutter" ;)

Så vidt jeg husker er der endnu nemlig ikke tilføjet brækmiddel i oxynorm. - kunne jo være en god info for nogen?

De skal knuses ja, så depot virkningen brydes det er rigtigt og har jeg vist heller ikke sagt andet om?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvad er det for et brækmiddel?
Hvis du læser indlægssedlen er der ikke andet end oxycodon, laktose og farve i oxycontin... E-numrene er forskellige farver..
..bare fordi at du tror et eller andet, er det ikke sandheden...

Medlem
Brugeravatar

Hmm synes du går lige hårdt til mig, nu sidder jeg ikke hjemme, men min læge gjorde mig opmærksom på det eftersom jeg har mave/tarm-problemer og dette kunne blive et problem, det er nyt, men ser da lige om jeg kan finde indlægssedlen når jeg er hjemme;) - hvis jeg har fået en ny pakke og ellers skal jeg da nok lige spørge min læge om hvad det hed - det brækmiddel;)

Men har altid troet der var i fordi de stank langt væk, men ny gjorde han mig opmærksom på det for 2 uger siden at der var kommet i, så skulle lige følge om der "skete" noget i forhold til min gamle medicin.

Ikke alt der står i medicinhåndbogen....

Og hvis der ikke står noget jamen, så er der vil ingen skade sket? Men skal da nok, finde frem til det rigtige navn hvis det er dig så vigtigt på sinde. Vide og tro er to forskellige ting, ja der står intet om det endnu på div net-doktor, medicinhåndbogen osv men ikke alt medicin som er listet der heller jo???

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er ikke fordi at det er super vigtigt hvem der har ret - men hvad der rent faktisk er i de tabletter..
Din læge siger vel ikke sådan noget for sjov...

Medicin.dk er opdateret for en måned siden

Kan vi ikke lige få en farmaceut på banen - i er fandme ligesom politiet, der aldrig er der når man har brug for jer, men når man ikke har, er i over det hele..:P

Medlem
Brugeravatar

Det er jo åbenbart meget vigtigt for dig?

Jeg formidler den "viden" der nu sås tvivl om videre, og det er så brækmidlet du hæfter dig ved?

Men nej min læge siger det ikke for sjov, fordi jeg netop har de mave-tarm problemer også derfor jeg for dem og ikke contalgin feks fordi de optages anderledes i depot udgaven. - så han er blevet gjort opmærksom på at der sker ændring i oxycontin og giver mig den viden. Jeg har dog taget 1 uge af pakken og den virker som den plejer, tager jo også kun det der er angivet, men tjekke den da alligevel når jeg kommer hjem, for at se om der står listet hvilket "brækmiddel" der skulle være kommet i, men kan være det er en "gammel" pakke. Mener desuden også at et af bindingsmidlerne skulle laves om, jeg gætter på de vil gøre det sværere at "misbruge" ligesom der kom Naloxon i subertex = nu hedder det suboxone.....

Men hvis det er tilfældet at du virkelig ønsker det, så kan jeg godt sende min læge en mail (svar efter nytår) og så kan du få det præcise navn på hvad det er.

Ja medicin.dk er opdateret for 1 mdr siden men der er stadigvæk flere præparater der ikke er listet derinde, men som godt kan købes på recept det er bare special fremstillingsvarer.

Men ja, hvis vi lige har en farmaceut på banen der evt arbejder med udviklingen af oxycontin så ville det jo være smart. - Forresten total off topic fra trådstarter så er det jo sådan at firmaet bag oxycontin/oxynorm skal have skabt sig selv bedre medieomtale efter den massive kritik de fik i løbet af sommeren, så giver meningen de vil prøve at lave om på medicinen. Mener at man i stor kbh har vedtaget på sygehuse og hos de almindelige læger at stoppe den store udskrivning af oxycontin og gå over til contalgin igen. - Medmindre der er speciel grund (medicinsk) til man ikke kan bruge contalgin.

Medlem
Brugeravatar

Nåh ja HopIFjordeN, jeg ønsker forresten ikke at "skændes" - det handler ikke om for mig hvem der har ret eller ej, men som du selv siger at man faktisk ved hvad man indtager når man putter noget i munden, næsen, røven - andre steder...

Ja har det på samme måde med frisk kylling, jeg hader den er pumpet fuld af vand, salt og sukker = neutral marinade, fy føj - en kylling er ikke bare en kylling mere!!!! Nogen af dem skive skåret er endda med karamel i - WTF... og det var så helt sidespring;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er jo åbenbart meget vigtigt for dig?

Jeg formidler den "viden" der nu sås tvivl om videre, og det er så brækmidlet du hæfter dig ved?

Ja selvfølgelig er det vigtigt...

Som det ser ud lige nu, på papiret, er det laktose der er bindemidlet, men i følge dig og din læge, er dette ændret... Kan ikke lige se hvordan det ikke skulle været vigtig information!?

Medlem

Jeg følger denne diskussion med stor interesse og håber at der kommer en afklaring på sagen.

Medlem
Brugeravatar

Prøver at diktere hvad han sagde
Læge" ... vi er blevet gjort opmærksom på de fleste smertepatienter skal over på contalgin- det er jo også billigere... ved du har en stram økonomi..
Mig: Men så ved du godt jeg bliver sløv og dosis skal helt derop op igen (undlader at nævne), og pga min mave/tarm
Læge: Nåh ja, forresten vi skal ha taget nye prøver og det minder mig om vi har fået besked på der sker/er måske sket ændringer ved oxycontin, du skal bare ringe hvis du mærker noget forkert, intet er anderledes ved oxynorm, men synes du skal overveje at stige i dosis på oxycontinen igen.
Mig: Hmm, hvad skulle der være anderledes ved oxycontinen nu da siden du tænker det har indvirkning på mit problem?
Lægen: Det omhandler bræk middel, så man ikke tager for meget - er der jo nogen som gør desværre og i den forbindelse blev der oplyst om måske den kemiske struktur også skulle ændres, men det burde ikke have indvirkning på dig. Men du ringer hvis der sker noget. Forresten er det ikke sikkert du for en af de pakker før efter nytår, fordi de bliver jo kun lavet i få tal. Men skal vi ikke aftale tid efter nytår, også til opfølgning af prøve svar og evt om du skal op i dosis.
Mig: Du ved godt jeg ikke vil op i dosis, men jo vi skal have en tid, og hvis du nu kunne sende mig en mail eller finde svar angående hvad de laver om nu så ville det være rart
Læge, -Nu skal jeg jo også ha juleferie og ser ikke en grund til du behøver vide, andet end det der har relevans for dig, og derfor jeg nævner det med brækmidlet eftersom dette tidligere har været et problem jo.
Mig: Er det Naloxon eller hvad det nu hedder? Eller? - ville det ikke ødelægge virkningen ikke?
Læge: Jeg kan ikke huske det præcis (leder rundt efter papirer) - men der skulle ikke være noget med oxynorm, men skal nok finde ud af noget til næste samtale og så må du ringe hvis der er noget med den nye pakke, vi i lægehuset er dog lukket mellem jul og nytår så du bliver viderestillet til "de andre" men sender dem en mail så de er opdateret, hvis problem skulle opstå. Så du ikke ender ligesom sidst, det var jeg ked, men smed det ud af hovedet....
(her henviser han til en meget smertefuld weekend, fordi han havde glemt mig...)
... Samtalen forsætter nu om andet...

Jeg kan ikke give dig flere oplysninger på stående fod og arbejder ikke, der hvor de laver medicinen, jeg har gloet nettet igennem siden du spurgte, men igen, jeg kan ikke finde noget. Er ikke læge så jeg for ikke intern information. Men måske nogen andre kan fortælle.

Jeg er hjemme om nogen timer tror jeg så tjekker jeg lige pakken... Men som sagt skulle der intet værre med oxynorm endnu..

Medlem
Brugeravatar

Men kunne man ikke gætte sig til det var et bindingsmiddel der gjorde det svært at bruge (iv), hvis man kan det feks på nuværende tidspunkt? Der rækker min viden ikke til, men jeg har selv haft svært i perioder ved at nedbryde depotten oralt pga mit problem og har andre patienter også, tænker bare de med al den dårlige medie omtale gemmengår deres produkter igen. - Desuden var det så fucked i sommers at debatten drejede sådan som den gjorde. Ved ikke om nogen herinde fyldte med i debatten?
Eller har noget at tilføje?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis det virkelig var sådan samtalen med din læge foregik - så er din læge fuld af lort, basta!

Og nu jeg tænker mig om, så ville et evt brækmiddel være en del af tabletten, ikke som en skald der er lige til at skrælle af... denne historie er meget lummer, FrkFin!

Medlem
Brugeravatar

Hvis det virkelig var sådan samtalen med din læge foregik - så er din læge fuld af lort, basta!

Og nu jeg tænker mig om, så ville et evt brækmiddel være en del af tabletten, ikke som en skald der er lige til at skrælle af... denne historie er meget lummer, FrkFin!

Så både min læge og jeg er fuld af lort, eller rettere jeg har en lummer historie?
Så vil jeg sige du bare kan lade være med at læse mere, utroligt hvad man skal hører, - gad vide om det er fordi jeg er "pige" :shock:

Har du nogensinde prøvet at skide en oxycontin ud? Skallen er ikke bare lige sådan at nedbryde, derfor man skal knuses det godt og grundigt hvis man ikke vil tage dem som de er ordineret oralt. Jeg har altid fået afvide at uden om pillen var der et lag brækmiddel og det gav god logik eftersom de stinker som satan!
Men det er åbenbart usandt? -
- Min læge gør mig opmærksom på de vil tilføje brækmidlet, og hvis du nogensinde har været til en 10min samtale med en læge, hvor der var 10 ting på dagsorden så går det meget stærkt :?

Min indholds fortegnelse er lidt længere end det du postede med ens med hvad jeg fik sidste måned, skriver det dog alligevel. Virker til almindelige bindemidler...

Aktiv stof: Oxycondonhydrochlorid
Øverige indholdstoffer: Lactosemonohydrat, magnesiumstearat, ammoniummethacrylat, copolymer, povidon K30, stearylalkohol, talcum, triacetin, macrogol 400, hypromellose, hydroxypropylcelluse
Depottabletter. 1 depottablet indeholder enten 5 mg, 10 mg, 15 mg, 20 mg, 30 mg, 40 mg, 60 mg, 80 mg, 120 mg og 160mg oxycodon.
Farvestof: titandioxid (E171), brillant blå (kun depottabletter 5 mg), Indigotin I E132 (kun depottabletter 80 mg og 160mg), Jernoxider (E172) (kun depottabletter 15 mg, 20 mg, 30 mg, 40 mg, 60 mg, 80 mg og 120 mg)

Så vil jeg lade folk google de indholdstoffer de ikke kender...Undskylder hvis der er stavefejl, det bliver skrevet lidt hurtigt og irriteret. "Lummer", der er kun en ting der er "lummer" ved mig lol 8)

Trådstartet sorry tråden har taget en anden drejning, synes stadigvæk du skal i samarbejde med din læge lave en udtrapnings-plan:)

Junior medlem

Den samtale med din læge lyder meget mærkelig, jeg er selv smertepatient, og det med brækmidlet har jeg aldrig hørt, enten har din læge ordineret nogle fup piller til dig eller også fortæller han noget som ikke er sandt, jeg har selv fået massere af oxycontin, og hvis der skulle have været brækmiddel i så ville jeg brække mig konstant med de doser jeg fik.
Den største forskel på oxycontin/ contalgin er at oxy kan give et ekstra slag i dit EKG (det der måler hjertet), men ikke i de doser du får.
Hvis du er allergisk over for nogle af indholdsstofferne så er det noget andet, det med lugten betyder ikke noget, det stærkeste antibrækmidler du få hvis du tager kemoterapi lugter som bare det værste jeg har prøvet.
Når men for at afslutte, mit råd til dig er skift læge, jeg måtte selv skifte 3 gange, indtil jeg fandt en der ok, men det er en anden diskussion, held og lykke med det :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er Ikke noget brækmiddel udenpå,indeni eller andre steder på OxyContin,Contalgin eller andre.
Jeg kom også til at tænke på,hvis man skulle "slikke" brækmidlet af pillen før brug,ville man da blive ret ramt af kvalme,eller hur..? :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]