Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 aug 2025 09:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Nå, men eftersom det lader til det er andre end mig, der finder dette interessant har jeg fundet bogen frem og jeg vil tilføje et par citater (mens jeg sidder og væmmer mig ved et elendigt spillende dansk hold... bagud mod japan... pfff, hvor mange år mon der går inden vi får et nyt sæt Laudrup'er...?)

Bogen hedder Textbook of drug design and discovery og jeg har 3. version, men jeg ved der er udkommet en 4. version. Jeg vil quote forskellige ting jeg finder interessant nu jeg sidder med bogen i forhold til depression.

Citat:
The 5-HT3 receptor is widely distributed in the periphery and (cardiovascular and gastrointestinal systems) but it is also found in the brain. The nausea and gastrointestinal discomfort often seen in the first weeks of treatment of depressed patients with SSRI's is probably caused by activation of 5-HT3 receptors. Along similar lines antagonists for the 5-HT3creceptor are used to control vomiting in e.g. cancer patients.

Citat:
A major problem with the tricyclic antidepressants such as (...) notriptyline (red.: og en masse andre) (...) is that, due to their fundamental tricyclic structures, in addition to their blockade of 5-HTT (serotonin transporteren) and/or NET (norepinephrine/noradrenalin transporter), they also block a number of postsynaptic receptors notably for NE, acetylcholine and histamine. Therefore, they may induce a number of anticholinergic and cardiovascular side effects, such as dryness of mouth, constipation (red.: det er ikke en helt urelevant bivirkning også ift. opiater - der dør flere især ældre I Danmark af forstopelse), confusion dizziness, orthostatic hypotension, tachycardia or arrhytmia, and sedation. Moreover they are toxic in overdose.

Dedikeret medlem

Tak for, at du tog dig tiden til at skrive det af. Ganske interessant...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
As it appears from figure 11.13 , all the marketed SSRI's (except sertraline) was discovered in the first half of the 1970s, meaning that the companies had no detailed regarding the structural classes their competitors were developing

Citat:
Generally, published pharmacophoric models for 5-HT-uptake inhibitors only include one aromatic moeity and the basic nitrogen atom in the construction of the pharmacophore. The distance between these pharmacophoric elements is comparable to the distance found in serotonin itself.

Og endelig fandt jeg det jeg ledte efter - og det var egentlig godt, jeg tog mig tiden til at lede fordi det lod til ikke at være fuldstændig, hvad jeg huskede, men tæt på:
Citat:
While the reasons for threament resistance remain unclear, HYPOTHESES regarding the slow onset of SSRIs have been formulated. The SSRIs exert their antidepressant effect through the stimulation of various postsynaptic receptors by the serotonin that is accumulating as a consequence of the reuptake inhibition. However, extracellular 5-HT will not only increase in projection areas but also in the cell body region (the raphé region). The resulting stimulation of somadendritic 5-HT-1A receptors here will inhibit synaptic 5-HT release, thereby counteracting the acute effect of SSRIs. These receptors desensitize over a time period congruent with the delay anti-depresant effect of SSRIs. 5-HT uptake inhibition with concomitant 5-HT-1A blockade may therefore result in a faster onset of action of SSRIs. Animal experiments with combination of SSRIs and 5-HT-1A antagonists, and preliminary cninical trials with combinations of SSRIs and pindolol (a beta-blocker with additional 5-HT-1A antagonistic effect) seem to conform this HYPOTHESIS.

Ja det er en velbegrundet hypotese. Jeg synes det er uklart i citatet, om den omtalte stimulation af 5-HT-1A receptorer er pre- eller postsynaptisk. Men for mig giver det egentlig kun mening, hvis det er presynaptisk - i hvilket tilfælde det ville stemme ret godt overens med mit tidligere bud.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hmm nu vi snakker depression fandt jeg dette fra medicin.dk om agomelatin/melatoninagonister:

Citat:
Melatoninagonister

Revideret
26-01-2010

Der er massiv dokumentation for, at depression er intimt sammenhængende med forstyrrelse af døgnrytmen. Agomelatin er det første og eneste middel af typen melatoninagonister. Det er vist i dyremodeller vedrørende døgnrytmeforstyrrelser, at døgnrytmen normaliseres ved indgift til natten. Stoffet virker ved at stimulere melatoninreceptorerne og blokere 5-HT2C serotoninreceptoren. Hos mennesket formindskes indsovningstiden samt faldet i legemstemperatur og frigivelse af melatonin fremskyndes. Agomelatin øger desuden frigivelsen af noradrenalin og dopamin i frontal cortex, men har ingen indflydelse på niveauet af ekstracellulær serotonin.
Bindingsundersøgelser viser, at agomelatin ikke påvirker optagelsen af monoaminerne og ikke har affinitet til α-, β-adrenerge, histaminerge, kolinerge, dopaminerge og benzodiazepinreceptorer. Derved adskiller agomelatin sig fra SSRI, SNRI og TCA, som alle påvirker genoptagelsen af en eller flere monoaminer. Det betyder at bivirkningsprofilen er anderledes, specielt hvad angår de seksuelle bivirkninger.

Ud over det kan være interessant mht. det er et nyere område indenfor behandlingen af depression, så kan jeg ikke lade være med at tænke at de farmakologiske effekter passer ret godt ind i min model til, hvad der kan fremkalde eufori ved længere tids brug. Inspireret af denne tråd på BL (http://www.bluelight.ru/vb/showthread.php?t=414337) om MAO-B hæmmer + små doser PEA/phenethylamin (det er imo interessant læsning lænende til den skøre side - psoteren har doseret PEA noget der ligner 30 gange dagligt i 3 måneder) tænker jeg - øget frigivelse af noradrenalin og dopamin i frontal cortex = eufori. I hvor stor udstrækning har jeg dog på nuværende tidspunkt ingen ide om fx potensen mht koncentrationsøgning af de to monoaminer i forhold til kokain (ja kokain virker anerledes da det er en reuptake inhibitor)

Er der nogen, der har prøvet agomelatin i behnadling? Er der nogen (Prom?), der gider kommentere mit rationale eller kan belyse det på anden måde?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Jeg har prøvet agomelatin, men det virkede ikke helt så godt, som det så ud til på papiret. Som du også refererer, så har det en meget kraftigt effekt på begge melatoninreceptorer og gav en rigtig god søvn, ro i kroppen og forøget rem aktivitet. Til at starte med mærkede jeg en positivt aktiverende effekt, der medførte rengøring, øget socialitet mm. Det var faktisk en brat opvågnen fra depressiv tilstand. Til gengæld forsvandt effekten meget hurtigt, formentlig pga. kompenserende processor. Det eneste der blev tilbage var den gode søvn og at jeg følte mig træt og uoplagt.

Agomelatin kræver blodprøve (levertal) inden opstart og igen efter noget tid på medicinen. Det er ret usædvanligt for psykofarmaka der ikke er golden standard drugs som eksempelvis Lithium til bipolar lidelse eller Clozapin til skizofreni.

Som gammel forsøgsrotte, vil jeg gerne advare mod troen på et eller andet wonderdrug, i det mindste på vores nuværende teknologiske stadie. Der er stadig for mange uacceptable bivirkninger, der ofte gør, at man må stoppe med medicinen eller supplere med et andet drug, for eksempel for at sove om natten, hvis man får et aktiverende drug. Det gælder særligt de stoffer der virker kraftigt, her kunne Anafranil være et klassisk eksempel og med den viden jeg har om MAO hæmmere over en bred kam, så gælder det samme for dem.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Forstå mig ret - for mig er et svar, hvor du argumenterer for eller begrunder, hvorfor det ikke er specielt euforiserende er lige så interessant, som hvis du havde skrevet det virkede i overensstemmelse med mit resonnement :)

Ok umiddelbar rar virkning fra din erfaring. Har du hørt om flere, der havde samme oplevelse af hurtig positiv effekt med efterfølgende fadene virkning?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Adhoc skrev:
Forstå mig ret - for mig er et svar, hvor du argumenterer for eller begrunder, hvorfor det ikke er specielt euforiserende er lige så interessant, som hvis du havde skrevet det virkede i overensstemmelse med mit resonnement :)

Ok umiddelbar rar virkning fra din erfaring. Har du hørt om flere, der havde samme oplevelse af hurtig positiv effekt med efterfølgende fadene virkning?

Ok :)

Jeg har ikke hørt om andre, der har oplevet det samme og jeg kender heller ikke nogen. Valdoxan (agomelatin) er et ret nyt produkt på EU's marked. Det blev først godkendt efter flere forsøg fra producenten og jeg mener ikke det har fået godkendelse i USA.

Hvis man skal forsøge at opnå en eller anden form for konstant positiv oplevelse og samtidig være i stand til at leve et normalt liv, så vil jeg tro det for de flestes vedkommende ville betyde en eller anden form for avanceret kombinationsbehandling. For at finde den ideelle individuelle kombination ville det nok kræve mange forsøg :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Arpheus du skulle tage og læse den tråd fra BL jeg linkede - MAO-B hæmmer og phenethylamin i smådoser... Mindst 3 personer skriver, hvordan de har været afhængige længe af det og aldrig har oplevet noget så euforiserende. Jeg synes det er interessant sådan i forhold til, hvad mennesker kan få sig selv til - ïkke fordi jeg på nogen måde kunne finde på at gøre som de har gjort... det kræver rent vanvid... Den ene havde doseret PEA ca 30 gange dagligt i 3 måneder... den anden havde haft en aften, hvor han havde taget så meget og det havde været så godt at han bare ville fortsætte til han døde af det - til sidst havde han fået så lammende hovedpine at han havde ringet efter en ambulance og efter en tur på hospitalet var han 'sluppet' med lidt hjerneskade. Det er fuldstændigt sindsygt at forestille sig den situation... lidt a la coke-børn, der blir født og efterladt af moren.

Nå, men en ting der er relevant ved den tråd i forhold til vores diskussion er, at der tilsyneladende ikke er en kraftig feedback mekanisme (når MAO-B er hæmmet). Men det er måske det du mener med kombinations behandling - at det egentlig drejer sig om at kunne undertrykke en negativ feedback mekanisme, hvis man skal have et receptor-system til at kontinuerligt at bringe belønnende signaler til følelsescentre i hjernen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Adhoc> Jeg tror jeg er helt med på det du skriver. Jeg er slet ikke i tvivl om, at man kan hæmme feedbackmekanismer med bla. MAO-B hæmmere (nedbrydningen). Man får bare ofte mindst ét nyt problem, som det også beskrives i tråden fra BL. Jeg har desværre aldrig selv prøvet MAO hæmmere.

Da jeg prøvede agomelatin, var det i kombination med escitalopram. HT2c menes at påvirke dopamin og noradrenalin negativt og der florerer en teori om, at det er på grund af overaktivitet fra HT2c (forårsaget af escitalopram), at mange kan opleve en slags følelsesmæssig dødhed eller et tyndt lag mellem verden om dem selv på stoffet (emotional numbness). For at forhindre dét kunne man så blokere HT2c. Det var motivet.

Det jeg skriver er bare, at det er svært at ramme et konstant punkt, hvor man på den ene side føler eufori (uden at være skudt helt af, som du beskriver det ovenfor) og samtidig kan leve et normalt liv uden én eller alvorligere (eller bare meget generende bivirkninger), eller feedback mekanismer der giver forskellige uacceptable negative oplevelser.

Kombinationsbehandlingen var tænkt som en måde, at holde en lav dosis for det enkelte præparat og dermed holde risikoen for bivirkninger på et minimum (en metode nogle psykiatere er ret gode til og endnu flere elendige til). Jeg har prøvet ganske mange slags psykofarmaka af i praksis også i en del forskellige kombinationer og doser. De kan virke ret overraskende i kombination, selvom det er i meget lave doser også selvom det ikke er belyst videnskabeligt, eller der slet ikke er videnskabeligt belæg for at der skulle være den effekt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Narnia
lykkepiller er det ikke mod depration ???

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
vneo skrev:
lykkepiller er det ikke mod depration ???

Jo - det er også fuldstændig gak, at spise en halv pakke lykkepiller, bare for at prøve det.
Altid noget at de ikke stødte på et MAO-inhibitor præparat.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Narnia
Undskyld men hvorfor tage lykkepiller det er da noget nedern.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
vneo skrev:
Undskyld men hvorfor tage lykkepiller det er da noget nedern.

Hvorfor tage lykkepiller? Det hjælper sku mange mennesker med depression og/eller angst. Derfor...

Eller mener du hvorfor tage lykkepiller for at opnå en rus?

Tjah, er man blandingsmisbruger eller har det sindssygt psykisk dårligt og bare vil "væk fra det hele", så forstår jeg udmærket godt at nogle tager overdosis af lykkepiller (og bliver ved måske), fordi det fjerner den "farlige" eller smertefulde ædruelighed...

Og nogle får simpelthen ikke stillet nysgerrigheden, dumdristigheden eller hvad du vil kalde den - før de liiiige har prøvet at tage en _masse_ af sin udskrevne medicin måske.

Og til sidst er der jo også en lille procentdel som faktisk får en behagelig rus af visse slags antidepressiva, og ja det er nok ikke sundt for Hr. Hjerne - men er man rigtig psykisk hooked på beruselse så kan lykkepiller i ALLER værste tilfælde faktisk føre til afhængighed af "lykke-pille" rus, lol.

Jeg har været lukket inde et par gange på forskellige institutioner (røvkedeligt), og når der ikke var noget som helst at lave (fx. hele tiden) og jeg kedede mig sindssygt så kunne jeg godt finde på at tage på et sertralin trip, haha - hvad gør man ikke for at dræbe kedsomheden nogle gange :roll:

Det giver et "ok" trip faktisk.. stille og rolige visuals og ingen ubehagelig bodyload eller noget. Ulempen er så bare at det virker i flere dage :rocking:

Men jeg vil alligevel ikke anbefale nogen at prøve det hverken een eller flere gange, da sådan nogle kæmpe doser antidepressiva roder rundt med signalstofferne i hjernen... på den forkerte måde! Det kan sku godt mærkes dagene efter...

Men kan du alligevel ikke lade være, så husk altid de vigtige HR råd!! :idea:

1. Læs læs og læs al det du kan om præperatet på internettet... Erfaringer, doser og whatever.

2. Start laaangsomt ud så minimerer du risici meget.

3. DON'T do it hvis du er på MAO-I (Fx. Nardil, Parnate, Marplan, solbær, passionsblomst eller dextromethorphan)

og jeg kunne blive ved (too much Ritalin)
men så er der jo ikke noget arbejde til dig/jer...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Adhoc: og det er vel hvad der kan forklares med at der er forhøjet risiko for selvmord i løbet af de første tre uger? :)
Jeg har kigget på den graf du postede, og det ligner at det tager lidt tid før at de rent faktisk hæmmer serotonin. Dette må vel betyde at hvis man sidder og tuder over at man har mæsket sig i diverse ting og akut har brug for et løft i humøret, vil dette kunne lade sig gøre ved brug af Citalopram- og hvis man ikke spiser en helt absurd dosis som trådstarter gjorde, kommer nedturen fra Citalopram ikke til at være så slem (i hver fald ikke i forhold til MDMA-nedtur) da ens hjerne på dette tidspunkt gerne skulle begynde at fungere igen. Jeg har nemlig oplevet denne effekt. Jeg har overvejet muligheden for placebo, men har prøvet 5htp til at pleje tømmermænd - med store forventninger - og syntes ikke at det gjorde det store udslag... placebo afkræftet?
Desuden lyder det jo virkelig voldsomt at tage 12 piller. Jeg har prøvet at tage to - altså 40mg og kastede nær op. Hvordan er det muligt at trådstarter ikke gjorde dette, for ikke at tale om værre konsekvenser?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ScienceFreak skrev:
Adhoc: og det er vel hvad der kan forklares med at der er forhøjet risiko for selvmord i løbet af de første tre uger? :)
Jeg har kigget på den graf du postede, og det ligner at det tager lidt tid før at de rent faktisk hæmmer serotonin. Dette må vel betyde at hvis man sidder og tuder over at man har mæsket sig i diverse ting og akut har brug for et løft i humøret, vil dette kunne lade sig gøre ved brug af Citalopram- og hvis man ikke spiser en helt absurd dosis som trådstarter gjorde, kommer nedturen fra Citalopram ikke til at være så slem (i hver fald ikke i forhold til MDMA-nedtur) da ens hjerne på dette tidspunkt gerne skulle begynde at fungere igen. Jeg har nemlig oplevet denne effekt. Jeg har overvejet muligheden for placebo, men har prøvet 5htp til at pleje tømmermænd - med store forventninger - og syntes ikke at det gjorde det store udslag... placebo afkræftet?
Desuden lyder det jo virkelig voldsomt at tage 12 piller. Jeg har prøvet at tage to - altså 40mg og kastede nær op. Hvordan er det muligt at trådstarter ikke gjorde dette, for ikke at tale om værre konsekvenser?

Forhøjet risiko for selvmord i de ~tre første uger forklares, selv efter den bedste forklaring jeg har hørt, lidt vag. Noget i den her stil: Stoffet har endnu ikke bevirker nogen reel effekt på serotonin-systemet pga. en negativ feedback mekanisme medieret via den pre-synaptiske autoreceptor 5HT-1A. Pga. SSRI'et bevirker øget aktivitet af 5-HT-1A receptoren, vil denne receptor desenzitiseres med tiden (hvad der har vist at passe nogenlunde med de ~3 uger).
Samtidig oplever nogle deprimerede folk, der begynder på at tage SSRI'er en øget energi, ændret tankevirksomhed (måske til det ubehageligere), opvågnen fra en apatisk tilstand og måske pludselig energi til at udføre en ellers latent/hvilende ide/tanke om selvmord.

Den graf jeg postede omhandler plasma-koncentrationen af methadon som følge af et stabilt doseringsinterval med stabil dosis - en ting man i hvert fald ikke kan bruge grafen alene til er at forudsige, hvor lang tid, der går inden SSRI'er virker.

Personligt tror jeg på at citalopram har en umiddelbar effekt første gang en person tager en dosis SSRI, hvis det er doser som fx 20 mg citalopram - også psykisk. Hvordan det vil virke efter MDMA indtag er jeg ikke lige overbevist om
Der er en teori om nedsat neurotoxicitet forårsaget af MDMA, som kan have betydning. Jeg ville passe på med at drage forhastede konklussioner om det på basis af egne få erfaringer, da mange ting kan spille ind. Jeg syntes at have set nogle tråde på bluelight om det, som du burde kigge på.

Junior medlem

Altså hvis jeg var dig, ville jeg nok prøve noget tramadol i stedet. Der skal du ikke tage så mange for at få en god rus, men HUSK ikke at tage dem sammen med Citalopram eller lignende, for ellers risikere du at gå i serotonin-chock.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]