Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 01:11


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 27 nov 2020 21:11 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Cannabis is the most widely used illegal drug in Denmark.
It is estimated that one in ten of those who use cannabis develop an addiction or a diagnosed cannabis use disorder.

A large genetic study from iPSYCH with data from more than 380,000 people has identified two places in the genome, where genetic variation significantly increases the risk of cannabis use disorder.

The researchers also found that the genetics underlying misuse are linked to a lower level of education.

Ditte Demontis, associate professor at the Department of Biomedicine at Aarhus University is one of the leading researchers behind the study.

The results are published in The Lancet Psychiatry.
Kopiér nedenstående til din browser
Kode:
https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(20)30339-4/fulltext

https://health.au.dk/en/#news-19080

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 nov 2020 21:50 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2007 17:03
Indlæg: 529
Geografisk sted: Astralt plan
Jeg kan ikke få linket til at virke?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 nov 2020 21:57 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Bull Lee skrev:
Jeg kan ikke få linket til at virke?

Samme her, kan kun få det til at virke ved at gå ind og redigere frugthats post og kopiere linket derfra, men når jeg prøver at poste det bliver det også mærkeligt

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 nov 2020 23:29 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Hm beklager, der må være noget med linkets brug af parantes.. Har forsøgt at rette til noget mere brugbart og tilføjet et link til historien fra Aarhus Universitet, hvor historien er fra

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 nov 2020 23:32 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Frugthat skrev:
Hm beklager, der må være noget med linkets brug af parantes.. Har forsøgt at rette til noget mere brugbart og tilføjet et link til historien fra Aarhus Universitet, hvor historien er fra

Tror også det er ved paranteser at vores board har svært ved at forstå linket. Men det lyder virkeligt spændende! Gad vide hvor længe der går før vores babyer bliver gensplejset og får fjernet deres slemme farlige misbrugs gen

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 nov 2020 02:16 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Det lyder godt nok som et hokus pokus studie. :eyes:

Det er meget oplagt at det er netop dette der er på spil: ""The positive genetic correlation between the use of cannabis and more years in the educational system may possibly be due to other factors that we’re not yet completely aware of. One possibility is that the genetic variants that are shared also affect social skills. If you are very social and out-going, you may have a higher probability of using cannabis occasionally, without becoming addicted. If a person also functions well socially, this will also have a positive effect on their opportunities for taking an education," says Ditte Demontis."

Bare fordi der er en en korrelation, betyder det ikke, at det har en direkte sammenhæng. Hvis man mistrives i sit liv, er der jo ikke noget underligt i, at man er mere tilbøjelige til at udvikle et misbrug. Overskrift og konklusion lover tydeligvis mere end der er belæg for. Endnu engang ses behovet for en bedre videnskabsteoretisk forståelse, det er jo ikke svært at se hvor studiet er gået fejl.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 nov 2020 12:58 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Bismann skrev:
Det lyder godt nok som et hokus pokus studie. :eyes:

Det er meget oplagt at det er netop dette der er på spil: ""The positive genetic correlation between the use of cannabis and more years in the educational system may possibly be due to other factors that we’re not yet completely aware of. One possibility is that the genetic variants that are shared also affect social skills. If you are very social and out-going, you may have a higher probability of using cannabis occasionally, without becoming addicted. If a person also functions well socially, this will also have a positive effect on their opportunities for taking an education," says Ditte Demontis."

Bare fordi der er en en korrelation, betyder det ikke, at det har en direkte sammenhæng. Hvis man mistrives i sit liv, er der jo ikke noget underligt i, at man er mere tilbøjelige til at udvikle et misbrug. Overskrift og konklusion lover tydeligvis mere end der er belæg for. Endnu engang ses behovet for en bedre videnskabsteoretisk forståelse, det er jo ikke svært at se hvor studiet er gået fejl.


:gud: :gud: :gud: :gud: :gud:

Men det eneste der reelt set bliver læst af folket, er dette: "It is estimated that one in ten of those who use cannabis develop an addiction or a diagnosed cannabis use disorder."
gg

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2020 11:06 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Hehe ja det studsede jeg også over, det tror jeg er et ret dårligt estimat. :lol: hvis en 30-40% af den voksne befolkning befolkning har prøvet cannabis, så omfatter det jo ret mange mennesker. :eyes:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team