Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 10:29


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 okt 2017 22:25 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2017 21:32
Indlæg: 28
Geografisk sted: Andeby
Efter at have røget en del pot er jeg startet på et ingeniørstudie. Jeg har hørt at ryge cannabis skulle gøre det akademiske sværere for en og efter en smule research fra min side har jeg fundet noget information der desværre skulle støtte dette udsagn. Derfor er jeg interesseret i at høre om nogen ved mere om dette.

Jeg er specielt interesseret i at få noget at vide om pots langtidsvirkende og permanente påvirkning af ens ydeevne indenfor emner som er relateret til mit studie og koncentrationsevne. Jeg har det ikke specielt let på universitetet allerede så hvis potrygning ville påvirke mit studie ville jeg holde mig fra det. Men hvis der er en speciel grænse for hvor meget pot man kan ryge uden at det påvirker en vil jeg da også meget gerne vide dette. Nu skal jeg dog hilse og sige at hvis jeg skulle ryge pot ville jeg kun gøre det på weekender, aldrig før eller på en dag hvor jeg ville have forelæsninger eller lignende. Og selv da jeg røg pot var det allerhøjst en joint om ugen i nogle perioder.

Den research jeg har lavet som bekymrer mig omhandler mest to forskellige studier:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4586361/
Og
http://digitalarchive.maastrichtunivers ... 731/ASSET1

Jeg må ærligt indrømme at jeg har ikke læst undersøgelserne til ende men jeg har fundet information jeg mener afliver den sidste undersøgelse, maastricht undersøgelsen.

En kommentar jeg fandt kommer med et ret godt argument for hvorfor denne undersøgelse er nul og niks. Det er en kommentar til artiklen her
http://www.thecannabist.co/2017/07/25/c ... des/84543/
som jeg mener afliver denne undersøgelse.

Kommentaren lyder som sådan:
Citat:
"And as far as I can tell, no effort was made to establish how many (if any) of these students were cannabis consumers before or after the Cafe rules were changed.
Consider a study that is trying to prove some drug, let's call it Basketboxyl, improves a person's basketball skills. You need a control group that gets a placebo and an experimental group that gets Basketboxyl. However, by some *hilarious* coincidence, all the tallest subjects end up in the experimental group while all the shortest subjects are in the control group. Both groups compete against the same basketball teams to measure their performance. Lo and behold, the experimental group performs better than the control group. Can you *really* credit Basketboxyl for the differences in performance between those two groups? No, you can't. Did Basketboxyl account for the performance differences, or was it height?
The "false positive" is also known as a Type 1 error in empirical research and frequently occurs due to a failure to properly control for other variables. That's why it's absolutely critical that you stratify your sample, properly. You must ensure that your control group and experimental group are ONLY different with regards to the independent variable of interest.
If you're studying Basketboxyl, you need an equal number of subjects of each height in both the control group and the experimental group. If you're studying cannabis, you can't have all the native students in the control group and all the foreign students in your experimental group."


Basalt set siger denne kommentar at undersøgelsen aldrig så på hvor mange af personerne der var med i undersøgelsen, som røg cannabis mens under undersøgelsen blev lavet men kun på hvem der havde adgang til lovlig pot, hvilket kunne betyder at en del af dem der havde adgang til pot ikke røg det.

Nu sker det bare at det første studie som jeg linkede stadigvæk er gældende så vidt jeg ved. Så mit spørgsmål er: er der nogen her der på nogen måde kan aflive studiet eller som har mere information på emnet?

Jeg vil meget gerne have at folk holder sig fra anekdotiske beviser.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2017 22:37 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 dec 2014 23:50
Indlæg: 228
Geografisk sted: Nordjylland
...


Senest rettet af Freidrich Gauss 12 jul 2018 19:33, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2017 22:53 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg tror ikke du får specielt meget andet end anekdotiske beretninger omkring det her emne, fordi der ikke er lavet nok forskning på området. Jeg har læst med på de her emner i mange år efterhånden og jeg tror det eneste der er slået rimelig godt fast er at det er skadeligt for indlæringsevnen at ryge når man er en ung teenager. Jeg tror også de fleste er enige om at et dagligdags forbrug af cannabis er sløvende. Men rent videnskabeligt er der vidst ikke noget bevis for at cannabissen ødelægger indlæringsevnen for voksne. Det handler nok nærmere om det Friedrich Gauss siger, at tiden går med at ryge fremfor at læse. Så derfor mener jeg roligt du kan ryge en pot joint engang imellem uden at det går udover din indlæring. Sålænge du holder det til weekenden og ikke om søndagen så skulle du kunne følge med i hvert fald på samme niveau, som dem der drikker alkohol.

Personligt ryger jeg i hvert fald cannabis 2-4 gange om måneden, og får fine karakterer + kan sagtens debattere i plenum på samme niveau som dem der ikke ryger.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2017 14:30 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2017 21:32
Indlæg: 28
Geografisk sted: Andeby
Hector Salamanca skrev:
Jeg har læst med på de her emner i mange år efterhånden og jeg tror det eneste der er slået rimelig godt fast er at det er skadeligt for indlæringsevnen at ryge når man er en ung teenager.


Det har jeg også læst, men jeg har fundet mindst en undersøgelse der siger at dette ikke er tilfældet.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26739345

Citat:
These findings suggest that adolescent cannabis use is not associated with IQ or educational performance once adjustment is made for potential confounds, in particular adolescent cigarette use. Modest cannabis use in teenagers may have less cognitive impact than epidemiological surveys of older cohorts have previously suggested.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2017 16:20 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
Hektor har har ret, jeg tror ikke der er lavet undersøgelser som viser hvad der sker ved et fredag aften forbrug. Ingen tvivl om at indlærings evne er næsen lig nul under en skævert.
Og så kommer anekdoten: Det er snart 30 år siden jeg studerede, hvor jeg tid røg fredag aften, min oplevelse er at hvis man står foran en week-end hvor der skal læses, var en godt udgangspunkt en skævert fredag aften med efterfølgende god søvn gav en god læsedag lørdag. En sprut tur fredag og lørdagen var væk.
Måske er det individuelt, så kun at prøve kan vise om det fungerer at få rystet hoved med pot en gang om ugen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2017 17:53 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Som så mange, er mit udgangspunkt til verden mig selv. Jeg overså derfor, at du snakkede om sporadisk brug af cannabis og ikke et jævnligt forbrug. Jeg vil derfor her kort svare på det spørgsmål, men lader mit oprindelige, malplacerede, svar stå forneden.

Hvis du ikke tager stoffer jævnligt, passer din søvn og spiser en god kost vil cannabis ikke give dig langtids effekter og sporadisk brug vil ikke påvirke din kognition i en grad du vil være bevidst om - hvis overhovedet. Det vil dog heller ikke gøre et studie lettere. (andet end af grunde nævnt i mit oprindelig svar)


Oprindelig svar:

Som både akademiker og cannabis bruger, føler jeg, at jeg må give mit besyv med.

De artikler jeg har set nævnt her, beskæftiger sig alle med de sociale aspekter af cannabis brug og er derfor dårligt repræsentative for individet - medmindre man betragter sig selv som gennemsnittet. Grunde til cannabis brug kan være mange, ligeledes kan årsager til gode/dårlige karakterer være mange. Man finder derfor kun mudrede resultater, ved studier som disse, som man nærmest kunne betragte som indlysende.
Hvis vi betragter det lidt mere fundamentelt, kan vi inddrage "The effects of cannabis on memory function in users with and without a psychotic disorder: findings from a combined meta-analysis".
Citat:
Results presented here suggest that cannabis use has a robust but modest adverse effect on global memory function as well as its multiple component dimensions in healthy cannabis users, with the precise magnitude of the effect depending on the specific dimension of memory tested. This replicates the results of previous reviews (Solowij & Battisti, 2008) and meta-analyses that reported small impairments in memory in healthy cannabis users, with effect sizes ranging from d = 0.16 to d = 0.32 (Grant et al. 2003; Schreiner & Dunn, 2012). Furthermore, our results implicate selective effects of cannabis on aspects of memory in healthy users, with the largest effect sizes reported for prospective (d = 0.61) and retrospective memory with both verbal (e.g. verbal learning, immediate and delayed recall) and visual content (e.g. visual recognition). In practical terms, these results suggest that the effects of cannabis use are more likely to be expressed in impairments in
day-to-day activities that require the ability to remember to carry out the intended task at some point of time in the future (e.g. meeting a friend or taking medication) or problems in recalling events from the past (e.g. recalling past conversations)


Alternativt også "Trying to remember: Effort mediates the relationship between frequency of cannabis use and memory performance"

Citat:
Introduction: While many studies suggest that regular cannabis use leads to deficits in cognitive functioning, particularly in memory, few have measured effort put forth during testing, and none have examined this as a potential mediator. Both age of onset of regular cannabis use and frequency of use have been linked to increased risk of memory deficits. The present study sought to determine whether effort mediated the relationship between frequency or age of onset of cannabis use and learning and memory performance.

Method: Sixty-two participants (74% male, mean age = 19.25 years) who met criteria for chronic cannabis use (four or more days per week for at least 12 months) completed a neuropsychological battery including the California Verbal Learning Test-II (CVLT-II) and the Rey Complex Figure (RCF) as measures of learning and memory, and the Word Memory Test (WMT) as a measure of effort put forth during neuropsychological assessment.

Results: Participants who more frequently used cannabis exhibited poorer effort (as measured by WMT performance; p < .01). Bootstrapping yielded 95% confidence intervals for indirect effects and revealed that effort significantly mediated the relationship between frequency of cannabis use and CVLT-II Learning (Sum of Trials 1–5), CVLT-II Delayed Recall, and RCF Delayed Recall, but not RCF Immediate Recall. Age of onset of cannabis use was not significantly related to effort.

Conclusions: Findings indicate that effort mediates the relationship between frequency of cannabis use and performance on learning and memory measures, suggesting that effort performance should be measured and controlled for in future studies assessing cognition in frequent cannabis users.


Er man interesseret, kan jeg nok sende en PDF. Igen kan det ikke komme som en overraskelse, at man husker dårligere, når man er skæv. (Det er jo også veldokumenteret, at THC i høj grad bindes i hippocampus, som er intimt involveret i dannelse af minder)
Så, det er relativt indiskutabelt at regelmæssigt cannabis brug gør det sværere at huske og at fungere socialt. I hvert fald hvis man er rask. Spørgsmålet er så; gør regelmæssigt cannabis brug det sværere at gennemføre en akademisk uddannelse? Her må vi nok erkende, at det universelle sort/hvide svar er "ja". Mange har brug for, at slide mindst 9-10 timer om dagen, for at få en fyldestgørende forståelse for hele pensum på en (videnskabelig) akademisk uddannelse. Andre tæt på det samme, blot for at komme igennem med et snit over 4. At dagligt hæmme sin hukommelse (og bruge sin tid!) på at indtage cannabis er derfor, i denne ligning, kun en negativ faktor.

Altså er vi nu i situationen, at beviserne konkluderer, at du vil yde dårligere som cannabis bruger, end som ikke-bruger. Her vil jeg dog tilbyde min anekdote fordi anekdoter er det eneste sted, du vil finde en bekræftelse på, at cannabis brug ikke nødvendigvis ødelægger en akademisk uddannelse. Gennem min BSc brugte jeg i store perioder cannabis dagligt. Jeg var aldrig skæv fra morgen (altså på universitetet) men brugte det derimod som en "gulerod" til, at koble af når jeg lukkede bøgerne ved 21-tiden om aftenen. For mig er det klart, at en alternativ belønning ville have taget mere tid, for at give mig samme glæde. Derfor er det også klart, at cannabis var en positiv faktor for mig i studiet i det jeg kunne få mest nydelse/afslapning på mindst tid. Det er selvfølgelig bestyrket af, at jeg har en ret god hukommelse, hvorfor cannabis måske ikke har trukket så meget ned for mig, som for andre (samt en god tolerance efter mange års daglig brug.) I forbindelse med min MSc blev det mere en weekend / et par gange om måneden ting, af flere grunde. Den dag i dag, kan jeg dog stadig have længere perioder, hvor jeg indtager cannabis dagligt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2017 00:02 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Jeg er enig i at sporadisk forbrug, ikke vil have den store betydning for ens studie generelt. Min erfaring ift. akademisk arbejde imens man er skæv, er dog at det går betydeligt ud over den videnskabelige kvalitet. Det er grundlæggende sværrere at overskue større argumenter/systemer, og jeg har en tendens til at forfølge et bestemt spor for længe, hvor jeg bagefter ofte måtte indse ikke var så relevant som det føltes. Jeg har dog brugt det positivt, hvis jeg sad fast, men så er det vigtigt for mig at have god tid til at vurdere og kritisere det i ædru tilstand. Ift. at læse faglitteratur skæv så fungere det generelt ikke for mig, har dog alligevel brugt det til at motivere og gøre det mere hyggeligt at læse de mere ligegyldige tekster, af mere selvfølgelig karakter, der ellers ville være sværrere at komme igennem.

Overall er jeg nok kommet frem til at mit cannabis forbrug nok har gået lidt ud over mit studie, og at mit snit måske havde været en andelse bedre uden, men tror også at det havde været noget mere tungt og træls, hvis ikke jeg kunne koble af med en joint engang imellem.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2017 08:56 
Offline
Stodder
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2007 15:19
Indlæg: 716
Jeg røg en del på ingeniørstudiet og to i eksamensperioder endte jeg med at ryge hver dag. Karakterene var betydeligt lavere end når jeg holdt pause.
En fast fredagsryger ser jeg ikke som noget problem, men hvis man konstant har en større mængde THC i systemet, så går det efter min mening ret så voldsomt ud over indlæringsevnen.
Hvis det kniber med at følge med, så vil det efter min mening være en god ide at holde sig helt fra det.


Senest rettet af leaf 12 okt 2017 14:13, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2017 13:14 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
Hvis du overhovedet er i tvivl, hvorfor så ikke bare lade være med at ryge mens du studerer? Du kan ryge en milliard djåintz når du er færdig, hvis det er det du har lyst til.
Du kan jo eventuelt holde det til at ryge i længere ferier, hvor du ikke skal noget fagligt studierelevant.

Det bliver nok en prioriterings sag, for det er ærgerligt hvis dit studie løber ud mellem fingrene på dig pga. røg, men det er selvfølgelig også ærgerligt, hvis du hader dit liv imens du studerer, fordi du ikke lader dig koble fra. :)

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2017 13:16 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 aug 2013 12:37
Indlæg: 48
Der er et del studier. Fx det her, http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0305000407

Det der ofte er problemet er at der findes en sammenhæng men at det ikke er sikkert at der kan findes en kausal sammenhæng. For at vise at det ikke fx er tid som man bruger på at rynge frem for at læse der er vigtigt (som en brugere her viser) eller en anden faktor der ikke er taget hensyn til skal man nok ud i deciderede psykologiske eksperimenter. Dem har jeg ikke fundet nogen af - men melder ind hvis jeg gør (jeg har ikke ledt systematisk).

_________________
Forsker fra Københavns Universitet. Fokus på brugerperspetiver hos stofbrugere, cryptomarkeder mv. Tidligere Center for Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 okt 2017 12:45 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2017 21:32
Indlæg: 28
Geografisk sted: Andeby
Randomname skrev:
Hvis du ikke tager stoffer jævnligt, passer din søvn og spiser en god kost vil cannabis ikke give dig langtids effekter og sporadisk brug vil ikke påvirke din kognition i en grad du vil være bevidst om - hvis overhovedet. Det vil dog heller ikke gøre et studie lettere. (andet end af grunde nævnt i mit oprindelig svar)


jeg tror faktisk på dig når du siger dette. Men bare for en sikkerheds skyld vil jeg gerne vide om du har en undersøgelse der siger det.
Du må meget gerne sende PDFen

Leah skrev:
Hvis du overhovedet er i tvivl, hvorfor så ikke bare lade være med at ryge mens du studerer? Du kan ryge en milliard djåintz når du er færdig, hvis det er det du har lyst til.


Det kunne jeg egentligt godt. Jeg ved også at jeg kan holde til det da jeg ikke har røget i noget over en måned på nuværende tidspunkt, men jeg vil bare gerne ryge noget en gang i mellem.

Dr.Demant skrev:


Jeg tænker mere på en lidt højere alder og højere niveau af uddannelse. Men jeg vil også stadigvæk henvise til mit tidligere indlæg hvor mindst et studie har vist at pot ikke forringede indlærings evnen hos teenagere. Men så igen, nogle gange viser sådanne undersøgelser forskellige ting.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 okt 2017 12:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 aug 2012 19:57
Indlæg: 269
AndersAnd skrev:
Randomname skrev:
Hvis du ikke tager stoffer jævnligt, passer din søvn og spiser en god kost vil cannabis ikke give dig langtids effekter og sporadisk brug vil ikke påvirke din kognition i en grad du vil være bevidst om - hvis overhovedet. Det vil dog heller ikke gøre et studie lettere. (andet end af grunde nævnt i mit oprindelig svar)

jeg tror faktisk på dig når du siger dette. Men bare for en sikkerheds skyld vil jeg gerne vide om du har en undersøgelse der siger det.
Du må meget gerne sende PDFen


Jeg tror ikke der findes sådan en undersøgelse. Kompleksiteten af hvad der påvirker din kognition herunder indlæringsevne, er simpelthen for stor, til at en undersøgelse ville kunne give et validt svar. Hvis du gør som Randomname siger, så er min klare overbevisning også, at et mindre sporadisk cannabisforbrug ikke har nogen indflydelse på din kognition. Prøv hellere at kigge på andre psykologiske og sociale faktorer, disse spiller i mine øjne en langt større rolle end en joint i ny og næ.
Men jo stærkere din overbevisning om at cannabis vil påvirke din kognition, jo større er sandsynligheden for at den gør.(Dette gælder selvfølgelig ikke ved større forbrug).


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team