Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 16:23


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 05 maj 2017 23:17 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Det kan også tydes på flere måder.
Hvad jeg tænkte var om personer der trøstespiser (ubevidst eller bevidst), spiser for at fortie deres tanker. Sammenhængen er selvsagt ift. de der trøstespiser oftest er psykisk belastede. At der dertil kan knyttes, i flg. artiklen, at koncentrationen af ghrelin i blodet er lavere i mætte bevidstheder kan vel medføre en form for ”misbrug” eller ”afhængighed” relativt til årsagen.
Det var bare en strøtanke.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 maj 2017 23:27 
Men jo selvfølgelig, det fungerer på samme måde som med misbrug af stoffer. Man misbruger som regel ikke, uden man har noget at flygte fra, om det så er mad, sport eller stoffer man misbruger.
De tænker jeg ihvertfald.


Top
  
 
Indlæg: 06 maj 2017 16:29 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
@Alf'n
Årsagssammenhænge er generelt problematiske at eftervise, bare spørg David Hume, derudover er psykologiske faktorer yderligere problematiske, fordi man både skal eftervise hvad hensigten var og hvad hensigten afstedkom af. Hvis man yderligere medtager ubevidste/underbevidste årsager, til de nærmest ubegrænsede potentielle forklaringer til hvorfor individ a gjorde b, så er det for mig at se umuligt at eftervise på videnskabelig​vis. Til sidstnævnte er Karl Poppers kritik af Adler og Freud ret illustrativt ift. at vise hvorfor det er problematisk.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 maj 2017 16:21 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Folk der overspiser/trøstespiser eller lignende, gør det formentlig for at lave en form for eskapisme. Eller for at kunne overskue deres situation.
Synes det er så arrogant, når folk siger: "så kan de/du da bare spise mindre", som om de selv har fuld kontrol over deres handlinger i øjeblikket.

Bismann har selvfølgelig en rigtig god pointe, men jeg ser helt klart overspisning som et symptom på, at der er noget andet mere seriøst/grundlæggende galt.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 maj 2017 17:26 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
@spaffeh
Det ligger vel næsten i betegnelsen, hvis ikke man bruger (over)spisningen til at finde trøst (i en eller anden grad) så er det vel strengt taget ikke trøstespisning. Har man behov for at blive trøstet, er der vel en årsag til dette behov.

Så forresten nærmere på dit link til Morten Elsø's hjemmeside, han virker ret sympatisk, men synes ikke jeg kunne finde noget om skadesvirkninger ved faste, så medmindre det bare var pointen om moderation, og at undlade at fylde sin krop med alt muligt mærkeligt, som linket skulle underbygge, så vil jeg gerne have en mere specifik henvisning, for jeg kan ikke finde det.


Jeg er forresten ikke kæmpe fortaler for faste, tror aldrig jeg har fastet i mere end et par timer, er blot nysgerrig efter hvad evt. skadevirkninger kunne være. Jeg kunne forestille mig et tab af muskelmasse ville være den mest udbredte skadesvirkning, da det typisk er en følge af at være i kalorieunderskud, men jeg ved ikke ret meget om det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 maj 2017 00:12 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Jeg tror i høj grad man kan se spisning som et rusmiddel, og der for er det altid sundt at være afholden. Jeg synes også det giver god mening at et sultent menneske, er bedre tiil at finde på idéer til hvordan problemet løses. Der blev oprettet en tråd af Gone for ikke så længe siden, om det at faste og jeg satte mig for at læse op på det. Flere læger mener at det kan have positive virkninger, og jeg er da næsten sikker på at en masse læger også vil mene det modsatte. Bismann er vist inde på det (uden at have læst ret meget om Karl Poppers kritik), at der er så mange faktorer der spiller ind, især omkring intention ubevidst eller bevidst, at ting som placebo sagtens kan gøre noget gyldigt, om det er rationelt eller ej. Jeg tror selv, at hvad end mening man gør noget med, og hvilke værdisæt man holder på, er vigtigere end "firkantet" videnskab. Der er da lavet forsøg der viser at placebo kan have forbløffende resultater, som man ikke kan forklare som andet end placebo (tro = virkning).

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 maj 2017 13:41 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Når man bl.a. tørfaster dvs. uden vand, skaber man et miljø i kroppen hvor de mange betændelsestilstande/infektioner mm. kæmper, ikke kun om næring, men også om vand med de "sunde" celler. Derfor sker der en naturligt udrensning af kroppen. Derudover er der det psykiske aspekt. Mange er i dag vant til at kunne proppe i hovedet så snart man mærker ubehagelige tanker og lign. Det er en psykisk kamp at overvinde tørst, sult og træthed. Ligeså vel som det ikke er sundt for kroppen at løbe et maraton, ligeså vel er det heller ikke decideret sundt at faste, men eftervirkiningerne på psyken er svære at efterligne andre steder, da sult og tørst og søvn er så basalt for vores system. Plejer at tørfaste i 3 dage og har det skønt efter. I skal også tage synanpto-genesis modellen ind i ligningen. Jo mere du lærer at undertrykke trangen til eks. at stoppe med at løbe, at spise, at sove, at give op generelt, jo mere tydelige bliver vores forbindelser til det sted i hjernen hvor vi reelt tror på at vi godt kan overholde vores egne aftaler. Det er meget basalt men er virkeligt key til resiliens-fokuseret arbejde. Og faste er et godt redskab til at lave disse micro-øvelser som bruger sult og gerne tørst til at provokere disse baner bedre ind i hjernen på os, og gøre os mere balancerede med hvad vi tror, ifm. det vi gør.

I Rusland er de meget bevidste om faste og mange læger mf. bruger det bl.a. til nogle kræftformer med stor succes så vidt jeg har læst mig frem til. Ikke noget jeg kender videnskaben bag dog.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2017 14:33 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Bismann skrev:
@spaffeh
Det ligger vel næsten i betegnelsen, hvis ikke man bruger (over)spisningen til at finde trøst (i en eller anden grad) så er det vel strengt taget ikke trøstespisning. Har man behov for at blive trøstet, er der vel en årsag til dette behov.

Så forresten nærmere på dit link til Morten Elsø's hjemmeside, han virker ret sympatisk, men synes ikke jeg kunne finde noget om skadesvirkninger ved faste, så medmindre det bare var pointen om moderation, og at undlade at fylde sin krop med alt muligt mærkeligt, som linket skulle underbygge, så vil jeg gerne have en mere specifik henvisning, for jeg kan ikke finde det.


Jeg er forresten ikke kæmpe fortaler for faste, tror aldrig jeg har fastet i mere end et par timer, er blot nysgerrig efter hvad evt. skadevirkninger kunne være. Jeg kunne forestille mig et tab af muskelmasse ville være den mest udbredte skadesvirkning, da det typisk er en følge af at være i kalorieunderskud, men jeg ved ikke ret meget om det.


Det var bare til pointen om moderation. Mener ikke Morten Elsøe skriver om faste. Men det gør Anders Nedergaard nok, han har nemlig en PhD i muskelbiologi: https://andersnedergaard.dk/?s=faste
Der burde være en masse god information til dig.

Tror ikke helt jeg forstår din første sætning fuldt ud; Hvis man ikke bruger overspisning til at finde trøst i, så er det ikke trøstespisning.
Forstået korrekt? Fordi, det giver mening, men ved ikke, hvordan det blev drejet over på det. Eller om vi stadig snakker om det.
Jeg mener i sidste ende, at trøstespisning/overspisning eller lignende former for advigende adfærd med mad ifht. normalbefolknigen, blot er en betegnelse for mennesker, som bruger mad til at cope deres liv med. Eller som de bruger til at forklare deres situation.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2017 14:59 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
@spaffeh
Cool cool, og tak for henvisningen, vil jeg prøve at se nærmere på ved lejlighed.

Ja den sætning fik jeg vidst gjort unødvendigt kompliceret. Det er rigtigt forstået, pointen var ift. at du skrev at du så trøstespisning som et symptom på, at der var noget mere grundlæggende galt. Pointen var bare, at det er forudsat i betegnelsen 'trøstespisning', hvis ikke der er noget mere grundlæggende galt, og der dermed ikke er noget at trøstes over, så er det ikke trøstespisning. Så vidt jeg husker det Kant kalder for en analytisk sandhed. Men ja, trøstespisning, er nok lidt off-topic i en tråd om faste. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 maj 2017 13:42 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Ah, jeg forstår! Giver så meget mening :)

Og ja lidt off-topic.

Topic: Jeg synes sku det har været okay at faste, de få gange jeg har gjort det. Nogle snakker også om intermittent fasting eller andre metoder, som skulle være bidragende til en øgning af diverse hormoner, så vidt jeg har forstået.
Altså, ville disse metoder være udmærkede ifht. opbygning af muskelmasse. Der står noget her: http://www.leighpeele.com/martin-berkha ... -interview
Ved ikke lige hvor velfunderet videnskabeligt det er. Det afdækker Anders Nedergaard vist nok i nogle af hans skriv om faste.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team