Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 10:17


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: SRP om morfin
Indlæg: 25 okt 2016 22:27 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 25 okt 2016 22:22
Indlæg: 4
Hej alle jeg er som alle andre 3. g igang med at finde SRP emner, jeg har valgt at arbejde med morfin i Kemi A og Biologi B, men tænkte på om I havde nogen gode kilder, inspirations opgaver eller andet der kunne hjælpe mig med min egen opgave.

Jeg ved at jeg vil starte ud med at fortælle lidt om smerter, opider, nervesystemet, morfins kemiske opbygning, syntesen af morfin (det er især her jeg har brug for hjælp) også tilsidst nogen alternative behandlingsmetoder


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2016 01:33 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Hej Dalii

Jeg kender ikke til syntesen af morfin fra råopium, med regner med at der er rigeligt med information om det på nettet. Under alternative behandlingsmetoder kunne det være interessant at se på de mere potente opiater, ala fentanyl og fentanylanalogerne som vist skulle kunne være op til 10.000 gange stærkere end morfin. Under de naturlige kan du kigge lidt på kratom, og de alkaloider som den indeholder, det er paradoksalt at den faktisk både indeholder en opiat-agonist samt en opiat-antagonist.

Held og lykke med opgaven.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2016 08:27 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Wikipedia er ofte godt til at danne sig et overblik, og der er faktisk ofte henvisninger til helt udmærkede kilder. Ellers er "Rusmidlernes biologi" af Henrik Rindom vist en klassiker til opgaver i gymnasiet :)

Mht syntesen af morfin. Er det totalsyntesen eller biosyntesen af morfin? Man laver ikke morfin i laboratoriet til kommercielt brug. Det ekstraheres fra en plante - opiumsvalmuen. Morfin er et forholdsvist kompliceret molekyle, og jeg vil sige totalsyntese af morfin er lige vel kompliceret til en opgave i gymnasiet. Biosyntesen er, så vidt jeg ved, også ret kompleks. Det er en ret simpel process at omdanne morfin til heroin. En dobbelt acetylering med eddikesyreanhydrid. Måske kunne du skrive om det i stedet.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2016 19:40 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
For at bygge videre på Imps svar, så kunne du måske forklare om morfin molekylet. Beskrive de funktionelle grupper, stereocentre etc. og videre hen, som Imp skriver, omdannelsen fra morfin til heroin.
Det skal lige siges, at jeg ikke aner hvordan en SRP opbygges eller skal skrives, så det kan godt være, at det slet ikke er relevant at beskrive molekylet/erne. :D

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2016 20:23 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Det kunne måske også være spændende at komme ind på hvordan friedrich sertürner var den første som isolerede morfin (som også var det første molekyle der blev isoleret fra en plante så vidt jeg husker).

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2016 21:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 25 okt 2016 22:22
Indlæg: 4
Mange tak for hjælpen alle samme, jeg har besluttet mig for at sammenligne morfin med et andet smertelindrende stof. Eller også vil jeg snakke om hvordan man optimerer morfin. Valget hælder lidt mellem de dem


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2016 18:06 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Sammenhold morfin med andre opioider. Helt klart der du får mest stof på, hvor du samtidig kan redegøre for hvorfor de reagerer som de gør.

Men burde du ikke få udstukket en problemformulering af din lærer? Mindes at jeg fik en da jeg skulle skrive SRP.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2016 11:54 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 25 okt 2016 22:22
Indlæg: 4
Obama, nej du afgrænser selv dit område, og ud fra det laver lærerene en problemformulering


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2016 23:51 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Det var også det jeg mente :)

Vend da gerne tilbage når du er kommet lidt længere i processen.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2016 02:30 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Dalii skrev:
Jeg ved at jeg vil starte ud med at fortælle lidt om smerter, opider, nervesystemet, morfins kemiske opbygning, syntesen af morfin (det er især her jeg har brug for hjælp) også tilsidst nogen alternative behandlingsmetoder

Du kunne fokusere på biosyntesen; specielt trinnene fra thebaine til morfin i opiums valmuen er ret simple. Herunder kunne man også kommentere på det evolutionære aspekt, at det er et molekyle der findes mange steder i naturen (fx i mennesker: http://www.pnas.org/content/101/39/14091.long ) og sammenligne biosyntesen i hhv. plante og dyr på den måde.

Evt noget lidt mere kemi-tungt, som at beskrive hvordan man isolerer morfin fra de andre alkaloider i et rå-ekstrakt fra valmuer?
Dalii skrev:
Mange tak for hjælpen alle samme, jeg har besluttet mig for at sammenligne morfin med et andet smertelindrende stof. Eller også vil jeg snakke om hvordan man optimerer morfin. Valget hælder lidt mellem de dem

Hvis der skal kød på, tror jeg det bliver nogle tynde 20 sider, hvis ikke du få noget af din oprindelige inspiration med. Fx nervesystemets opbygning og smerte generelt.

Der er en del potentiale i dit emne valg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2016 12:01 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 25 okt 2016 22:22
Indlæg: 4
Som jeg skrev i starten vil jeg komme ind på hvad smerte er, opioder, nervesystemet, morfins kemiske opbygning og syntesen af morfin. Det var mere den perspektiverende del jeg var i tvivl om :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 nov 2016 15:50 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2014 21:49
Indlæg: 195
Det kunne da være meget spændende, at hive en potentiel opioid erstatning ud af ærmet, som fx BU08028. Det antages at besidde samme smertestillende virkning, men være uden euforisk virkning og afhængigheds dannelse. Der kan læses lidt om det her: <url>https://drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=291738</url>
Andre alternativer kunne være hypnose eller kinesisk akupunktur?

Edit: Eftersom at morfin syntesen er mere omfattende end hvad der måske forventes, hvad så med at fortælle om den klassiske fremgangsmåde med ekstrahering og raffinering af morfin? Så kunne man vel grave ned i det, og beskrive de kemiske reaktioner i processen? I den forbindelse kunne man så pege på én af 3,6 esterne af morfin, som der også er blevet nævnt.

God fornøjelse med opgaven, og held og lykke kammerat! :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team