Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 15 jun 2025 14:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

God aften Phychedelia. Jeg er ny bruger på jeres hjemmeside og lige kort for at forklare min forhold til stoffer ryger jeg kun hash og cigeretter alt andet har jeg altid holdt mig langt væk fra - inklusiv alchohol. Min første post her bliver lang men jeg giver mit svar på forholdet mellem religion og videnskab og hvad jeg syntes bidrager mest til vores menneskelige udvikling. God læsning og lad os få en debat op og køre, der er en masse andre ting jeg også gerne vil have nævnt men efter som det allrerde er en lang post vil jeg ikke straffe jer med mere læsning :p

Religion:

En filosofi om ydmyghed og opdagelse eller en filosofi om ignorance og hovmod?

I de sidste mange tusinder år, har mennesket ville forklare de store spørgsmål som, hvorfor er vi her? Og hvordan startede det hele?

Lige siden dengang at mennesket har kunne stille sig selv de spørgsmål, har vores nysgerrighed pirret os, til at lede efter svar. Religion er en af de mest udbredte forklaringer i denne verden, og har været det i mange tusinder år. Der er mange forskellige religioner med forskellige syn på hvordan det hele opstod, så hvorfor skal man lige stole på kristendommen og ikke på islam eller buddhismen? Jeg tror at grunden til at religion er sådan en udbredt og accepteret forklaring, og har været det i tusinder af år, er at dengang at religion blev udbredt, var der ikke noget alternativ som videnskab, fordi at videnskaben ikke var ordentligt udviklet på det tidspunkt. Mennesket har altid, og vil altid have en trang, til at lede efter svar på ting vi ikke ved, hvilket jeg syntes er smukt. Jeg kan derfor sagtnes forstå at datidens mennesker havde trang til at få større forståelse, og da videnskaben ikke kunne videregive svar, og religion kan, var valget ikke svært. Derefter er troen gået i generationer og generationer, blevet udbredt og uddelt som faktum, og er det stadig den dag i dag. Efter min mening, er det den største vrangforestilling i menneskets historie. Jeg er ikke blevet født ind i en religiøs familie, men det er tilfældighed. Jeg kunne ligeså godt være født i Iraq, til en muslimsk familie, eller i Israel og blive opdraget som jøde, eller i Danmark tilbage i vikingetiden hvor jeg vil blive opdraget i nordisk mytologi. Den tro man vokser op med, afhænger helt af, hvilken tro ens forældre har, og om de har tænkt sig at opdrage en i den tro. Så hvorfor skulle lige kristendommen være forklaring på alt, når der er et hav af andre religioner at vælge imellem?

Videnskaben har altid været under udvikling og er i konstant forandring. For at komme med et nyt eksempel, har man målt en elementarpartikel ved navn neutrino til at bevæge sig hurtigere end lysets hastighed i vakuum, som er 3x10^5 km/s.(forsøget som beviser dette mangler stadig endelig bekræftelse) Denne her partikel, kaldet en neutrino, har rykket ved mange af vores teorier, bl.a. Einsteins teorier som hypotesere at lysets hastighed er det absolut hurtigste i universet. Det er præcis hvad videnskaben går ud på. Lave en hypotese omkring et emne, bruge sin fantasi til at udarbejde en teori om hvad der kan være muligt og derefter planlægge en efterforskning for at finde ud af om ens antagelse er korrekt. Derfor er det fantastisk når videnskaben bliver ved med at rykke sig, og vi får en større forståelse for det vi allerede kender eller måske endda opdager noget helt nyt.

En af mine ynglings citater er fra en britisk biolog ved navn Richard Dawkins som siger:

"I am against religion because it teaches us to be satisfied with not understanding the world."

Det er ignorance og irrationelt på højeste plan, at sige at når videnskaben ikke kan videregive de ultimative filosofiske svar omkring den naturlige verden, må religion kunne. Jeg syntes at der er gået noget grueligt galt i den menneskelige indstilling, hvis man i stedet for at sammenarbejde om efterforskning af de spørgsmål som tiltrækker os alle, i stedet helt simpelt siger, Gud gjorde det. Hvis den tro man holder giver en tryghed, fred og håb er der intet galt i det tværtimod, men at basere ens liv på noget som har intet videnskabeligt bevis, og endda dræbe andre mennesker i ens tros navn, som er sket flere gange i majoriteten af religioner som også tager afstand fra alt andet end hvad de hellige skrifter fortæller, og jeg tør ikke tænke på hvor mange kloge hjerner der måske er gået til spilde. Jeg mener at evnen til at drømme og bruge vores fantasi til at forstille sig hvordan fremtiden måske vil se ud, er fundamental for menneskelig fremskridt, og jeg mener at religion sænker vores evne til at filosofere over hvad der er muligt i dette univers. Et berømt citat fra Einstein siger præcis dette:

“Imaginenation is more important than knowledge”

Det er rigtigt interessant at opdage, at mange af de mest gennembrydende videnskabsmænd i gennem tiden, har brugt religion til at beskrive fænomener, fordi de har været på linjen mellem det kendte og det ukendte, og har ikke kunnet forklare med videnskab og derfor har søgt svar hos religion.

Christiaan Huygens var en hollandsk astronom, som var brillant til kemi, biologi, matematik og fysik.
Han opdagede bl.a. en af Jupiters måner Titan, og var en af de mest fremtrædende videnskabsmænd i 1600-tallet, sammen med blandt andre Isaac Newton. Hvis man kigger på hvad man kendte til dengang, og hvad man kunne beskrive med videnskab var lovende om gravitationskraft velkendte, det samme var lovende om bevægelse. Så man kunne sagtnes beskrive disse fænomener helt præcist ved hjælp fra videnskaben, men så snart at Huygens snakkede om biologi og omkring oprindelsen af liv, noget som ikke er godt forstået, hverken dengang eller dagen i dag, går alle hans referencer til Gud og religion. Det interessante er, at det siger han ikke omkring hvorfor planter har det kredsløb de har, og hvorfor tyngdekraften er her, fordi det er forstået og kan beskrives med videnskab, og før gravitation og kredsløb kunne beskrives med videnskab blev det selvfølgelig beskrevet med referencer til Gud og religion, så snart at han støder på et problem der ikke kan forklares med videnskab, endnu, kommer Gud ind i hans videnskabelige arbejde. Han er langt fra den eneste der har gjort præcis dette. Det der bekymrer mig er at, selvom Huygens var en genial mand, når han til et punkt hvor han individer Gud, og det er der hans opdagelse stopper. Indtil der kommer en ny genial videnskabsmand, der ikke har religion på hovedet, og tager fat hvor Huygens stoppede. Huygens kunne være nået længere med sit arbejde, men hans religiøse overbevisning stoppede ham.
Han hæftede sig ved at livet, Jorden og universet er kreeret af et intelligent væsen, også kendt som intelligent design.

Men hvis man kigger på, om der er noget der tyder på, at vores univers er sammensat af et intelligent design, kan jeg kun modargumentere.

1) De fleste kredsløb er ustabile, hvilket vil sige at et himmellegeme kan komme ud af sit kredsløb og kollidere med andre legemer.

2) Mindre end 3% af gas skyerne i universet kommer der en stjerne ud af. Stjerner indeholder de 4 fundamentale atomer som er krævet for liv, H, O, N og C, som bliver spredt ud i universet når en stjerne eksploderer i en supernova.

3) De fleste steder i universet vil dræbe liv øjeblikkeligt, pga. varme, radiation, kulde osv.

4) Universet er på en “one way trip”. Universet ekspanderer og det accelererer faktisk i sin udvidelse, og universet vil blive ved med at ekspanderer, og på et tidspunkt er legemer så langt væk fra hinanden at universet temperatur vil nå det absolutte nulpunkt.

Jeg hører tit folk der siger at Jorden bare er det perfekte sted for liv og alt passer så godt sammen, at der må være et alvidende intelligent væsen der har skabt det. Igen bliver jeg nød til at argumentere for at vi ikke lever i en verden som er intelligent sammensat.

1) Jordskælv og vulkaner har efterhånden dræbt rigtigt mange mennesker og ødelagt byer.

2) Oversvømmelser, tornadoer, orkaner og lynnedslag

3) Pandemi, klima skift og asteroider som kan udslette liv på Jorden. Den sidste store asteroide udslettede 70% af alt liv på Jorden.

4) 90% af alt liv der har været levet på Jorden er nu udslettet.

Dette lyder ikke som et intelligent design i mine ører. Man kan endda blive ved med at argumentere imod intelligent design, hvis man bare kigger på os selv. Og det her er ikke hvordan vi behandler os selv, men en konsekvens af at være menneske.

1) Man hører folk der siger at vores syn er perfekt, men hvis man lærer det elektromagnetiske spektrum at kende, finder man ud af hvor blinde vi faktisk er. Vi har snævert syn i det elektromagnetiske spektrum (EMS). Vi kan se regnbuens farver i EMS, men det er en meget lille del af det fulde spektrum. Alt lys er fotoner som bevæger sig i en given bølgelængde. Hvis man bevæger sig videre ud over rød kommer infrarød, mikrobølger og radiobølger. Intet af det kan vi se. Hvis man bevæger sig den anden vej fra violet kommer der ultraviolet, røntgenstråling og gammastråling, igen kan vi ikke se noget af det.

2) Når mennesket bliver ældre, bliver vores evne til at se og høre markant dårligere og vores tænder risikerer at falde ud.

3) Vi kan ikke opfange magnetiske felter eller Ioniserende stråling osv. uden instrumenter.

4) Fordi vores blod er varmt skal vi spise konstant, sammenlignet med andre dyr der spiser en gang om måneden.

Dette lyder mere som stupid design end det lyder som intelligent design efter min mening.

I år AD 800 ---> 1100 var centrum for videnskaben i Bagdad. Alle var velkommen lige meget religiøs overbevisning, hudfarve osv. Alle der havde lyst var der, og udvekslede idéer og diskuterede. Det var i den periode at vi havde store fremskridt i ingeniørvidenskab, biologi, medicinvidenskab og matematik. Vores talsystem hedder det Arabiske talsystem, algebra er et arabisk ord. Det er derfor at langt størstedelen af de stjerne der har navne, har arabiske navne. Alle disse fremskridt skete ikke over en lang periode på tusind år, men alle de fremskridt kan spores tilbage til denne periode på 300 år.
Alle disse gode fremskridt stoppede. En muslimsk imam der hed Hamid al-Ghazali kom frem i år 1100 og fremlagde en fortolkning af Koranen der siger at matematik er værket af djævlen, og intet godt kan komme ud af sådan en udtagelse. Det kombineret sammen med nogle andre fremtrædende imamer med samme holdning, gjorde at alt det intellektuelle videnskabelige fremskridt kollapsede og det er ikke blevet helbredt siden.
Jeg syntes at religion har en masse kulturelle og moralske budskaber, men det er budskaber man godt kan finde og leve efter, uden hjælp fra religion.

Jeg syntes at videnskab er en filosofi om opdagelse og opfindelser, mens intelligent design er en filosofi om ignorance og hovmod.

//Whateverworks

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg tror ikke du finder mange herinde der vil være direkte uenige med dig... MEN! Dine argumenter er desværre så hullede som de altid er i en Gud vs. Ingen Gud-diskussion. Jeg kunne jo f.eks. stille dig det retoriske spørgsmål: "Hvad hvis det alt sammen er en del af vores intelligente designers design?" Se, du får det til at lyde som om, at hvis der havde været en intelligent designer, havde han selvfølgelig sørget for at alt var perfekt og uforgængeligt, men det er blot DIN opfattelse af intelligens....
Det skal dog ikke forhindre mig i at være dybt enig i dine observationer, religion har alle dage været brugt til at kontrollere masserne og sikre "tryghed" og "planmæssig udvikling", men som du også selv nævner, så er det et tveægget sværd. Sådan tror jeg det skal blive ved med at være, vi skal bare havet fundet balancen mellem åndelighed og videnskabelighed, hvem ved, måske de en dag mødes i forskellige fænomener?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Hvori består det uintelligente ved en vulkan? Hvis der er en skaber eller en intelligent kraft, så er det en fantastisk mekamisme til fornyelse. Gennem ødelæggelse og død, skabes mulighed for nyt liv og nye arter. Det er samme mekanisme man bruger i landbrug, når man afbrænder marker.

Din beskrivelse af klimaet i Bagdad er uden forståelse for den historiske kontekst og islam. Islam underlagde sig området med vold. Det er et historisk faktum. Andre religioner blev tolereret, men måtte underkaste sig Islam og blev anset for andenrangsmennesker.

De tog den viden, der var skabt i forvejen af babylonerne, egypterne, grækerne, perserne mv. og videreudviklede noget af det. Successen skyldes først og fremmest den indsamling af viden over det store geografiske område, som de havde underlagt sig. Ud fra den viden producerede de ny viden. På samme tidspunkt var Europa i et religiøst mørke, hvor fx. græske værker blev undertrykt. Muslimerne gav os det tilbage igen, da Europa begyndte at vågne op igen.

Årsagen til at vi skal spise konstant er fordi vores energiforbrug er højt. Uden det høje energiniveau var vi ikke i stand til at udvikle os på den måde som vi har gjort.

Der er en årsag til, at hjernen skelner og udelukker informationer. Gjorde vi ikke det, ville vi være udsat for et lammende sanse bombardement.

Har du overvejet om vi mennesker ikke er så kloge, som vi går og tror og om der er andre formål, end at vi skal leve så længe som muligt?

Edit: Og så vil jeg gerne advare mod den historie fortolkning som er meget moderne i den alimindelige historie forståelse lige nu, hvor man fuldstændig glemmer baggrunden for islam og kristendom. De store civilisationer, som lagde grunden for alt det her. Kristendommen og islam har taget patent på mange ting og gjort sig store anstrengelser for at udrydde viden om baggrunden, bla. nedbrændingen af biblioteket i Alexandria og tyverierne fra samme bibliotek.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tænker da at lige netop fordi verden ikke er perfekt, fungerer den. Du skal opleve nedture for nyde de gode tider, vinter er et must for at kunne elske sommeren etc.
Jeg tror ikke på gud, men skulle han nu eksistere, synes jeg han har skabt en god verden, på trods af én fejltagelse; mennesket.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]