Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 apr 2024 22:19


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 27 aug 2010 01:52 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2010 01:39
Indlæg: 80
Geografisk sted: A spot within a spot
Hej.
Hvor hurtigt påvirker massetiltrækningen fra et legeme et andet? Er denne denne påvirkelse konstant?

Et lille hypotetisk eksempel vil måske hjælpe med forståelsen af mit spørgsmål:
Hvis solen forsvandt(!!!), hvor lang tid ville der så gå, før jorden ændrede kurs?

:hm:

_________________
- Medlem af det hemmelige selskab


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 aug 2010 05:04 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 jun 2010 17:13
Indlæg: 2690
Geografisk sted: over stok og sten
Hvad mener du med hvor hurtigt ? ja denne påvirkelse er konstant, det kan den kun være
siden at tyngdekraften her også er en del af vores massetiltrækning imod jorden ( centrum )
Tyngdekraften på Jorden trækker med en kraft med 9,8 N pr kg, jeg går ud fra dette er konstant,
siden at vi presses imod centrum konstant, der er ikke et øjeblik hvor du svæver ud over når du er påvirket er der ? ;)
Godt.

Jeg tror ikke vi ved hvad der ville ske helt præcist hvis solens energi forsvandt, altså med os.
En ting er helt sikkert, vi ville dø.

Men hvor jorden blev slynget hen ? ja ?
Altså hvis solen ikke kolapsede og sprang i luften, men bare holdte op med at virker, ville mit gæt være at jorden og
månen nok ville flyve om hinanden i stor radius, og blive tiltrukket imod jupitor ( tror jeg det er ) som normalt
tager det værste skrald der flyver ind i vores solsystem grundet dens enorme kraft, og blive smadret.

Hvor lang tid der ville gå før det skete ? det tror jeg ikke der er nogen der kan sige.
Måske med det samme måske sekunder efter, måske minutter ?
Hvis den kraft er ligeså hurtig som lyset ville det jo tage 8 minutter ( tror jeg det er )

Men spændene spørgsmål, hvor hurtig er den kraft egentlig :) nu forstår jeg faktisk spørgsmålet
nu når jeg selv sidder og tænker over det, men er den kraft egentlig ikke bare magnetisme af en art ?
og hvor hurtig er magnetisme så ? det kan der sikkert søges om :)

Skide spændene !
er der ikke nogle kloge hoveder der kan svare på hvad den kraft egentlig er ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 aug 2010 07:43 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 jul 2000 01:01
Indlæg: 2998
Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Bjerregaard skrev:
Hej.
Hvor hurtigt påvirker massetiltrækningen fra et legeme et andet? Er denne denne påvirkelse konstant?

Et lille hypotetisk eksempel vil måske hjælpe med forståelsen af mit spørgsmål:
Hvis solen forsvandt(!!!), hvor lang tid ville der så gå, før jorden ændrede kurs?

:hm:

Spændende spørgsmål som mange har tænkt over i tidens løb. Konsensus nu er at massetiltrækningen bevæger sig med c, lysets hastighed - så der ville gå omtrent 8 minutter før jorden ændrede kurs (eller vi på anden måde opdagede det) hvis solen pludselig forsvandt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 aug 2010 11:29 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 aug 2010 00:31
Indlæg: 242
Geografisk sted: k-hullet
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_gravity
:)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 aug 2010 11:57 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 aug 2010 00:31
Indlæg: 242
Geografisk sted: k-hullet
faldt lige over denne video. utrolig spændende teori og lige hvad du leder efter hvis du vil tænke lidt videre end at tyngdekraft bevæger sig som gravatrons
http://www.youtube.com/watch?v=i7QmsngMRpE


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 sep 2010 00:46 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2010 01:39
Indlæg: 80
Geografisk sted: A spot within a spot
Tak for de mange spændende svar. De har hjulpet mig til et bedre indblik i de herskende teorier :D
Og tak for links :D

_________________
- Medlem af det hemmelige selskab


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 okt 2010 13:08 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 dec 2004 01:40
Indlæg: 1021
Geografisk sted: Right behind you...
men er det ikke noget med at vi stadig ikke har fundet en gravitron (eller hvad den nu hedder), så vi kan slet ikke bevise hvad der får masse til at tiltrække hinanden?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 okt 2010 13:17 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
@xun: Svjv så er svaret nej til dit spørgsmål.
http://da.wikipedia.org/wiki/Gravitation

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 okt 2010 13:44 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 dec 2004 01:40
Indlæg: 1021
Geografisk sted: Right behind you...
nemlig :D ^^ synes det er fedt... i min verden tog newton fejl... :D Electric universe!!!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2011 16:02 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 21:50
Indlæg: 128
Geografisk sted: Odense
Kuma skrev:
Men spændene spørgsmål, hvor hurtig er den kraft egentlig :) nu forstår jeg faktisk spørgsmålet
nu når jeg selv sidder og tænker over det, men er den kraft egentlig ikke bare magnetisme af en art ?
og hvor hurtig er magnetisme så ? det kan der sikkert søges om :)

Skide spændene !
er der ikke nogle kloge hoveder der kan svare på hvad den kraft egentlig er ?


Der findes 4 fundamentale kræfter i universet. Elektromagnetisme, Tyngdekraft, Stærk Kernekraft og Svag Kernekraft. Alt kan beskrives som et samspil mellem disse krafter og alle disse kræfter propagerer med lysets hastighed. Man kan ikke ligefrem sige at tyngdekraften er konstant for det kommer an på hvor man er henne, den varierer med radius til masse midtpunktet. hvis du er ude i rummet ville du måske ikke kunne mærke jordens tyngdekraft, hvis du gravede et dybt dybt hul i jorden ville tyngdekraften også blive mindre jo tættere du kom på jordens centrum. Dette fordi der er lige meget materiale over dig, under dig, og alle steder omkring dig, og du bliver trukket til alle sider på engang, den resulterende kraft er dermed 0. Prøv at se newtons lov om universal gravitation:

F = G*m1*m2/r^2

G = 6,67428*10^-11 , dette er tyngdekonstanten og det er en fundamental universal fysisk konstant

m1 er massen på det ene legeme

m2 er massen på det andet legeme

r er radius eller afstand mellem de to legemers massemidtpunkter

og F er tyngdekraften mellem de 2 legemer. Hvis jeg skulle regne den kraft ud som er mellem jorden og mig, ville den ene masse være jordens samlede masse, som er 5.9736×1024 kg. Den anden masse ville være min masse 75kg, og r ville være jordens radius dvs. 40.000/2*pi.

Når tyngdekonstanten er ganget på ville resultatet ca give F = 75*kg*9,82*m/sec^2. Når jeg står stille på jorden, så trykker det materiale jeg står på tilbage med en kraft, der er præcis modsatrettet tyngdekraften, og præcis ligeså stor som tyngdekraften. Denne kraft skyldes elektromagnetisme, og er resultatet af at elektronerne ude i skallerne på materialet og i mig selv frastøder hinanden. Ligningen for kraften mellem 2 ladninger ser næsten præcis magen til ud som newtons gravitations-ligning. Her er det blot ladede partikler q1 og q2, istedet for G har vi Coulombs konstant K, og radius er stadig afstanden mellem de to ladninger, altså:

F = K*q1*q2/r^2

jo tættere elektronere i min fod kommer på elektronerne i det materiale jeg står på, jo mindre bliver r og jo større bliver F som er den kraft jeg bliver frastødt med. Når tyngdekraften trækker mig ned mod materialet og de forskellige elektroner nærmer sig hinanden, så opnås der til sidst et ligevægtsstadie mellem tyngdekraften og kraften fra elekromagnetismen. Ellers ville jeg ikke kunne stå stille på jorden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2011 16:47 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 maj 2011 13:06
Indlæg: 101
hvis solen forsvandt, ville det tage over 8 minutter for os at mærke "manglen" på tyngdekraften.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2011 17:31 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Du tænker på lyset...

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2011 18:00 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 jul 2000 01:01
Indlæg: 2998
Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Odden skrev:
Du tænker på lyset...

Det tror jeg ikke han gør. Men det vil også tage ~8 min før lyset forsvandt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2011 18:39 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 11 feb 2011 19:44
Indlæg: 31
Sidder lige og roder lidt med simulatoren "universe sandbox"

og hvad jeg kan konkludere ved at sætte timestep til at vise 1 hour per realtime second. og herefter ændre solens masse til mindste værdien (1kg) er at alle planeterne i vores solsystem med det samme holder op med at rotere omkring solen, hvoraf de bare langsomt glider ud i det uendelige.

satte herefter timestep til at vise en dag per real time second. og observerede at jordens acceleration ud i rummet faldt fra 30,4km i sekundet til 29,6km i sekundet på blot 10 år...(men det er jo en helt anden side af konsekvensen ved at annullere solens masse)

så baseret på dette vil jeg mene at tyngdekraft i modsætning til lys, lyd samt så meget andet ikke lader sig begrænse af nogen form for "time delay"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2011 18:49 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 maj 2011 13:06
Indlæg: 101
hmm har lige læst lidt på det :-)
lysets hastighed i rummet, dvs. i vakuum bevæger sig med omtrent 300.000 km/s, og det tager lyset i gennemsnit 8,32 minutter for at ramme et givent sted på jorden. Og ifølge realitetsteorien "bevæger" tyngdekraften sig med præcist samme fart som lyset selv (i vakuum).

Derfor ville jeg mene at tiden som lyset bruger på at rejse de ≈150 mio. km. er lig med tiden det tager tyndekraften at rejse den selv samme afstand. Hvis ikke det var fordi at lys = energi.

Da lys er energi, har det en masse. Denne masse, ligesom alle andre masser, ville jeg mene skulle blive påvirket at tyndekraften selv. Vi kender eksemplet fra et sort hul - lyset står stille, det bevæger sig ikke.

Så et eller andet sted vil jeg mene at at lyset bevæger sig langsommere end de ≈300.00 km/s, da det bliver påvirket af solens, såvel som jordens tyngdekraft.

er jeg helt galt på den eller?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2011 19:38 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 21:50
Indlæg: 128
Geografisk sted: Odense
Lallebj skrev:
Så et eller andet sted vil jeg mene at at lyset bevæger sig langsommere end de ≈300.00 km/s, da det bliver påvirket af solens, såvel som jordens tyngdekraft.

er jeg helt galt på den eller?

Du har ret i at lys lader sig påvirke af tyngdekraften fra såvel solen som jorden. Men dette betyder ikke nødvendigvis at det skifter hastighed. Betragt det istedet som at lyset bøjes rundt om jorden i en svag vinkel når det passerer jorden. Photoner har desuden kun masse når de er i bevægelse. Når fotoner står helt stille har de ikke nogen masse. Husk også at uanset hvad, så vil effekterne af time-dilation og length-contraction altid medføre, at lysets hastighed målt i et vakuum, altid er 300.000 km/sec uanset hvilke forhold man måler dette under. Tiden tikker IKKE med samme hastighed alle steder i universet og tyngdekraft og tid hænger uløseligt sammen.

Det der virkelig sker når et legeme yder tyngdekraft pga dets masse, er at rumtiden rundt omkring legemet bliver bøjet og tvisted. Ligesom hvis du ligger en tung kugle på en pude, så bliver puden bugget udenom hvor kuglen ligger. Hvis et legeme er en passende afstand fra eksempelvis jorden såsom månen er, så vil effekten være at legemet begynder at trille rundt om jorden på den kurve som rumtiden er blevet bugget i. Det er derfor månen spinner om jorden og jorden spinner om solen osv.

Hvis et legeme er tæt nok på jorden, som eksempelvis ved jordens overflade. Så vil rumtiden her være så distorted, at den er bugget ud i alle retninger, og effekten er at legemet vil vælte i alle retninger på samme tid hvilket producerer en netto-kraft på legemet som er nedadrettet, eller rettet ind mod jordens massemidtpunkt. Det er den kraft som vi kender som tyngdekraften. Resultatet af at rumtiden bliver bøjet.



Videoen her giver en god visualisering, af hvad tyngdekraften er, ifølge einsteins relativitets-teori :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jun 2011 03:14 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Prometheus skrev:
Odden skrev:
Du tænker på lyset...

Det tror jeg ikke han gør. Men det vil også tage ~8 min før lyset forsvandt.



Ah ja ok. Det kan jeg godt se nu. I stand corrected!

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team