Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jun 2025 04:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg har et par gange hørt folk sige, at man kan måle alt hvad folk har indtaget af stoffer i deres rygmarv (Så kan vel også måle hvad man har spist). Sådan gennem hele deres liv. Så når jeg fx dør, kan man se hvis nu jeg har taget LSD, Psilocybin og ... whatever.
... synes lidt det lyder som en røver :P

Måske kan det være knoglemarv, man har ment. (Ikke fordi det lyder mere sandsynligt, men...)

og, vidste ikke lige hvor tråden skulle placeres, men det virkede ret videnskabeligt :)

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Nej...

kroppen udskiller alle stoffer og metabolitter.

Medlem
Brugeravatar

Så man skider, pisser og sveder alt ud?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja som tiden går...

(Baudelaire 1860).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Hvis man har indtaget et givent stof nogle dage før (amfetamin fx) eller uger før man dør (THC fx) så kan det vel ses i rygmarven?

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Armaghetto skrev:
Hvis man har indtaget et givent stof nogle dage før (amfetamin fx) eller uger før man dør (THC fx) så kan det vel ses i rygmarven?

Tjah, det kan det vel godt - men så vidt jeg ved ikke mere end i alle mulige andre væv, blod eller urin.

Junior medlem

Geografisk sted: Dorkville
Hey.
Rygmarv er ikke det samme som knogle marv. Rygmarven er en extension af hjernen, der fortsætter ned gennem din rygsøjle, helt ned til hvad der hedder lumbalt niveau(til ca. L2), som er tre ryghvivler over sacrum(centrum af hvor dine to bækkenben møder hinanden på ryggen).
Rygmarven(medulla spinalis) er omgives er en meget uigennemtrængelig hinde, der omgiver hele det centrale nerve system("hele din hjerne"), denne hinde er meget uigennemtrængelig for alt andet end gasser(skaber blodhjerne barrieren), så meget at selv H+(et atom) næsten ikke kan trænge igennem(derfor mindre pH(=7,3) i hjernen end i blodet(pH=7,4)). der er dog steder hvor hjernevæsken har næsten samme stofsammensætning som blodet(circumvalente områder) men her er der mange hjerneceller(ikke nerveceller, men gliaceller, som er en slags oprydningscelle i hjernevæv) som optager og nedbryder fremmedlegemer, og sender nedbrydnings produktet videre til udskillelse i urin og lort.
Så stoffer der først er kommet over blodhjerne barrieren vil kunne udskilles som alt andet.
Håber dette svarer dit spørgsmål

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
t-ras skrev:
Hey.
Rygmarv er ikke det samme som knogle marv. Rygmarven er en extension af hjernen, der fortsætter ned gennem din rygsøjle, helt ned til hvad der hedder lumbalt niveau(til ca. L2), som er tre ryghvivler over sacrum(centrum af hvor dine to bækkenben møder hinanden på ryggen).
Rygmarven(medulla spinalis) er omgives er en meget uigennemtrængelig hinde, der omgiver hele det centrale nerve system("hele din hjerne"), denne hinde er meget uigennemtrængelig for alt andet end gasser(skaber blodhjerne barrieren), så meget at selv H+(et atom) næsten ikke kan trænge igennem(derfor mindre pH(=7,3) i hjernen end i blodet(pH=7,4)). der er dog steder hvor hjernevæsken har næsten samme stofsammensætning som blodet(circumvalente områder) men her er der mange hjerneceller(ikke nerveceller, men gliaceller, som er en slags oprydningscelle i hjernevæv) som optager og nedbryder fremmedlegemer, og sender nedbrydnings produktet videre til udskillelse i urin og lort.
Så stoffer der først er kommet over blodhjerne barrieren vil kunne udskilles som alt andet.
Håber dette svarer dit spørgsmål

Tak, jeg er veluddannet i CSF/blod/BBB ekvilibirum. Spørgsmålet er om stoffer kan detekteres i CSF længere tid end i andre kropsvæsker. Mit svar er et forbeholdent nej. Hvis du har andre kvalificerde bud bedes du bringe dem til bordet.

Junior medlem

Geografisk sted: Dorkville
Kunne jo være der var nogen uden din uddannelse, der gerne ville have samme viden "om hvorfor" som dig... prøvede bare at sammenkoge og forenkle teorien bag... synes selv det er sjovest med lidt nørderi, fremfor bare et svar... men jo, jeg er enig, ihvertfald bør forskellen i hvorlang tid et stof bliver fjernet fra CSV, frem for fra andet væv være minimal(mere et spørgsmål om minutter... frem for år).

Insane psychedelia user!

t-ras skrev:
Kunne jo være der var nogen uden din uddannelse, der gerne ville have samme viden "om hvorfor" som dig... prøvede bare at sammenkoge og forenkle teorien bag... synes selv det er sjovest med lidt nørderi, fremfor bare et svar... men jo, jeg er enig, ihvertfald bør forskellen i hvorlang tid et stof bliver fjernet fra CSV, frem for fra andet væv være minimal(mere et spørgsmål om minutter... frem for år).

Haha, sorry, svaret er skrevet halvsent om natten efter en barsk bytur - havde helt glemt det. Jeg tror knap nok jeg læste hele dit indlæg igennem, jeg så bare at nogen svarede med hvad jeg mente på det tidspunkt var HELT unødigt detaljeniveau til spørgsmålet, og regnede det for en korrektion af mit svar af uransaglige årsager.
Beklager igen, det er et godt indlæg du har skrevet, og jeg skal prøve at vænne mig af med at checke Psychedelia når jeg er mindre end bare nogenlunde sober ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]