Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 apr 2024 22:25


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 03 feb 2009 20:49 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 apr 2008 07:29
Indlæg: 842
Geografisk sted: NørrebronX
Kom til at tænke på om det hypotetisk set ikke er muligt at opnå større hastighed end lyset?
Kan det ikke passe at der er en natur lov der siger, at jo større og tættere to objekter er på hianden, jo størrer vil tiltræknings kræften blive?
Hvis dette passer er det vel hypotetisk muligt at opnå større hastighed en lyset, hvis objekterne bare er store nok og tæt nok på hianden?

Jeg er altid blevet fortalt at der ikke findes noget hurtigere end lyset, så der må vel være noget jeg har overset?
Da min faglig viden inden for fysik begrænser sig til det jeg lærte i 7-8-9 klasse, kunne det være rart hvis det blev let forståeligt :-D

_________________
Citat: "Jeg lå heldigvis (på en passende dose syre) i min skurvogn alene på landet hvor ingen kunne nå mig, da jeg blev lullet ind i en syg Truman Show / The Matrix agtig virkelighedsdelusion."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 21:27 
Offline
Dope Lord
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2007 20:15
Indlæg: 836
Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
Der har lige været nogle forsøg hos CERN i sweitz for nylig, ved ikke om de stadig er i gang med det. Men det var hvor de sendte nogle fotoner rundt i en stor partikelaccelerator, og der var vist nogle der snakkede om at de muligvis kunne være hurtigere end lysets hastighed. Men kan ikke huske om de nåede frem til en konklusion eller ej. Men prøv og søg lidt på det hvis det er :wink:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 21:41 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 apr 2008 07:29
Indlæg: 842
Geografisk sted: NørrebronX
Kan det virkelig passe? Hvorfor er man så altid blevet fortalt at der ikke var noget hurtigere end lyset?
Jeg er også ret sikker på at der en videnskabelig forklaring på hvorfor det er umuligt at bevæge sig hurtigere end lyset, vidst nok noget med at man så skal bevæge sig frem i tiden? Kan godt være det er mig der husker helt forkert, efterhånden nogen år siden jeg havde fysik :-D .

_________________
Citat: "Jeg lå heldigvis (på en passende dose syre) i min skurvogn alene på landet hvor ingen kunne nå mig, da jeg blev lullet ind i en syg Truman Show / The Matrix agtig virkelighedsdelusion."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 23:20 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 jul 2000 01:01
Indlæg: 2998
Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Ifølge Relativitetsteorien er lysets hastighed den absolut højeste hastighed som kan opnås.
For nylig har man dog påvist forsøgsmæssigt at partikler som er kvantefysisk "entangled" kommunikerer deres tilstand mellem hinanden med langt over lysets hastighed: Målløse fysikere: Lyset er alligevel ikke det hurtigste i Universet - Idéen til dette forsøg har eksisteret i mange år, men har desværre ikke kunnet udføres før nu. Einstein var slet ikke meget for denne idé, og omtalte den som "spooky action at a distance".
Dette er dog så vidt jeg ved det eneste reélle eksempel man har på overlys-hastigheder, og man aner ikke hvilket "kommunikationsmedium" som partikler i sammenfiltret tilstand anvender. Jeg tror i hvert fald at alt der har en masse er nødt til at holde sig under Einsteins strenge fartgrænse.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 23:23 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 apr 2008 07:29
Indlæg: 842
Geografisk sted: NørrebronX
Kan du se en åbenlys grund til at min teori ikke holder vand?
Det må vel være et konkret svar på hvorfor min teori ikke passer?

_________________
Citat: "Jeg lå heldigvis (på en passende dose syre) i min skurvogn alene på landet hvor ingen kunne nå mig, da jeg blev lullet ind i en syg Truman Show / The Matrix agtig virkelighedsdelusion."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 23:34 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 jul 2000 01:01
Indlæg: 2998
Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Alt Ædende Ateist skrev:
Kan du se en åbenlys grund til at min teori ikke holder vand?
Det må vel være et konkret svar på hvorfor min teori ikke passer?

Uanset hvad der er drivkraften (også massetiltrækning), anses lysets hastighed for den højeste hastighed som kan opnås - det er der ret gode argumenter for - som jeg ikke lige kan opsummere på rygradden, men gerne finder frem hvis nødvendigt. Kan du komme med et konkret eksempel på hvilke store massepåvirkninger som skulle kunne medføre den effekt? Selv ved kollision af supermassive sorte huller har jeg svært ved at tro på at masser accelereres op til over lysets hastighed.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2009 23:53 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 apr 2008 07:29
Indlæg: 842
Geografisk sted: NørrebronX
Har ikke noget konkret eksempel.

Hypotetisk kunne man jo forstiller sig f.eks. 2 hvidedværge, hver med et rumfang på lad os sige 1/4 af universet, som kun var 100 eller 200 lysår fra hianden. Ville tiltrækningskraften så ikke være så stor, at de to objekter ville bevæge sig mod hianden hurtigere end lysets hastighed? Hvis dette ikke er tilfældet kan man vel bare forøge deres masse indtil farten bliver større end lyset hastighed? Hvert fald hvis loven om at jo større og tættere to objekter er på hianden des større vil tiltrækningskraften blive.

Håber du kan tyde min kryptiske formulering.

_________________
Citat: "Jeg lå heldigvis (på en passende dose syre) i min skurvogn alene på landet hvor ingen kunne nå mig, da jeg blev lullet ind i en syg Truman Show / The Matrix agtig virkelighedsdelusion."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2009 00:03 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 jul 2000 01:01
Indlæg: 2998
Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Dit tankeeksperiment vil ikke kunne bryde lysets hastighed, uanset dimensionerne. Det er ikke kun lys som bevæger sig ved lysets hastighed, men alle former for elektromagnetisk stråling - og tyngdebølger. Derfor vil massetiltrækning ikke kunne overskride lysets hastighed.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2009 00:07 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 03 feb 2009 23:48
Indlæg: 1
Kære Ateist!. Jeg vil blot gøre dig opmærksom på Vitko Novis bøger. bl.a. "Mit møde med rummennesker i Peru". Her fortæller de ufonauter, den peruanske forfatter mødte jævnligt gennem fyrre år i Andesbjergene, at deres rumskibe bevæger sig med en hastighed af 30 millioner kilometer i sekundet. Jeg har været i Peru og mødt Vitko Novis kone, som også har mødt disse ufonauter, der behersker det fysiske univers. bl.a. kan de materialisere og dematerialisere sig, efter at have mødt Mileva, Vitko Novis kone, der for øjnene af mig forvandlede sig til en 20 år ung kvinde, hun er ellers 84 år gammel også ellers at se på.
Nej jeg var ikke på stoffer, og har ikke røget pot i ti år, nej jeg var heller ikke alkohol påvirket eller på anden mådet påvirket.
Når man læser Vitko Novis bøger får man det indryk at disse ufonauter ved og kan alting, det kan de imidlertid ikke. De har ikke meget begreb om den kærlighedsudvikling vi er igang med her på jorden, der går gennem smerte. Selv lever disse ufonauter et mageligt liv, der ikke giver meget visdom, altså forståelse for at andre måske ikke lige føler sig tiltrukket af den måde de udvikler sig på. De har nærmest en foragt overfor, at vi der har søgt smerteudviklingen for hurtigt at komme tilbage til gud. Men ellers er det ret spændende at læse Vitko Novis bøger, da man her får et indtryk af hvordan det er at tage den langsomme udvikling ved at reinkarnere på de nemme planeter, hvor man ikke lærer at stille kritiske spørgsmål, man acceptere tingene (da det hele jo fungere så behageligt).
Kærlig hilsen Forfatteren


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2009 00:11 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 apr 2008 07:29
Indlæg: 842
Geografisk sted: NørrebronX
Jamen så takker jeg for svaret.

Konklusion er at loven om at jo større og jo tættere to objekter er på hianden des større bliver tiltrækningkraften kun gælder til lyset hastighed er nået, eller hvert fald at selv om tiltrækningskraften bliver større vil hastigheden ikke overskride lysets hastighed.

_________________
Citat: "Jeg lå heldigvis (på en passende dose syre) i min skurvogn alene på landet hvor ingen kunne nå mig, da jeg blev lullet ind i en syg Truman Show / The Matrix agtig virkelighedsdelusion."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2009 00:22 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 jul 2000 01:01
Indlæg: 2998
Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Kære Forfatteren,
dette underforum er beregnet til videnskab. Dit indlæg falder vist ikke ind under dette begreb, selv i dets bredeste forstand, og bidrager i øvrigt ikke til opklaring af spørgsmålet. For fremtiden beder jeg dig holde den slags udskejelser til et af de andre underfora.
...Bemærk nylig knopskydning på tråden i subforum "psykedelisk filosofi". Her hedder tråden "Peruvianske rumvæsener rejser meget hurtigt".


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 aug 2010 01:41 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2010 01:39
Indlæg: 80
Geografisk sted: A spot within a spot
Hvis hastigheden nærmer sig lysetshastig, vil denne overskydende energi bliver omdannet til masse.

_________________
- Medlem af det hemmelige selskab


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 aug 2010 11:45 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 aug 2010 00:31
Indlæg: 242
Geografisk sted: k-hullet
nærmer?
jeg ved at de partikler de skyder rundt på CERN, er med 99.999999999% af lysets hastighed... det er da ret "tæt" på
mener du ikke hvis det overskrider lysets hastighed?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 sep 2010 17:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2010 01:39
Indlæg: 80
Geografisk sted: A spot within a spot
noianoia skrev:
nærmer?
jeg ved at de partikler de skyder rundt på CERN, er med 99.999999999% af lysets hastighed... det er da ret "tæt" på
mener du ikke hvis det overskrider lysets hastighed?


Nej. Teorien siger nettop at lysets hastighed ikke kan overskrides, så det vil være "lidt" før lysets hastighed at masseomdannelsen vil finde sted. Er godt klar over min formulering med "nærmer sig lysets hastighed" var meget løs. Ved ikke hvordan det virkeligt forholder sig. Det med de entangled particles lyder meget spændende! :hm:

_________________
- Medlem af det hemmelige selskab


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 sep 2010 17:04 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 apr 2010 18:10
Indlæg: 286
jeg tror at fart er noget der kan blive ved man at sætte sig selv i støre og støre fart tror ikke rigtigt på at der findes en grænse jo indtil genstanden der flyver med den høje fart går i stykker eller brænder op og bliver til små atomer eller hvad
der sker efter ilden og kuldets proces


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 sep 2010 17:29 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 jun 2010 13:01
Indlæg: 666
Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Som at vi alle er blevet belært med, så er lysets hastighed det hurtigste. Men universet ekspandere jo for hver dag der går. Selv lyset, kan ikke følge med universets hastighed i acceleration. Så man kan vel i princippet sige at lyset, ikke er hurtigere end universet.

_________________
“The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.”
Neil deGrasse Tyson

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 okt 2010 13:10 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 dec 2004 01:40
Indlæg: 1021
Geografisk sted: Right behind you...
http://www.nbi.ku.dk/Nyheder/nyheder_06 ... portation/
Så på et tidspunkt en docu hvor der faktisk var nogen der havde formået at teleportere data i et photon 600 meter, i Italien mener jeg...
Så jo... det er muligt... Kvantefysik ftw!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2010 05:58 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 maj 2007 16:21
Indlæg: 1071
Hvis man prøver overgår lysets hastighed, vil naturen beskytte denne fartgrænse ved at få tiden til at gå langsommere. Det er også sådan, man kan rejse frem i tiden. Hvis man teoretisk skulle komme over naturens fartgrænse, skulle man være på et rumskib, der bevægede sig med lysets hastighed (så tæt som man nu kan komme). Hvis man så fx løber inde i rumskibet, ville man komme over fartgrænsen. Men her vil tiden som sagt gå langsommere.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2010 14:09 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 29 jun 2005 16:25
Indlæg: 44
Geografisk sted: København
xun skrev:
http://www.nbi.ku.dk/Nyheder/nyheder_06/gennembrud_med_teleportation/
Så på et tidspunkt en docu hvor der faktisk var nogen der havde formået at teleportere data i et photon 600 meter, i Italien mener jeg...
Så jo... det er muligt... Kvantefysik ftw!


Humlen i artiklen er jo netop, at de bruger lys til at sende data. Lys bevæger sig ikke hurtigere end lysets hastighed :/. Som jeg har forstået det, kan det ikke rigtig bruges til andet, end ubrydelig kryptering. Smart, bevares, men ville nu hellere kunne beame materiale :D.

:D  skrev:
Hvis man prøver overgår lysets hastighed, vil naturen beskytte denne fartgrænse ved at få tiden til at gå langsommere. Det er også sådan, man kan rejse frem i tiden. Hvis man teoretisk skulle komme over naturens fartgrænse, skulle man være på et rumskib, der bevægede sig med lysets hastighed (så tæt som man nu kan komme). Hvis man så fx løber inde i rumskibet, ville man komme over fartgrænsen. Men her vil tiden som sagt gå langsommere.


Tiden går langsommere hvis du bevæger dig hurtigt, det er rigtigt. I praksis er det som forhindrer en at komme over lyshastighed, at energien der skal til for at accelererer en partikel, går mod uendeligt når man begynder at nærme sig lysets hastighed. I sagens natur er uendelig energi ikke umiddelbart til at opdrive. Selv hvis man har uendelig energi går hastigheden kun asymptotisk mod lysets hastighed( i hvert fald i relativitets teorien).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2011 16:14 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 dec 2004 01:40
Indlæg: 1021
Geografisk sted: Right behind you...
Blueyellowcat > Ja, det har du ret i, men ifølge kvanteteorien kan to partikler være forbundet til hinanden og over afstande så store som universet. Disse partikler kan påvirke hinanden instantan, dvs. viderebringe information, uden at skulle bruge energi.
Er ikke sikker på at det er blevet bevist med eksperiment, men ifølge teorien skulle det kunne lade sig gøre. (sorry, er for doven til at søge lige nu :P :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team