Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 09 maj 2024 08:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 jan 2008 13:01 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Hej.

Bladrede lidt i et bind af "Videnskabens verden" omhandlende biologi, og faldt over et billede af en død myre siddende på en gren i et træ, ud af hvis hoved der vokser en svamp. Forklaring: Sporerne fra en bestemt variant af svampen Cordyceps går på nervesystemet af myrearten Paraponera (engelsk bullet ants), og får de angrebne myrer til at søge højt op i træerne, hvorefter de dør - og svampen vokser ud.

Billede
(Flere billeder på: http://www.utexas.edu/courses/zoo384l/s ... ies/fungi/)

Fandt også lige det her videoklip hvor Richard Attenborough fortæller:
http://www.youtube.com/watch?v=CCOQ0VU24xw

Videoen viser også raske myrer, der skynder sig at bære deres inficerede kammerater langt væk fra kolonien, for at undgå at svampen skal sprede flere sporer i nærheden.

Syntes det var så syret, at jeg lige måtte sende det videre! :-)

Om Shanti

P.S.
Bullet ants bruges forresten også (ja, utroligt hvilke tåbelige ting man kan lære af youtube) af nogle indianske stammer i Amazonas til manddomsprøver. Det er den myreart, der har verdens mest smertefulde bid, og får et blive en mand på de egne skal man have handsker på fyldt med sure myrer i 20 omgange af 10 minutter. Smerten beskrives som noget i retning af at få sat ild til sin hånd.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2008 17:09 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 20 feb 2002 02:01
Indlæg: 1199
Geografisk sted: Nordsjælland
Arten ses også i programmet Wildboys fra MTV, hvor de prøver den ovenstående manddomsprøve. Hvis nogle skulle have lyst til at se den i aktion :wink:

_________________
Overdosis, badtrip eller lignende katastrofer? ->Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2008 18:56 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
God Damn! Det billede sendte mig øjeblikket ud i astralt plan. Hvis jeg havde et stonerband skulle det billede være coveret på vores album. Se hvordan myceliet løber ud af mund og numsehul. Damn!

Det næste er godt nok også et sejt billede. Den måde myren hænger i det ene ben, kun hold oppe pga. rigor mortis.

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2008 20:00 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 mar 2006 23:19
Indlæg: 746
Geografisk sted: kbHoe
Nørj, hvor er det sejt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2008 20:13 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 jul 2005 15:31
Indlæg: 150
på samme tind vild facinerende og alligevel pænt klamt.

Lige som andre parasitter der fremtvinger en bestemt handle mønster hos den andgrebne vært


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2008 20:22 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 mar 2006 23:19
Indlæg: 746
Geografisk sted: kbHoe
Da jeg havde set den anden poppede denne her lige op http://www.youtube.com/watch?v=EWB_COSUXMw&NR=1. Rimeligt sygt, some might say.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2008 20:55 
Offline
Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006 04:20
Indlæg: 172
Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Carl Zimmer - Parasite Rex. God bog. Køb den før din nabo.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jan 2008 17:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 apr 2002 01:01
Indlæg: 326
Geografisk sted: Århus V.
Det med myrerne blev behandlet i en dokumentar programserie, som er blevet sendt på DR1 fornylig - der blev det klip som også linkes til i topic vist. Det er virkelig fascinerende til sidst, hvor de viser de forskellige billeder af insekter, der er blevet inficeret. Det er jo nærmest helt smukt, hvordan svampene er lokaliseret i hovedet - et grumt bevis på at det er hjernen, der er basen for væksten af svampene.

Så er det altid rart med kommentarer på youtube, a'la "hey, wouldn't it be cool if somebody weaponized this?!", der kan give en et smil på læben.

Ew, Flak, hvor den med zombie sneglene også bare grotesk. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jan 2008 18:15 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jan 2006 01:53
Indlæg: 1378
Geografisk sted: Helt væk
Fuck det er creepy :shock:

EDIT:
Flak skrev:
Da jeg havde set den anden poppede denne her lige op http://www.youtube.com/watch?v=EWB_COSUXMw&NR=1. Rimeligt sygt, some might say.

Det er det der kraftedermende også :?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jan 2008 19:54 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2006 22:49
Indlæg: 1669
Xtreme skrev:
Fuck det er creepy :shock:

EDIT:
Flak skrev:
Da jeg havde set den anden poppede denne her lige op http://www.youtube.com/watch?v=EWB_COSUXMw&NR=1. Rimeligt sygt, some might say.

Det er det der kraftedermende også :?


hehe Zombie snails, lyder lidt vildt men det går da i ring :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2008 19:37 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Nogen der ved om det findes en type af disse Cordyceps svampe som indeholder psilocybin eller psilocin?

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 mar 2008 17:55 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Ambient skrev:
Nogen der ved om det findes en type af disse Cordyceps svampe som indeholder psilocybin eller psilocin?

I så fald er det en velbevaret hemmelighed. ;) Cordyceps sinensis skulle dog være en fortræffelig tonic, som jeg dog ikke selv har smagt.

Fra: http://www.world-of-fungi.org/Mostly_Me ... ardSSM.htm

The Caterpillar fungus, or Cordyceps chinensis, consists of a complex of the stroma of the fungus Cordyceps sinensis and the larva corpse of a caterpillar from the family Hepialidae, on which the fungus is parasitic. In ancient China, because if its scarcity, the fungus was used in the Emperor’s Palace. ‘Approximately 5 grams were stuffed into the stomach of a duck and roasted until well cooked, then the Cordyceps was removed and the duck was slowly eaten, twice daily over a period of 8-10 days’[5]. This way of preparing Cordyceps is believed to be as ‘potent as 50 grams of Panax Ginseng’[5]. It is naturally found in mountainous areas of China, Tibet and Nepal of mountains over 4’000m high where there is good drainage. The fungus is worth more than its weigh in gold and can sell for $350 per kg. Because of this the fungus is the main income for the villages where it is found in the spring, after the caterpillars have died and the snow is just melting, the farmers crawl the ground collecting the dead insects. They are collected at dawn because the dew drops formed on the heads of the larvae radiate off the sunlight causing them to become iridescent and thus easier to see. The fungus is also very easy to culture and grow, this is because the raw materials are easy to get hold of, for example caterpillars are produced in mass quantities for use in sterilization techniques in the wild and also for other uses such as a food for certain type for ‘exotic’ pet.

Om Shanti


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 mar 2008 18:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 jan 2008 00:43
Indlæg: 263
Geografisk sted: Op i dig... HÆHÆHÆ
Gad vide om den kan inficere menneskehjerner :P Ville være uhyggeligt pludselig at se folk ligge på topen af rundetårn med en svamp voksende ud af deres hovede.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 mar 2008 18:47 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 mar 2007 10:24
Indlæg: 576
Klamt nok og så alligevel ret fedt :P
Den med sneglen er os vammel nok.
http://www.youtube.com/watch?v=GiHtUFuG ... re=related


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 mar 2008 22:58 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 nov 2006 12:22
Indlæg: 521
Det minder uhyggeligt meget om resident evil 4 .


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2008 01:58 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg sad netop og skimmede Carlile, Watkinson og Gooday, "The Fungi", anden udgave, hvoraf det fremgår, at vi har en ikke mindre fascinerende pendant til Cordyceps her til lands; den såkaldte flueskimmel (ikke at forveksle med hesten!), som angriber vore kære fluer og stankelben.

Fra forordet, s. xii
"Fungi never fail to fascinate me. They have interesting life cycles and occupy many strange, even bizarre, niches in the environment. Take for example Entomophthora muscae, a fungus that infects houseflies. The spores of the fungus land on the unfortunate fly and germinate, then penetrate the exoskeleton of the fly. The first thing the fungus does, according to reports, is grow into the brain of the fly, in order to control its activities. The mycelium of the fungus grow into the particular area of the brain that controls the crawling behavior of the fly, forcing the fly to land on a nearby surface and crawl up as high as possible. Eventually the hyphae of the fungus grow throughout the body of the fly, digesting its guts, and the fly dies. Small cracks open in the body of the fly and the Entomophthora produces sporangia, each with a single spore, which are then released in hopes of landing on another fly."

Billede
Fra http://www.plantesygdomme.dk/Entomoptho ... geset.html

Ser måske ikke helt så vildt ud som Cordyceps på Paraponera, men glæder mig alligevel til fluerne begynder at vende tilbage i løbet af et par måneder ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 apr 2010 10:54 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 mar 2010 09:54
Indlæg: 998
Geografisk sted: Gartneriet
Okay rimeligt sygt tvinges jeg til at sige :O

Teoretisk set, ville vi som mennesker blive sygeligt/dødeligt udsat hvis man nu for eksempel åd de "svampe" der gror ud af disse insekter?
Nu er jeg ikke så meget inde i biologi, kemi osv., det var bare en tanke der strejfede mig.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
It ain't real, it ain't a dream... Then what is it? - Psychedelic Reality!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 apr 2010 12:12 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 feb 2005 02:46
Indlæg: 382
Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
KenniDelic skrev:
Teoretisk set, ville vi som mennesker blive sygeligt/dødeligt udsat hvis man nu for eksempel åd de "svampe" der gror ud af disse insekter?
Nu er jeg ikke så meget inde i biologi, kemi osv., det var bare en tanke der strejfede mig.

Nu nævner de i videoen at hver Cordyceps-art (svampen) angriber én bestemt insektart. Så nej, jeg tror ikke du vil få svampefrugtlegemer groende ud af dine ører, hvis du hapser en svamp :)

Det er et over 2 år gammel emne du har genoplivet...men der sker alligevel ikke det store i Videnskabsforummet, så det var egentlig fint nok, altid nice med noget fotogent parasitisme :P


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 apr 2010 16:26 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2008 13:58
Indlæg: 947
Geografisk sted: Kolding
Er glad for han hev den frem igen, det er godt nok for fascinerende! :)

_________________
Jeg danser med Mr Brownstone............................................................................. :gud: - sunshine reagge


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 apr 2010 11:54 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 mar 2010 09:54
Indlæg: 998
Geografisk sted: Gartneriet
Jeg tænkte mere på om de "bakterier" eller hvad man nu kan kalde det kunne gøre en syg, dårlig mave og sådan noget :)

Og ja det er sku nok en gammel tråd, men syntes sku det var lidt for interessant :P

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
It ain't real, it ain't a dream... Then what is it? - Psychedelic Reality!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team