JEL skrev:
Prometheus skrev:
Problemet er jo at adskillige lange og dybdegående høringer blandt fagfolk er kommet frem til at der IKKE er nogen risiko.
Som vi allerede har tærsket en del langhalm på tidligere i tråden, så er der også seriøse fagfolk der er skeptikere. Det spørgsmål kommer vi ikke længere med tror jeg.
Jeg har ikke set udtalelser fra nogen jeg regner for at være seriøse højenergifysikere som helt alvorligt mener der er en risiko ved forsøget. Smid gerne nogen links til kritik fra velrenommérede fysikere som ikke er blevet pillet grundigt fra hinanden allerede.
JEL skrev:
Ska' politi-folk så også bestemme hvordan loven ska' se ud? De er jo fagfolkene på dét område.
Det er de da ikke, de er blot udøvende magt for forsamlingen som står for udformningen af lovene - jurister og politikere i Folketinget. Politifolk ved generelt meget lidt om jura.
JEL skrev:
Og hvad med narko-loven, ska' den bestemmes af læger, der ikke selv bruger narko, eller af folk der bruger narko men ikke er uddannede læger? Hvem er de rigtige fagfolk på dét område?
Jeg går ind for så lidt lovgivning som muligt når det drejer sig om den personlige frihed. Hvordan tror du narkoloven havde set ud hvis vi havde direkte demokrati? De fleste almene mennesker er mindst lige så skræmte over al den dæmoniske narko som den lovgivende forsamling er. Og hvis de ikke er det i forvejen, skulle et par farvede avisoverskrifter nok gøre dem det. Det ser godtnok efterhånden ud til at der ville være en chance for legalisering af cannabis, men det er først på det seneste det er sket.
JEL skrev:
Og hvem ska' afgøre HVEM der er de rigtige fagfolk på et område? Hvor ska' det starte? Hvad med helt nye fag-områder, ejes de automatisk af den første der berører det?
Da LHC er et meget rent og langhåret partikelfysisk eksperiment, bør det naturligvis være primært op til de folk som uden diskussion ved mest om det - højenergifysikere.
JEL skrev:
Hvad må almene folk overhovedet selv bestemme, hvis kun fagfolk's mening er seriøs nok til at blive taget alvorlig?
Efter min mening så meget som muligt som berører deres eget liv. Og diskussionen om hvorvidt LHC medfører dommedag eller ej er ved at blive old - LHC-projektet er vedtaget ved repræsentativt demokrati i de involverede lande, vurderet af eksperter efter alle kunstens regler, og kommer ikke til at berøre folk direkte.
JEL skrev:
Du ender med at gøre en hel gruppe mennesker rets-løse, fordi de ikke lige har en eller anden uddannelse DU mener de ska' ha' før de må få lov at få med-bestemmelse.
Det kan du da ikke alvorligt mene er et ideelt samfund eller styreform?
Når det som her drejer sig om meget tekniske problemstillinger som man ikke har en snebolds chance i Helvede for at vurdere medmindre man har brugt år på at gå i dybden med stoffet, giver det ingen mening at alt som kan kvække skal høres. Efter min lidt politisk ukorrekte mening, er den brede befolkning set som en helhed en flok neofobe tåber som skræmmes af underlødigt sensationalistisk stof, vender på en tallerken for et godt ord, og har svært ved at finde deres eget standpunkt uden medieinput.
JEL skrev:
Jeg synes modellen i schweiz, hvor en gruppe borgere ka' forlange en folke-afstemning hvis de har et bestemt antal underskrifter, er en fin model.
Det vil i så tilfælde være dét der afgør hvad der kommer til folke-afstemning, og ikke hvad JEG synes er rimeligt eller dumt.
Hvis et emne ka' trække det nødvendige antal underskrifter, så ka' det komme til afstemning. Det er både simpelt at forstå, og sikrer at ingen gør sig til herre over andre.
Jeg er enig i at Schweiz-modellen umiddelbart tiltrækker mig mere end et repræsentativt demokrati. Det er bare ikke alting man kan bede menigmand tage stilling til, fordi det simpelthen kræver for stor en indsats til at sætte sig ind i stoffet før man kan have en velfunderet mening om emnet, og ikke bare hopper med på en hype.