Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 22:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Virker de svampe man dyrker selv?
Afstemning sluttede 31 aug 2004 11:35
Ja de er rigtig gode! 71%  71%  [ 22 ]
De er ok! 13%  13%  [ 4 ]
Dem vi plukker i Oktober er bedre! 13%  13%  [ 4 ]
At dyrke selv holder ikke! 3%  3%  [ 1 ]
Afgivne stemmer : 31
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Danmark
Hey!
Jeg er ny i dette forum! Jeg ser frem til at blive klogere på svampe-dyrkning :D :D :D

Jeg har et stykke tid overvejet at prøve at dyrke selv, jeg har aldrig prøvet det før, så vil gerne have en bedre viden inden jeg kaster mig ud i det.

Hvis jeg køber sådan et kit et sted, hvad mangler jeg så for at gå igang, jeg tænker på, hvilke tink skal jeg ellers investere i?
Kunne godt tænke mig en liste over alt hvad jeg skal bruge, håber en kan hjælpe mig til denne liste.

Jeg kunne også godt tænke mig svar på nogle andre spørgsmål, hvordan skal svampe tøres, og når de er tøre, hvordan skal de så opbevares??

Hvor meget for man ud af et kit?? og er der nogle ting som man kun skal investere i en gang?? (altså kan man holde prisen nede, når man en gang har dyrket)

Så kan jeg ikke lige komme på mere, men der dukker nok noget op undervejs.
Jeg håber at i kan hjælpe mig igang :D
Jeg vil selvfølgelig sige til her i denne tråd når jeg starter, jeg vil også ligge billeder af udviklingen på, så i alle kan følge med, hvis i altså vil, jeg kan også godt lade være, det må være op til jer.

Jeg ved godt at der sikkert er skrevet noget i samme stil et andet sted, men kunne ikkelige finde noget, og da jeg er helt ny og starter fra 0 håber jeg det ok jeg starter en ny tråd.
Jeg vil selvfølgelig poste alle mine indlæg her, og håber at få en masse god respons fra alle svampe vennerne :lol: :lol: :lol:

Glæder mig til at høre fra jer...

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Vestjylland
Bruge evt den gode søgemaskine du finder oppe i hjørnet.. det skulle være mærkeligt hvis det ikke har været oppe at vende før.. og velkommen til

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Hehe, velkommen til vores svampe-verden :D

Hvis du kigger lidt ned ad svampeforumet, så vil du faktisk få alle dine spørgsmål besvaret. Du kan også bruge vores søgemaskine her: http://www.psychedelia.dk/forum/search.php

Men jeg besvarer lige dine spørgsmål hurtigt alligevel :)

Du skal ha en gryde, en kasse (Silvan, 40kr), en sprayer med destilleret vand og et growkit.

- Gryden skal du lave destilleret vand i (lad det koge et par minutter og køle af)
- Kassen fra Silvan skal growkittet placeres i (og desuden også fyldes op med vand til ~2cm (gerne fra gryden). Husk ikke at lukke lågen helt til... der skal gerne være en 2-4cm åbning ude i siderne, hvor lågen ikke dækker.
- Sprayeren skal du fylde op med destilleret vand og sprøjte på kittet engang imellem (især efter et flush)
- Growkittet siger sig selv.

Når du høster, så er det vigtigt at du får alle svampene med, store som små, for at kagen kan få lov til at slappe lidt af. Når du har høstet, så kan du placere svampene på et stykke avis i ca 3 dage. De tørrer af sig selv. Opbevaringen bagefter skal være tørt, lufttæt, lystæt og gerne køligt (der er mange andre forslag til opbevaring - brug søgemaskinen).

Hvor meget man får ud af et growkit afhænger af hvor umage man har været, og hvor sterile omgivelser kittet har befundet sig i (husk at vaske dine hænder, fingre og negle før du behandler kittet). Men lad mig sige det sådan: Øvelse gør mester. Går det galt første gang, skal du ikke blive skuffet - bare lær af dine fejl.

Er svampene blevet behandlet godt, så får du nogle stærke fætre :D De smager rigtig godt og de giver et dejligt og til tider stærkt trip ;) Hjemmedyrkede eller friskplukkede fra naturen er klart at foretrække for mit vedkommende.

Håber det hjalp.

Titel:
Junior medlem

@aliaarhus

Mange tak for et hurtigt svar, jeg tror jeg bestiller et kit med det samme, kan du anbefalde nogle frem for andre?

Jeg skal dog lige høre en ting mere: hvor lang tid kan sådan et kit holde sig før man bruger det?? og kan man dyrke flere gange på et kit?? f.eks som hamp??

Kassen: hvor stor skal den være, hvad snakker vi i cm?

Flush: ja undskyld jeg sikkert spørger dumt, men hvad vil det sige??

Hvad har du fået ud af et kit?? og til hvilken pris?

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

giicorp skrev:
@aliaarhus

Mange tak for et hurtigt svar, jeg tror jeg bestiller et kit med det samme, kan du anbefalde nogle frem for andre?

Jeg skal dog lige høre en ting mere: hvor lang tid kan sådan et kit holde sig før man bruger det?? og kan man dyrke flere gange på et kit?? f.eks som hamp??

Kassen: hvor stor skal den være, hvad snakker vi i cm?

Flush: ja undskyld jeg sikkert spørger dumt, men hvad vil det sige??

Hvad har du fået ud af et kit?? og til hvilken pris?

hehe, tror sgu næppe du kan dyrke hamp på et kit. Og hvis du køber kittet og ikke laver det selv, så vil du faktisk blive overrasket over hvor lille det er. Der er næppe rodplads nok til hamp. Og desuden dyrkes svampe ikke i jord, men det dyrkes i en kage, som består af forskellige ting (f.eks. brun ris, vermiculite, osv).

Og jeg vil nok anbefale Cubensis/mexikanske svampe. Så vidt jeg ved, så skulle de være lettest at dyrke, og det er tit den svamp nybegyndere lægger ud med.

Hvad angår kassen, så er min: 32cm i længden, 24cm i bredden og 17cm i højden. Den er af plastik og er gennemsigtigt hvid med låg og låg-lås som er to sorte aflange dimser ude i siderne. Den passer faktisk lige perfekt til kittets højde og svampenes højde som fuldvoksne. Den koster ikke særlig meget. I Silvan kan du få en til under en 50'er.

Du kan oversætte flush til skyl/høst. Altså, når dine svampe gror og du har høstet dem, så er det 1. flush. Hvis der vokser svampe igen og du høster dem igen, så er det 2. flush.

Jeg har fået ca 20g tørrede ud af mit første kit. Hvad angår pris, så søg rundt omkring på nettet og se efter og sammenlign priser. Kilder må ikke nævnes her.

/Edit: Okay, jeg tåger lidt :P Troede du ville dyrke hamp på dit kit :D

Altså, når et kit ikke kan producere flere svampe, så går der som regel infektion i det på en eller anden måde - tit kommer infektionen før man ønsker det, og det stopper også kittet. Du kan tydeligt se forskel på et sterilt kit og et inficeret kit.

Når man laver et growkit, skal det foregå under ekstreme sterile omgivelser. Så du skal ikke regne med at du kan genbruge det. Gå ind på http://www.shroomery.org og læs lidt om Cultivation. Så vil du forstå hvorfor ;)

Titel:
Junior medlem

Jeg siger mange tal for dine svar :D Jeg vil vende tilbage når jeg har fået mit kit, og vil derefter opdatere løbende i denne tråd.

Håber jeg kan finde ud af det!! hvor lang tid vare sådan et kit? altså hvornår høster man første gang ca.?

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

giicorp skrev:
Jeg siger mange tal for dine svar :D Jeg vil vende tilbage når jeg har fået mit kit, og vil derefter opdatere løbende i denne tråd.

Håber jeg kan finde ud af det!! hvor lang tid vare sådan et kit? altså hvornår høster man første gang ca.?

Typisk 1,5-2 uger...

Billede

Titel:
Junior medlem

ok og hvor lang tid kan man vente med at starte sit kit op?? kan det godt ligge nogle dage før man går i krig?

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

giicorp skrev:
ok og hvor lang tid kan man vente med at starte sit kit op?? kan det godt ligge nogle dage før man går i krig?

Ja, det kan den nok. Bare sørg for, at du ikke åbner for låget til growkittet, og ikke at smide growkittet et eller andet beskidt sted, et sted hvor der er alt for varmt eller for fugtigt.

Og lad det ikke stå i alt for lang tid... jeg modtog et growkit for ikke særlig længe siden, som var totalt inficeret... om det var shoppens fejl eller om det var fordi der gik for lang tid med posten, ved jeg ikke. Men du kan blive udsat for samme problem, hvis du lader det stå i for lang tid eller i forkerte omgivelser.

Titel:
Junior medlem

Ok endnu en gang tak :D :D :D

Vil holde dig/jer opdateret...!

Titel:
Junior medlem

- Sprayeren skal du fylde op med destilleret vand og sprøjte på kittet engang imellem (især efter et flush)

Hvor tit snakker vi her?? efter hver flush, det er jeg med på. Men hvor tit skal der ellers sprayes?? en forstøver er ok ikke??

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Jeg plejer at sprøjte mine svampe 2-5 gange med destilleret vand i løbet af en uge, alt efter hvordan fugtigheden i boksen er. En forstøver er klart at foretrække, da du ellers kan komme til at overvande kittet.

Titel:
Junior medlem

Super :D :D :D

Hvad skal luftfugtigheden være??

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Aliaarhus prøv med 2-5 gange om dagen istedet...
De kræver høj fugtighed, helst over 90% og der skal luftes ud flere gange om dagen pga CO2-dannelse og hver gang skal der sprayes.
Der skal dog først luftes godt ud når der kommer pins (begyndende svampe), men stadig holdes høj fugtighed...

MEN prøv nu for guds skyld at bruge søgemaskinen, dette har virkelig været oppe mange gange før...

Titel:
Junior medlem

Helt sikkert, tak for hjælpen :D Ja jeg ved godt jeg skal bruge den søge-maskine, nu tror jeg jeg har styr på det...!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Jeg vil på det kraftigste fraråde at du sprayer dine svampe. Det vil blot resuktere i misdannelser og færre (men dog mere potente) svampe på den begrænsede mængde plads et growkit's overflade er. Min erfaring siger at du sagtens kan lade det står i et lille akvarie/plastbox hvor hullerne er dækkede af lidt søvlpapir og så ellers bare lufte ud et par gange om dagne. Yderligere fugt er IMO unødvendig. Hvis det alligevel skulle være påkrævet at tilføre kittet mere vand, gøres dette bedst med en lang kanyle ned i substratet. Behovet for dette vil sandsynligvis være størst efter en høst.

*Aliaarhus* Man kan sagtens dyrke svmpe i jord/muld/spaghnum. Det er faktisk den metode der anvendes ved handelsproduktion i Holland (dit foto viser også spaghnumdyrkede svampe). Endvidere er det ikke nødvendigt med "ekstreme sterile omgivelser" for at køre et growkit uden bakterieinfektioner. Det kræver bare at man er en smule renlig....

/karma!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
@Halifaxxx
Citat:
Hvis det alligevel skulle være påkrævet at tilføre kittet mere vand, gøres dette bedst med en lang kanyle ned i substratet.

Mener du også, at man kan gøre det med riskager, hvis man teger væk fra dem nogle dage ?

Har ikke Perlite, og vil ikke købe det! overvejer om jeg vil lægge vådt Vermicolite i bunden af min akvarie, men syntes det vil se pænere ud hvis der ikke var noget 8) , så det kunne være fedt, hvis man bare kunne give kagerne en sprøjte hver anden dag eller sådan noget ?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Du slipper ikke uden om at bruge et bundsubstrat. Det er simpelthen nødvendigt for at opretholde en konstant luftfugtighed. Hvis akvariet ikke er så stort kan du sagtens klare det med et par cm. vermiculite.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Kagerne skal du lave en dobleend-casing på, dvs du stiller kagen på lidt fugtig verm og du laver en lille bunke af fugtig verm på toppen. Så suger myceliet selv væske fra det.
Du skal så bare tilføre lidt nyt vand med jævne mellemrum.

Men brug nu den søgefunktion! Svampedyrkning har været oppe mange gange før...

Titel:
Junior medlem

Ok nu er jeg ikke lige med!!! sidder og venter på post-manden kommer med mit kit :D i starten af denne tråd fortæller aliaarhus hvordan en kasse fra Silvan er nok...
Skal der også noget i bunden her?? ja undskyld mig men jeg er forviret!!

Er der ikke nogle af jer svampe-dyrkere der bruger msn? hvis ja, så tilføj mig hvis i vil = bookmaker21@hotmail.com

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]