KaFFeGrums skrev:
okay... mig og en af mine venner har lige bestemt os for at prøve at spise lidt svampe når det bliver sommerferie...
1.i starten ville vi ud og samle spidsnøgenhat, men da jeg undersøgte det viste sig det vidst er for sent at finde nogen, er det rigtigt eller kan man stadig finde nogen rundt omkring?
2.så overvejer vi at købe et growkit, men så er det jeg ikke aner hvilke svampe man får med dem,eller hvilke sites vi burde købe et fra. Også om det er rigtigt nok at det kun tager 1-2 uger med growkit, og hvor længe det tager for svampene at tøre?`(for de skal da tøres inden man spiser dem ikke?)
grunden til tiden er en faktor er at vi skal helst kunne nå at spise nogen i den periode han er alene hjemme(4 uger)
på forhånd tak (=
1. Du skal være ufattelig heldig hvis du finder nogen... og der er simpelthen faldet for meget sne og vi har haft for mange frostgrader til at nogen svampe kan overleve. Så jeg ville ikke satse på det, hvis jeg var dig.
2.
a) For links til forhandlere, kig i linksektionen. Sats på mexicanske.
b) Det kan tage mellem 1 uge til 4 uger før svampene er helt fuldvoksne (ved 4 uger skal man dog være lidt uheldig - kender et par stykker der har oplevet det). Men det er meget typisk at der går fra 2 uger til 2,5 uge.
c) De behøver ikke at være tørre, før I spiser dem. Faktisk virker de bedst, når de er friske, da færre molekyler er ødelagte.
Grunden til, at folk vælger at spise dem tørre, er fordi de er nemmere at have med at gøre. F.eks. er det nemmere at veje dem, da der næsten ikke er mere vand i dem. Men en god tommelfingerregel er, at man dividerer med 10 for at sammenligne vægten af friske svampe med tørrede.