Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 15:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Spore %
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Køge, og øst for Jylland
Hej der ude.

Jeg står og skal til at lave flere kager, og ville høre hvor meget spore i ml jeg skal bruge.???

Jeg har haft lavet kager en gang , det var lige efter "bogen" med Pf-tek, og nu vil jeg bruge større glas, så hvis der er en der kender forholdet i % ville det være super..

Lige en anden ting, et print skal det ikke opløses i ca en halv liter vand?? Det gjorde jeg sidst.!!

:peace:

Titel: Re: Spore %
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hvor høj sporekoncentrationen skal være afhænger af flere faktorer:
A) Hvor gamle sporerne er
B) Hvor stærk og tilpasset en strain de er fra
C) Sterilitetsgraden
etc.
Der skal kun 2 enkelte sporer til at danne et mycelium, men dette er under laboratorie-forhold og på en agar-plade. Men jeg vil ikke mene at din koncentration behøver at være stærkere, bare fordi du bruger større glas - det kan være at det går lidt langsommere, men hvad pokker. Dog skal du også huske på, at des færre sporer der er, des mere følsomt er din begyndende kultur overfor angreb af andre sporer og bakterier, vedmindre du har udviklet dig en særlig stærk stain. Hvis jeg var dig ville jeg smide sporerne i lidt honningvand og lave en vandkultur først, så er myceliet stærkt og etableret fremfor sarte sporer. Ydermere kan du også gemme sporerne i længere tid på denne måde.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Hvis kagerne (?!) var ret meget større ville jeg som And anbefaler overveje at lave et godt flydende medie at starte med i stedet for sporer. Med sporevandopløsning så ville jeg bare bruge det samme forhold mellem kagestørrelse og sporemængde.

Jeg tror 0,5l er fint til et medium størrelse print eller derover, jeg plejer kun at lave det halve, men der ligger ikke nogen særligt dybe overvejelser bag. For noget tid siden kom jeg til at lave en kvart liter af et mikromikroprint, der kun var ca. 5mm i diameter, og tænkte bagefter at det var sgu nok lige tyndt nok. Men det virkede fint.

Medlem
Brugeravatar

okay. flydende medie det er bare vand hvor der kommer honning i?? hvor meget honning ca, eller er der andre måder at lave det på..??

Dedikeret medlem

Prøv at soege paa "flydende medier" og forfatter: "flimmer" - så får du en traad hvor der er et par opskrifter. Jeg tror en der hedder Emmentaler skriver man skal bruge en teskespids honning til 1 dl, men check lige. Prøv også at søg efter "potato dextrose agar" og forfatter: "flimmer" så vidt jeg husker, for en anden opskrift. Ellers er der masser af opskrifter her - http://www.shroomery.org/24/Mycelium-Culture

Hvis du laver MEGET store kager saa skal du forresten vaere obs paa at de ogsaa kraever laengere sterilisation. Det er IMHO nok noget nemmere bare at lave kagerne i den almindelige stoerrelse og saa fx case dem flere sammen, men al respekt og støtte til eksperimenter, i særdeleshed med megakager. :-)

Medlem
Brugeravatar

okay jeg har fundet noget. takker

Medlem
Brugeravatar

Jeg har fundet en let opskrift, men er lidt i tvivl om den malt type jeg skal bruge..??

http://www.shroomery.org/62/Liquid-Growth-Medium

Hvis mit engelske er rigtig, skal jeg bare bruge den lyse malt..!! Eller skal jeg have penge tilbage fra folkeskolen??

Dedikeret medlem

Nej, du må hellere sende en lille gave til din engelsklærer. En stor svamp, med tak for hjælpen. :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Okay, det er ikke så vanvittigt svært (fik du den? ;)).
http://www.shroomery.org/9145/Liquid-Culture-Basics
Tag et glas som var det en PF-kage, fyld den 2/3 med vand og kom noget honning i - "1 teaspoon organic yellow honey to 100ml water is fairly close", Altså 1 teskefuld honning pr. 100ml(10cl) vand - og trykkog det i en halv times tid. Derefter skruer du hul-låg m. staniol på og lader det køle ned. Når det er kølet ned injicerer du dine sporer deri og sætter et plaster over søm-hullet. Plastre er sterile og der er tyvek på. Tyvek er din ven.

Der er mere her:
Flydende medier ?

Og hey! Nu vil jeg gerne have den gave, nå, tak!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]