Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 01:44


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 mar 2019 22:49 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 14 mar 2019 22:25
Indlæg: 3
Jeg har altid haft virkelig positive oplevelser med svampe ikke kun under trippet men også dagene efter. Desværre oplevede jeg i forrige uge mit første bad trip der kom til udtryk i en ekstrem følelse af angst, panik og paranoia hvilket jeg var helt ude i stand til at slippe ligemeget hvor meget jeg forsøgte af berolige mig selv. Trippet medførte også at jeg ca. 5 dage efter indimellem oplevede en følelse af angst.

Trippet har ærlig talt skræmt mig men jeg er samtidig virkelig skuffet da svampe som sagt har været en super positiv oplevelse der har haft meget stor positiv effekt på mig. Derfor er jeg ikke helt klar til at slippe mine svampe trips og søger derfor andres erfaring med brug af beroligende angst medicin såsom Stesolid/Diazepam som et middel til undgå bad trips eller som en middel til at komme ud af et bad trip hvis det først opstår. Jeg tænker ikke umiddelbart at tage det sammen med svampe men i stedet have det liggende i tilfælde af et nyt bad trip opstår.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 mar 2019 23:13 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Imo skal man kun bruge det som en sidste udvej. Det kan være meget usundt at slukke sindet mit i et badtrip fremfor at leve "traumet" ud.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 mar 2019 00:04 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Har du selv nogen idé om hvad der forårsagde dit bad trip, var der noget der var anderledes? Det var måske en bedre idé at begynde at grave i, hvis du gerne vil fortsætte med at tage svampe engang imellem og have et godt trip ud af det :)

Stikker lidt til dig, fordi det ikke lyder til du har tænkt så meget over dét, eller i hvert fald giver udtryk for det, og jo du kan godt have noget beroligende til at ligge hvis det går helt galt.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 mar 2019 14:16 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 14 mar 2019 22:25
Indlæg: 3
Fritzie skrev:
Har du selv nogen idé om hvad der forårsagde dit bad trip, var der noget der var anderledes? Det var måske en bedre idé at begynde at grave i, hvis du gerne vil fortsætte med at tage svampe engang imellem og have et godt trip ud af det :)

Stikker lidt til dig, fordi det ikke lyder til du har tænkt så meget over dét, eller i hvert fald giver udtryk for det, og jo du kan godt have noget beroligende til at ligge hvis det går helt galt.


Ja der var nogle ting der var anderledes.

Jeg er selv lidt overrasket at jeg kunne opleve et bad trip da den dosis jeg bruger er relativ lav: 1,5 gram Cubensis.
Den ramte dog en del hurtigere og hårdere end de forrige gange, allerede efter 30 minutter hvor de andre gange gik der 50+ minutter før det kunne mærkes. Det skal så også siges at jeg altid tager mine svampe på tom mave og min faste havde i dette tilfælde været 14 timer. Måske jeg skal droppe at gøre det på tom mave og spise noget inden trippet for at undgå at det rammer for hårdt for hurtigt.

Mit bad trip opstod allerede en time inde i trippet da jeg stod i badet. Her oplevede jeg flere synsforstyrrelser end normalt såsom vægen der ånder, zig zag mønstre og lige inden angsten satte ind oplevede jeg en følelse af forvirring og tvivl om hvor jeg var. Der er et øjeblik hvor jeg rent faktisk tror jeg er et helt andet sted end hvor jeg er. Det er så her følelsen og angst, frygt og paranoia for alvor tager til og jeg skynder mig ud af badet og ind på sengen men ligemeget hvor meget jeg forsøger at berolige mig selv så havde jeg denne følelse af frygt og nærmest rædsel og kan mærke at jeg bare skal ud at trippet så hurtigt som muligt. Jeg tænker derfor at jeg skal spise og drikke noget og får spist en masse rugbrød og drukket flere liter vand. Hele min krop på dette tidspunkt ryster og jeg har koldsved.

På dette tidspunkt er jeg stadig kun ca. en time og 30 minutter inde i trippet og jeg vælger derfor at forsøge at få så meget af svampene op som muligt, så jeg ender med at ligge ude på toilettet og kaste op hvorefter jeg drikker en masse vand og kaster op igen over flere omgange. De sidste par timer ligger jeg på toilettet indtil trippet og angsten gradvist forsvinder.

Under trippet var jeg udmærket opmærksom på at jeg oplevede et bad trip og de ting jeg forsøgte at gøre for at undgå det såsom at skifte rum, lytte til musik, drikke vand, tænke positivt og berolige mig selv via dybe vejrtrækninger ikke havde nogen større effekt, det hjalp måske få sekunder men ikke meget mere end det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 mar 2019 14:24 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 14 mar 2019 22:25
Indlæg: 3
Buttkraken skrev:
Imo skal man kun bruge det som en sidste udvej. Det kan være meget usundt at slukke sindet mit i et badtrip fremfor at leve "traumet" ud.


Bad trips kan selvfølglig komme i mange udgaver. Mit bad trip bestod kun I følelsen af angst, frygt og paranoia og jeg har derfor ikke følelsen af at udleve dette "trauma" havde nogen sund effekt på mig. Mere det stik modsatte.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 mar 2019 15:52 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Makuna skrev:
Buttkraken skrev:
Imo skal man kun bruge det som en sidste udvej. Det kan være meget usundt at slukke sindet mit i et badtrip fremfor at leve "traumet" ud.


Bad trips kan selvfølglig komme i mange udgaver. Mit bad trip bestod kun I følelsen af angst, frygt og paranoia og jeg har derfor ikke følelsen af at udleve dette "trauma" havde nogen sund effekt på mig. Mere det stik modsatte.

Jeg tror bare der er en større chance for at du kommer til at døje med det efter trippet også, hvis du bare slukker ned med i det

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 mar 2019 19:01 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2018 11:52
Indlæg: 77
Geografisk sted: København
Føler med dig Makuna, jeg havde et svampetrip som ung lidt ligesom dit, og det hang i min psyke mange år efter og har gjort at jeg ikke længere tør tage svampe, selvom jeg har lyst og har noget benzo liggende. Det vigtigste råd er at du skal blive ved at tale om det og ikke gemme det væk, præcis som du gør her. Godt.

Mht. til at finde noget benzo i tilfælde af bad trip og prøve igen, så vil jeg virkelig advare dig om at prøve lige med det samme, mens oplevelsen stadig sidder i kroppen.

Men hvis du tager det igen, synes jeg, at det er en god ide at have noget benzo liggende i tilfælde af badtrip. Det er en velkendt måde at behandle den slags. Der er ingen fare ved at gøre det. En god flaske vin/øl, kan også gøre meget for at få én ned.

Håber du får det bedre og hvis du prøver igen, hvilket jeg som sagt ikke skal gøre lige nu, så vil jeg meget gerne vide hvordan det gik. Jeg står selv og overvejer at prøve på ny.

(ps: hvis der er nogle derude der har haft samme oplevelse af bad trip og fået hjælp af et nyt svampetrip til at behandle eller ændre den gamle oplevelse af angst kunne det være spændende at høre)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 mar 2019 00:14 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Det lyder til det er følelsen af at miste fornemmelsen af hvor du er, kombineret med det, at trippet startede hurtigere end forventet der er synderen. Når så trippet bare trevler videre op, og med den (uforløste) oplevelse i bagagen, så er der nok ikke noget at sige til du ikke lige har kunne berolige dig selv igen med det samme. Jeg vil foreslå at øve dig i at være bedre til at være sammen med dig selv, i en dårlig følelse (det kan man sagtens stof-upåvirket), for nogen gange er det "bare" det der skal til for at man kan komme videre i trippet. Eller simplethen at finde en tripsitter, eller i det mindste en du kan ringe til, som kan hjælpe dig med at vinde overblikket tilbage, så du kan finde ud af at det er okay at du er bange i den situation, det er der ikke noget at sige til, måske kan du endda grine af det?

Synes også du skal tage en god lang pause fra svampene, og give dig tid til at finde ud af det her, for min erfaring er i hvert fald at man ikke lige slipper ud af den spiral igen ved at tage et nyt solo trip.

Det er mit bud, håber det giver mening, og ellers så kan du gøre med det som du vil.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 mar 2019 01:40 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 16 jun 2009 18:51
Indlæg: 543
Geografisk sted: NV
Jeg må indrømme jeg altid tager benzoer når jeg tager svampe. Så ved jeg nemlig at jeg bare kan nyde trippet og skrive en masse ideer ned, uden den mindste form for angst. Og nej jeg syntes ikke man bare skal ride den ud. Det kan blive ret traumatisk hvis man gør det.

Så altid hav en benzo på dig i hvert fald, når vores gruppe tripper er det dejligt at vide, at man har dem som sikkerhed, hvis lortet skulle være ude


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 okt 2019 18:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 dec 2012 21:46
Indlæg: 266
Gammel tråd, men jeg føler alligevel et behov for at dele mine egne oplevelser her.

Jeg har oplevet samme form for bad trip som trådstarter og kryddersnaps. Et af dem, hvor der opstår en pludselig panisk angst uden en konkret trigger.

Jeg var ung og havde opdaget svampene samme år. Jeg var fascineret af at trippe alene, udforske sindet og se flotte farver, og jeg havde en stime af gode trips - måske 3-4 stykker.

En aften tog jeg omkring 1 gram cubensis alene og røg noget pot (som forstærker svampenes virkning enormt meget) under come up, og jeg blev hurtigt godt sendt afsted. Jeg havde det fantastisk, men blev pludselig overmodig og kunne tænke mig en lidt større dose, så jeg redoserede eget spontant og var nu oppe på måske 2 gram i alt.

Kort tid efter opstod præcis det samme, som trådstarter oplevede: På noget, der føltes som et kort øjeblik, tiltog rusen kraftigt i styrke, og jeg blev voldsomt forvirret. 'Hvordan endte jeg i den her ende af mit værelse? Jeg lå jo i sengen lige før' tænkte jeg, efterfulgt af en kraftig angst og panik over fuldstændig at have mistet kontrollen over trippet, der pludselig var lidt vildere, end jeg havde forventet. Herefter var forløbet igen meget lig trådstarters: Jeg tvang mig selv til at kaste op (mit bræk kom ud som neonlys, det husker jeg stadig, at jeg midt i al min rædsel alligevel var lidt fascineret over), og jeg lå ellers resten af trippet i fosterstilling og ventede på, at det ville stoppe.

Jeg oplevede også en følelse af rædsel eller ondskab eller noget i den stil, og jeg kæmpede imod, alt hvad jeg kunne. Det var mit sidste svampetrip. Jeg skal ikke kunne sige, om det har sat sig fast i mig, men jeg turde ikke trippe igen efterfølgende.

Jeg tror, Fritzie kan have ret i, at det (i vores begges tilfælde) kan have været noget så simpelt som at blive overvældet af nogle sanseindtryk i svampenes til tider forvirrende univers, der kan have udløst en lille forskrækkelse. Hvis man så ikke har værktøjerne, erfaringen eller støtten i form af en sitter til at få ro på igen, kan det hurtigt udvikle sig til en strøm af paniske tanker.

Jeg føler i dag, at mit unge jeg havde gjort sig selv en gevaldig tjeneste ved at lade sig flyde med trippet og og inviteret angsten ind i stedet for at forsøge at lukke den ude. Det er samme koncept, som man arbejder med i meditation (som i øvrigt har samme formål som at tage psykedeliske stoffer - at opleve bevidsthed): Når ubehagelige tanker og følelser dukker op, nytter det ikke noget at skubbe dem væk - det skaber bare mere spænding i sindet. Tankerne og følelserne er der, om du vil det eller ej.

En meditationslærer har sammenlignet det med en stor bil, der kommer kørende langsomt mod dig, mens du står midt på vejen. Du kan forsøge, så tosset du vil, at skubbe imod den, men du opnår kun mere frustration, spænding og udmattelse - bilen vil i sidste ende altid være stærkere end dig. I stedet kan du træde til side og lade den passere i sit eget tempo - måske kan du ikke lide bilen og har ikke lyst til at lade den passere. Men den passere jo og forsvinder igen. Alternativet er at kæmpe imod, indtil den kører dig over.

Det er i øvrigt samme råd, jeg har læst alle steder, når det kommer til oplevelser som denne: Overgiv dig til trippet - det er det eneste, du kan gøre. Sig det eventuelt højt: 'Jeg overgiver mig'.

Jeg tog ikke nogen benzo den aften. Jeg er selv blevet bildt ind (bl.a. her på psychedelia), at det kan skabe uforløste traumer, hvis man vælger at lukke ned for de dårlige oplevelser på den måde. Om det er rigtigt, ved jeg ikke nok om benzodiazepiner og deres virkning på hjernen og bevidstheden til at udtale mig om, men det lyder meget sandsynligt, og jeg hælder nok også mest til ikke at bruge dem.

Det betyder ikke, at jeg ikke vil have dem liggende, når jeg tripper iigen, men det er mere til ekstreme tilfælde. Hvad det skulle indebære, ved jeg ikke, men better safe than sorry.

Til sidst vil jeg sige, at jeg nu, cirka syv år efter, er klar til at tage svampe igen, og jeg planlægger et trip i en nær fremtid. Jeg tænker dog tit, om frygten for et bad trip i sig selv kan trigge endnu et. Sådan er det jo tit med den slags... I sidste ende tror jeg dog, at ovennævne indstilling er bedst: Sker det, så sker det, og så må man nok bare tage en dyb indånding, læne sig tilbage og sige goddag og velkommen til angsten og se, hvad den egentlig vil - tit vil stærke følelser jo gerne fortælle os noget.

Jeg tror selv, en erfaren tripsitter vil være guld værd i en sådan situation. Mit problem er bare, at jeg godt kan lide ideen om at være helt alene og dermed helt fri, når jeg tripper.

Vil i øvrigt sige tak til Fritzie for et godt råd, som jeg også tager til mig.

Jeg ved ikke, om andre har bud på, hvordan man ellers bør tackle en sådan situation og hvordan man eventuelt skal gebærde sig, når man forsøger at komme op på triphesten igen?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team