Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 10:55


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 sep 2023 00:09 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 18 sep 2023 21:06
Indlæg: 2
REDIGERET: Jeg kan se at jeg har skrevet beskeden på den forkerte board. Kan en admin flytte beskeden over til svampedyrknings boardet? :)

Hejsa

Ville bare lige skrive et indlæg til infodeling omkring UV-C lys, som hjælp til at holde ting “sterile” når man arbejder med en still-air-box (SAB), da jeg næsten ikke har set noget om det online. :)

Jeg har købt en UV-C lampe, som jeg lader stå inde i min SAB. Jeg tænder for lampen i 15 minutter, inden jeg starter at arbejde, når alt er sat op, og forlader lokalet imens. UV-C lys er yderst skadeligt for øjnene! Det kan ikke siges ofte nok; aldrig kig på sådan en lampe. Det er derfor jeg købte en med nødstop (slukker når den ser bevægelse i nærheden), forsinket tænding (tænder efter 15 sekunder) og fjernbetjening, så den kan styres på afstand.

Når den er færdig med at lyse, så bruger jeg normal steril teknik, som er standard med svampedyrkning. UV-C lys er skadeligt for DNA, så det slår næsten alt ihjel som det rammer, så hele volumen inde i SAB er “ren” efter lampen har været tændt. Jeg behøver ikke engang at tørre boksen af med sprit inde i, som jeg gjorde før.

Jeg har også eksperimenteret med lyset, når jeg laver agarplader. Mange, inkluderet mig, har problemer med kondens inde i pladerne, når de hælder varm, flydende agar i petriskålene. Her er UV-C lys fabelagtigt! Jeg hælder agar i petriskålene, og lader dem bare stå åbne og køle af/stivne ved siden af UV-C lampen (inde i SAB), mens den kører i ca. 10 - 15 minutter. Så kan lågene lægges på efterfølgende, og skålene forsegles med Parafilm eller gemen strækfilm fra et supermarked. Lågene skal selvfølgelig også ligge inde ved lampen, med indersiden pegende opad mod lyset.

Har haft 100% succesrate med mine agarplader siden jeg startede den her teknik.

En anden sjov ting er, at nogle åbenbart fremtvinger mutationer i deres svampekulturer, ved at give myceliet en hurtig stråling af UV-C. Det har jeg dog ingen erfaring med endnu. Bare til info, hvis nogen har lyst til at prøve det engang. :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team