Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 19:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Hej alle gæve svampesamlere.

Vi har i flere år nydt rigtig godt af Dyrehavens population af Spids Nøgenhat.
Der er mange samlere om dem, men ligeså mange svampe så der plejer at være nok til alle.

I år glædede vi os som sædvanligt til sæsonen startede og tog tidligt ud 26. september, selvom vejret ikke var særlig optimalt. Ikke nok regn og alt for høje temperaturer. Alligevel fandt vi nogle gode store håndfulde og fik en del dejlige trips.
Det gentog vi nogle gange med et par dages mellemrum, indtil der ikke var flere udover et par dehydrerede stakler.

Nå, vi ventede på regn og kolde temperaturer som kom cirka til tiden som sædvanligt. Alt tegnede perfekt og vi tog ud igen en solrig dag efter mange dages regn. Men, meget få svampe var kommet frem!

Det samme gentog sig igen og igen indtil i dag hvor jeg tog alene ud og fandt hele 2 svampe på 7 timer!!! Jeg endevendte hver m2! De to jeg fandt var langt væk fra gb'erne inde ved skoven. Jeg fandt heller ingen andre svampe af betydning.

Den sidste 1½ måned har jeg snakket med omkring 11 svampesamlere derude og ingen har fundet noget særligt? Et erfarent par med hund og joint, undrede sig også over hvorfor der var så lidt. De havde været ude 9 gange og fundet en halv håndfuld i alt!

Nu ser det ud som om vejret skifter i næste uge og giver kraftig frost, så er sæsonen vel overstået?

Jeg kan overhovedet ikke genkende sæsonen i år, sidste år måtte vi gå hjem efter en hel dag og fortsætte fra morgenstunden igen fordi der var så mange.

Her i hjemmet har vi snakket om man kan udrydde svampene? Efter hvad jeg har observeret og opsnuset, er der mange derude, der tager alle størrelser og ikke kun dem der har smidt sporerne. Vil det kunne påvirke bestanden på sigt?

Min eks vil også gerne vide om det kan være for vådt til de gider at komme op, ligesom for tørt?

Så: Er der nogen herindefra der har fundet noget nævneværdigt i Dyrehaven i år?

3 min. indsamling i korte ærmer og høj sol 26. sep.:
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Xp ... ede023.jpg

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nåh, forklaringen ligger måske her?

http://www.kgkgolf.dk/indhold/vis_nyhed ... Guid=64039

...mon det er giftigt? :-/ (udover for alle svampe)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Jeg har erfaret det samme :(

Jeg kom først til DK sidst i Oktober og har desværre ikke fulgt udviklingen i Dyrehaven i år.
Men i en del foregående år har jeg nydt rigtig godt af havens frugter - fra omkring starten af september og indtil sneen havde lagt låg på plænerne i december.

Efter 3 måneder laaangt fra DK, så savnede jeg det danske efterår og glædede mig til at komme hjem og vandre i vores dejlige, varierede natur - ikke mindst at komme ud på de traditionelle ture til Dyrehaven.

Væbnet med mad, drikke og tasty weed i rygsækken drog jeg forventningsfuldt til Dyrehaven d.31/10 for at plukke svampe.
Erfaringsmæssigt vidste jeg godt at det var en smule sent på sæsonen - men langt fra slut endnu - både mht. tidspunktet på sæsonen samt mht. vejret: regn regn og kun ganske lidt nattefrost, som burde resultere i næsten optimale forhold.

Jeg vidste godt at man "lige skulle få øje på de første", men problemet var at jeg slet ikke kunne finde "den første".
Jeg gik steder, hvor jeg vidste, at der havde været svampe de foregående år, men uden specielt meget held.
Efter ca. 3 timers vandren havde jeg fundet 10-15 stykker.

Til min kæmpe overraskelse så så jeg kun ganske få svampe overhovedet - det var ikke kun den spidse nøgenhat, som manglede, men samtlige! svampe :?

Jeg ved godt at Dyrehaven de seneste år har været rigtigt "godt" besøgt - jeg er også ganske bekendt med parret med den kække svenske gårdhund - samt en del andre individer. Derfor kunne det jo være plausibelt at antage, at der havde været drevet rovdrift på de små spidse...præcis som der også var antydninger af de foregående år.
...Men at der så heller ikke var specielt mange af de andre "traditionelle"( for årstiden) svampe, trickede mig sgu lidt!,
Igen - jeg havde ikke været hjemme til at følge udviklingen, så det kunne jo være at sæsonen simpelthen allerede var overstået, selvom jeg synes jeg var temmelig tidligt på sæsonen og temperaturen stadig var så "høj".

Det havde været slemt hvis alle os, som samlede svampe i Dyrehaven, havde drevet så meget rovdrift på svampene de sidste 2-3 år, at der ikke var en tilstrækkelig mængde sporer til at danne mycelie i år.
Men at det muligvis kan være et forbandet fungicid, som er årsag til den næsten totale mangel på svampe er næsten mere forfærdeligt, da der i år er endnu færre svampe til at smide sporer til næste års produktion.
Tanken om at næste år kan blive endnu dårligere, er et tab - set fra naturens perspektiv.

Man burde prøve at undersøge lovligheden i at sprøjte med pesticider/fungicider inde i en naturpark.
Selvom golfklubben ligger inde i en fredet dyrehave, har de da fuld råderet over deres faciliteter?
Skal man ansøge om at få lov til at sprøjte inde på et fredet område?
Havde de deres ansøgning i orden?
Kan en sprøjtning af afgrænsede greens brede sig til meget større arealer, som det jo godt kunne se ud til?

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men takker da for at golfklubben kan have smadret en mangfoldig svampekultur på et fredet område.
Havde det ikke været for dyrene på stedet, så burde man jo næsten inspicere deres golfbaner med nogle selektive kemikalier...men igen, det gavner desværre ikke nogen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Jeg var derude et par timer for nogle uger siden, og jeg fandt på den tid kun en enkelt spids nøgenhat. Jeg gik dengang ud fra at der var nogen der havde støvsuget marken før mig, og jeg kunne ikke komme til at lede andre steder da der var gråt guld så langt øjet rakte.

Uden at skulle gøre mig alt for klog på mycelie og svampevækst har jeg svært ved at tro at overdreven høst et enkelt sted kan påvirke mængden af spids nøgenhat i så høj grad, på en mark hvor der tidligere har været fundet store mængder. Det er klart at mycelie vil dø nogle steder, men omvendt også vokse andre. Sporer er vel kun nødvendige på marker hvor der ikke i forvejen befinder sig mycelie?

Til gengæld syntes jeg at huske at jeg så en del andre svampe på golfbanen hvor jeg ledte, men hvor mange det var i forhold til hvad der normalt er at finde derude skal jeg ikke kunnet udtale mig om.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
Jeg vidste godt at man "lige skulle få øje på de første", men problemet var at jeg slet ikke kunne finde "den første".

På et tidspunkt troede jeg jeg var blind, indtil jeg gik helt ned til nordområdet og husene dér. Så var der svampe og én forkølet sn der stod i sne.

Citat:
Til min kæmpe overraskelse så så jeg kun ganske få svampe overhovedet - det var ikke kun den spidse nøgenhat, som manglede, men samtlige! svampe

Det er dét der bekymrer mig mest. Ikke engang en Stribet Skørhat som ellers plejer at stå i hundredevis. Dette gælder ikke kun selve golfbanerne, men også områderne langt omkring.

Jeg tror ikke mere på udryddelses-teorien, der var sindsygt mange de andre år. OVERALT. Nu er der utroligt få.

Er i gang med at træne min kondition, så da det blev jagtsæson, var Dyrehaven det primære mål for min intensive træning. Med masser af proviant, kamera, cykel og godt tøj har jeg været derude alle dage hvor det ikke væltede ned med regn. Fedt område at svede i! Derfor har jeg fulgt naturen tæt og set alle de sædvanlige tegn som indikerede at nu var det tid... Men noget var sket! En katastrofe er jeg bange for.

De har nok ikke tænkt over konsekvenserne, det er almindelig praksis at bekæmpe alt andet end græs og indtil nu har vi nok været heldige at KGK ikke har gået hårdere til den med fungicider. En ven frygtede medlemmerne var blevet sure over vores tilstedeværelse på golfbanerne, men vi har altid passet på, holdt øje og samlet når der var ledigt på banerne. Alle andre vi har mødt har også vist hensyn.
Flere golfspillere har spurgt nysgerrigt ind til hvad det dog var, jeg gik og samlede. En enkelt blev endda overrasket, da jeg svarede og hun udbrød: "Jamen der er da ingen svampe på golfbanen?" Haha, oh jo. Det var der dengang, men ikke i år desværre. Hun fik sqi ret til sidst :(

Citat:
Man burde prøve at undersøge lovligheden i at sprøjte med pesticider/fungicider inde i en naturpark.
Selvom golfklubben ligger inde i en fredet dyrehave, har de da fuld råderet over deres faciliteter?
Kan en sprøjtning af afgrænsede greens brede sig til meget større arealer, som det jo godt kunne se ud til?

Det har jeg også tænkt over, der er jo ikke hegn omkring så de er en del af et fredet området. Mennesker og ikke mindst alle dyrene bevæger sig i området, muligvis slæbende rundt med bekæmpelsesmidlet. Klubbet fraråder ihvertfald medlemmerne til at vaske hænder og ikke putte lortet i munden. Så det smitter af. Dyrene æder græs med samme og skider det overalt måske?

Hvad har jeg ædt og er det farligt? Kunne de i det mindste ikke sætte et lille gift-skilt op? De må da vide at der er folk der samler :)

Jeg glæder mig til at se deres Grønne regnskab for 2010, jeg kan kun finde det for 2009 hvor de brugte 1,35kg fungicider på greens. Hvilket stemmer godt overens med at de var i overtal i siderne samt tee-steder sidste år.
Området er karakteriseret som et umisteligt overdrev, så hvordan kan de dog finde på det?

Jeg vil skrive til dem og bla. gøre dem opmærksom på problemet, måske det kan ændre deres indstilling? Mig bekendt er det den største jagtmark derude, måske pga. gødningen. Det ville være umisteligt tab.

Hmmm tak for alle de gode ture indtil nu ihvertfald. Jeg vil tage derud igen, bare lige for at tjekke at sæsonen ikke bare er sen..

Medlem

Jeg var også derude for nogle uger siden, og der var helt dødt også, Gik ud fra at nogle havde været grådige og taget dem alle. Men giver jo god mening med fungicider.

Pisse irreterende, sidste år fik jeg samlet 150gram friske på omkring 2-3 timer.

Medlem
Brugeravatar

Den totale mangel på svampe har også virkeligt undret mig. Sørgelig afklaring.

Citat:

Tror i vores gode venner på Extra Bladet (og andre seriøse aviser) vil finde det interessant, hvis der er begået ulovligheder?

Måske overholder de loven og har fået dispensation af en eller anden art? Hvem fra Lyngby Tårbæk kommunes byråd er medlem? nogle medlemmer fra miljøministeriet? frab Naturarvstyrrelsen eller hvad fanden det nu hedder alt sammen?

Måske er de bare nogle dumme (miljø)svin der overholder loven til punkt og prikke?

Xpert du efterforsker sagen, ikke sandt?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Jeg har sendt mail til SNS i Hovedstaden og har modtaget et særdeles fornuftigt svar.

Jeg har ikke nævnt spids nøgenhat specifikt i mailen. Alligevel er denne svamp omtalt i svaret fra medarbejderen i SNS, hvilket jeg "tager hatten af for"! :)
Ingen fordomme eller anden "snak" - blot en videnskabelig tilgang til spørgsmålet. Respekt for det!
Derfor kan det nok godt antages at både chefgreenkeeper samt myndighederne (her: SNS) ved hvad der også foregår på plænerne i Dyrehaven om efteråret.

Mht. de manglende svampe, så er det observeret, at der var en pæn del af dem først på sæsonen, men at de hurtigt "forsvandt".
Om det virkelig kan være fungicidet der bærer skylden, eller om svampe generelt kan udvise så store naturlige udsving på kun ét år, må vi se om ikke en mykolog/biolog kan svare på. Jeg tror nu desværre selv mest på det første forslag.

Hvorom alting er, så er det ikke kun "os" som har observeret en mangel på svampe, men også andre "instanser".

Vi må håbe at det blot er en éngangstilfælde og de små spidse florerer i stort antal næste efterår!

Skov- og Naturstyrelsen skrev:
Kære "CannaChem"
Du har i mail til SNS Hovedstaden forespurgt om, og under hvilke omstændigheder Københavns Golf Klub anvender sprøjtemidler til bekæmpelse af svampe i Dyrehaven.
KGK anvender fungicider i begrænset omfang efter de regler som er indeholdt i aftale mellem blandt andre Miljøministeren og Dansk Golf Union, fulgt op af konkret tilladelse til anvendelse af fungicider i brev fra SNS.
Det fremgår af KGK´s grønne regnskab hvor meget der er anvendt i 2009, og for så vidt angår året 2010 skriver chefgreenkeeperen følgende:

Kære XXX.
Tak for din telefonopringning forleden og orienteringen for baggrunden for din henvendelse.
Jeg har selv i år bemærket fraværet af svampe og svampejægere på golfbanen. Da 2008 og specielt 2009 var et meget stort ”svampeår” med mange svampejægere i en lang periode, har jeg antaget at også svampe oplever naturlige cykliske udsving.
Københavns Golf Klub er fuldt bevidst om gældende regler og reguleringer og efterlever disse. Se vedhæftede aftale. Det er en integreret del af banens plejestrategi, at plejen skal ende med at være pesticidfri og vi kommer hvert år tættere på målet.
Gængs praksis for klubben har i mange år været, at vi hvert år har søgt om dispensation til anvendelse af svampegift på greens og modtaget denne. Se vedhæftede dokument.
Klubben sammenfatter sin miljøbelastning i et grønt regnskab hvert år. De vedhæftede regnskab fra 2009. Regnskabet indleveres til Skov- og Naturstyrelsen og Dansk Golf Union og er desuden offentligt tilgængeligt via klubbens hjemmeside. Regnskabet for 2010 udarbejdes i januar 2011.
Til orientering er der i 2010 blevet behandlet to gange mod svampeangreb på greens. Klubben råder over i alt 27 greens med et samlet areal på omkring en hektar. Føreren af sprøjtevognen har sprøjtecertifikat og overholder godt sprøjteførerskab. Der sprøjtes kun i vindstille vejr, typisk om morgenen, for at undgå afdrift. Sprøjtegifte er dyre og kan specielt for føreren være giftige. Når jeg informerer medlemmerne via hjemmesiden er det fordi nogle af dem har den uskik, at de renser bolden for jord ved at slikke på den.
Jeg håber at min besvarelse er fyldestgørende og står tilrådighed hvis der er yderligere spørgsmål.
Venlig hilsen
YYY
Chefgreenkeeper
Københavns Golf Klub
Jeg vedhæfter aftale mellem Miljøministeren og DGU, SNS´s tilladelse og KGK´s grønne regnskab til din orientering.
<<Pesticidaftale DGU.doc>> <<Københavns Golf Klub disp 2006.doc>> <<Grøntregnskab2009KGK.pdf>>

Min mening om den forgangne svampesæson som skovfoged og naturbruger er, at der var ganske mange svampe i august/september mens det var både vådt og varmt, men at svampevæksten siden har været begrænset. Og det har været en iagttagelse, som chefgreenkeeperen også bemærker, at antallet af de svampejægere der går efter nøgen spidshat har været meget begrænset i år.
Samtidig kan jeg oplyse en anden iagttagelse: der er ingen olden (bog og agern) på de gamle træer i år, og det er en sjældenhed i Dyrehaven.

Med Venlig Hilsen
XXX
Skovfoged og skytte

Ud fra "fritidsaktiviteter", så har jeg både før og nu samarbejdet med SNS og har altid respekteret denne myndighed, modsat så mange andre myndigheder.
Når jeg modtager sådan et svar fra både SNS og KGK, så tror jeg desværre ikke at "der er noget at komme efter", da det ser ud til at procedurerne er overholdt.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Respekt for SNS, fint og fyldigt svar. Og godt arbejde fra din side.
Mine normale jagtmarker, som ikke ligger nær Dyrehaven, har også været en nærig omgang i år. Så jeg køber forklaringen med cykliske udsving og/eller uhensigtsmæssigt vejr.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Ja, det var da et dejligt svar. Fedt at se der bliver svaret fyldestgørende på spørgsmålet, i stedet for at der går politik i skidtet :) - og som Prometheus siger: godt initiativ!

Noget jeg lidt savner (eller har jeg overset det i tråden?) kunne være om der var blevet sprøjtet usædvanligt meget i år, i forhold til de andre år hvor vi jo har set (som de også så ganske rigtigt nævner i mailen) massive mængder SN i Dyrehaven. Hvis det ikke er unormalt at der sprøjtes med fungicid, er det jo formentlig ikke dét der er problemet. Men naturligvis taler Prometheus' observationer for at det netop ikke er fungicidet der er problemet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]