Jeg har erfaret det samme
Jeg kom først til DK sidst i Oktober og har desværre ikke fulgt udviklingen i Dyrehaven i år.
Men i en del foregående år har jeg nydt rigtig godt af havens frugter - fra omkring starten af september og indtil sneen havde lagt låg på plænerne i december.
Efter 3 måneder laaangt fra DK, så savnede jeg det danske efterår og glædede mig til at komme hjem og vandre i vores dejlige, varierede natur - ikke mindst at komme ud på de traditionelle ture til Dyrehaven.
Væbnet med mad, drikke og tasty weed i rygsækken drog jeg forventningsfuldt til Dyrehaven d.31/10 for at plukke svampe.
Erfaringsmæssigt vidste jeg godt at det var en smule sent på sæsonen - men langt fra slut endnu - både mht. tidspunktet på sæsonen samt mht. vejret: regn regn og kun ganske lidt nattefrost, som burde resultere i næsten optimale forhold.
Jeg vidste godt at man "lige skulle få øje på de første", men problemet var at jeg slet ikke kunne finde "den første".
Jeg gik steder, hvor jeg vidste, at der havde været svampe de foregående år, men uden specielt meget held.
Efter ca. 3 timers vandren havde jeg fundet 10-15 stykker.
Til min kæmpe overraskelse så så jeg kun ganske få svampe overhovedet - det var ikke kun den spidse nøgenhat, som manglede, men samtlige! svampe
Jeg ved godt at Dyrehaven de seneste år har været rigtigt "godt" besøgt - jeg er også ganske bekendt med parret med den kække svenske gårdhund - samt en del andre individer. Derfor kunne det jo være plausibelt at antage, at der havde været drevet rovdrift på de små spidse...præcis som der også var antydninger af de foregående år.
...Men at der så heller ikke var specielt mange af de andre "traditionelle"( for årstiden) svampe, trickede mig sgu lidt!,
Igen - jeg havde ikke været hjemme til at følge udviklingen, så det kunne jo være at sæsonen simpelthen allerede var overstået, selvom jeg synes jeg var temmelig tidligt på sæsonen og temperaturen stadig var så "høj".
Det havde været slemt hvis alle os, som samlede svampe i Dyrehaven, havde drevet så meget rovdrift på svampene de sidste 2-3 år, at der ikke var en tilstrækkelig mængde sporer til at danne mycelie i år.
Men at det muligvis kan være et forbandet fungicid, som er årsag til den næsten totale mangel på svampe er næsten mere forfærdeligt, da der i år er endnu færre svampe til at smide sporer til næste års produktion.
Tanken om at næste år kan blive endnu dårligere, er et tab - set fra naturens perspektiv.
Man burde prøve at undersøge lovligheden i at sprøjte med pesticider/fungicider inde i en naturpark.
Selvom golfklubben ligger inde i en fredet dyrehave, har de da fuld råderet over deres faciliteter?
Skal man ansøge om at få lov til at sprøjte inde på et fredet område?
Havde de deres ansøgning i orden?
Kan en sprøjtning af afgrænsede greens brede sig til meget større arealer, som det jo godt kunne se ud til?
Jeg ved det ikke med sikkerhed, men takker da for at golfklubben kan have smadret en mangfoldig svampekultur på et fredet område.
Havde det ikke været for dyrene på stedet, så burde man jo næsten inspicere deres golfbaner med nogle selektive kemikalier...men igen, det gavner desværre ikke nogen.