Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 05:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Hej Psy.

Jeg har et spørgsmål ang. vækst med mexicanske cubensis. Det forholder sig sådan at jeg har en masse growkits stående, problemet er at jeg skal til Jylland her d. 22.2-24.2 og derfor ikke kan passe mine growkits. Jeg er lidt bange for at de når at vokse op, og jeg ikke kan høste dem i tide, så der går mug i dem inden jeg kommer hjem igen. Mit spørgsmål er så: Kan jeg godt skrue ned for temperaturen så de stopper helt med at vokse, selvom de næsten vil være modne? Hvis jeg gør det, vil det så beskadige svampene/kitsne? Og vil væksten kunne gå i gang igen som normalt, når jeg skruer op for varmen igen?

Mvh :peace:

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Medlem
Brugeravatar

.

Senest rettet af slettet nu 07 aug 2019 18:34, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

mbl skrev:
i køleskabet med dem :)

Jeg har desværre ikke et køleskab med den nødvendige plads til det :(

Ved ikke om det ville være nok, hvis temperaturen faldt til ect. 15 grader?

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Når det kun er to dage du er afsted i så tror jeg nok de skal gå - især hvis du sørger for at sænke temperaturen.
Uden at have noget til at bakke det op ville jeg nok lade den være på 17-20 grader istedet for 15 selvom det sikkert ikke vil gøre den store forskel igen.
Selv hvis du ikke ændrer temperaturen kan de svampe der skulle skyde op i mellemtiden knapt nå at rådne på to dage og en eventuel infektion vil nok ikke have overtaget det hele på den korte tid - så hvis de står adskilt fra hinanden (som growkits typisk plejer da der kommer en pose eller lignende med hver) kan jeg ikke se problemet.
Et par af svampene vil måske have smidt sløret og være begyndt at droppe sporer, men så gælder det bare om at vaske kagen godt før den dunkes til næste flush.
(bum bum bum bum bum bum bum bum bum bum bum bum bum BUM) Det skal nok gå! (ÅHIÅH LUFTENS HELTE - ÅHIÅH LUFTENS HELTE - flyver gennem tykt og tyndt, så du kan more dig!)
Sorry der gik disney i den, bare læs kommentaren imellem paranteserne. :wink:

Dedikeret medlem

Citat:
Et par af svampene vil måske have smidt sløret og være begyndt at droppe sporer, men så gælder det bare om at vaske kagen godt før den dunkes til næste flush.

Hvorfor vaske cubensis-sporer af en cubensis-kage?

Jeg har ikke selv erfaringer med at lade svampenes slør falde så de begynder at droppe sporer, men jeg har bare læst på mange udenlandske sider at de anbefaler at vaske kagen efter før næste flush hvis den er blevet beskidt af sporer fra svampene.
Jeg ser under alle omstændigheder ingen problemer i det, de skal jo alligevel have et dunk efter et flush.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
2 dage er jo ikke ret lang tid, som Larmerfyr skriver, så det skulle næsten være mærkeligt om det var strengt nødvendigt at høste lige præcis en af de to dage. Mon ikke du enten kan høste inden du tager afsted, eller når du kommer tilbage, uden at skulle foretage alle mulige krumspring? Hvis de rådner på to dage er det fordi du skulle have høstet dem lang, lang tid før, eller der er noget andet galt. Hvis det er første bræk er det jo godt nok at høste lidt tidligt for at undgå sporer over det hele alligevel.

Hvor store er svampene nu? Post nogle billeder de næste par dage, så er jeg sikker på du kan få nogle gode bud på en høstprognose, og med lidt held kolliderer det slet ikke med dit familiebesøg.

Med hensyn til temperaturregulering, så ville jeg være varsom med at skrue for meget ned for temperaturen, hvis der er høj fugtighed i kittene, hvilket der jo gerne skulle være mens svampene vokser, for så kan det nemlig give kondens på svampene som så selvfølgelig ikke fordamper. Det er næppe noget, der kan ødelægge svampene på to dage, men jeg har smidt alle subtropiske svampe ud, som jeg er kommet til at dyrke ved relativt lave temperaturer fordi jeg også har været væk eller lignende, netop pga at kondens giver bakterievækst som let gør dem lidt slimede og halvvamle, men jeg er også lidt kræsen på det punkt. Men min pointe er at risikoen for bakterievækst er større hvis temperaturen sænkes i det her tilfælde, af den simple årsag at væksten så går lidt i stå, samtidig med at der let samler sig vand på overfladen af svampene. Er temperaturen høj bliver vandet i luften, og risikoen er at de tørrer lidt ud, hvilket jo ikke gør så meget hvis de alligevel snart skal høstes.

Om det kan fungere at sætte dem i køleskabet, hvor temperaturen bliver så lav at bakterierne ikke vokser, hvis det nu havde været en mulighed, ved jeg ikke. Jeg har set at man kan gemme høstmodne invitrodyrkede kager i køleskabet i flere måneder, hvor svampene holder sig friske, men hvad der sker hvis man så pludselig giver sig til at skrue op for temperaturen gad jeg godt vide. Har du prøvet det mbl? Men det er sikkert rigtigt nok at det kan lade sig gøre, jeg ville bare foretrække at teste det med et par enkelte kager før jeg satsede en større samling growkits.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for de hurtige svar alle sammen. For lige at updatere situationen, så tager jeg bare chancen og lader dem være som de står nu, jeg tror ikke de når at vokse sig så store at de skal høstes alligevel, heldigvis!

Mvh og PLUR :)

Mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]