Hej
Jeg læste i en tråd herinde at Panaeolus Subbalteatus begynder at dukke op rundt omkring nu, den er bare ret lille går jeg ud fra.
Jeg kan kun finde billeder af store eksemplar og det gør det jo ret farligt at gå ud og lede.
er der nogle der kan finde foto af små eksempler ? ER FUNDET- ligner dog mange andre svampe arter.
og er der nogen der ved hvor de vokser ? HAR JEG fundet ud af nu, men mere hjælp ville jeg være taknemmelig for.
Det info jeg lige kunne finde :
stenlarris skrev:
Randbæltet glanshat, Panaeolus subbalteatus, kendes bedst på den affladigende hat. Ligesom Høsletsvamp har lamellerne et svagt rødligt skær i den grå og sorte marmorering. Det er en dejlig, hallucinogen svamp, ikke blandt de stærkeste, men man kan være heldig at finde den i ret stor mængde. Dosering: 20-50 g friske svampe.
Nu føler jeg mig som en idiot.. brugte søgemaskingn i 10 minutter og fandt dette... er der nogle der ved om det er en god begynder svamp ?
Så fik jeg jo også besvaret mit spørgsmål, de må vel så være ok store nu ? ? ? her er massere af heste marker herude

psy bruger skrev:
Jeg har læst at Randbæltet glanshat (Panaeolus subbalteatus) er en meget fin psilocybe svamp, og det gode ved den er, at den gror i foråret, hvor SN gror om efteråret! På den måde kan man plukke to gange om året istedet for en

.
Den gror gerne på gamle halmballer som har stået udenfor hele vinteren -f.eks. til får og heste på en mark. Jeg har ikke selv prøvet den, men vil gøre mit bedste for at finde den til forår.
Randbæltet hjelmhat skulle være dødlig giftig står der på nogle sider...
Er der ikke nogen der vil være flinke at fotælle mig om der er meget farlige svampe der ligner ?
Og er der nogen der har triprapporter på den ? altså randbæltet glanshat, ikke hjelmhat.. nej tak til den

Retter lige engang..
Gymnopilus sp.
Inocybe haemacta
Panaeolus cinctulus
Panaeolus fimicola
Panaeolus olivaceus
Psilocybe fimetaria
Nogen der kender til nogen af disse arter også ? de skulle alle kunne findes i danmark.
Det kunne være rart at få samlet en liste med svampe der vokser på denne her årstid