Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Hvis der er nogle, som mener at en eller anden post høre til i samlet viden/guldkorn, så lad mig endelig høre. :wink:

Medlem
Brugeravatar

Kunne denne tråd bruges? Nem måde til flydene kultur

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg synes godt nok der er mange billeder i forvejen, men jeg vil gerne donere et billede af en ultrasimpel "glovebox", luftstilstandskasse, eller hvad man har lyst til at kalde det, til at bruge når man laver sporeopløsning, inokulerer sine glas, kloner, printer, stort set alt undtagen at børste tænder.
Evt. bare som et link i stedet for at smide hele posten derind.

Billede
Den viste model er kun ca. 40 liter, men en større model kan klart anbefales.

Med sådan een slipper man for at vaske hele sit køkken eller badeværelse ned, som det anbefales/gøres i Piercer's guide/InnerNetExplorer's growlog. Sådan en kasse her koster typisk max. 50 kr i Fakta/Netto/Føtex/Harald Nyborg, og det tager under 5 minutter at tegne to cirkler og skære huller efter dem med en lommekniv.

Det er med vilje at der ikke er sat handsker fast på kassen, som det ellers ofte anbefales, og det er for at sikre størst mulig bevægelsesfrihed, og af samme årsag anbefaler jeg også at man bruger tynde engangshandsker i stedet for store rengørings-gummihandsker. På trods af at kassen ikke er hermetisk lukket opnår man efter min mening en rigelig reduktion af luftcirkulationen, hvis man bare arbejder nogenlunde hurtigt, og man kommer heller ikke til fx. at ånde på det man laver.

Bruger man store mængder stærke kemikalier til at rense kassen med skal de selvfølgelig lige dampe af inden man flytter følsomme sporer eller mycelie ind i kassen. Og hvis de er brændfarlige (isopropylalkohol for eksempel) skal man vente med at tænde for sin spritlampe! Men inden man sniffer flere liter isopropylalkohol (puha!) skal man lige huske, at det primære formål med kassen er at reducere luftcirkulationen, og ikke at fungere som en giftig kemikaliebombe.

Synes man at 50 kr. er for meget kan man bruge fx en transparent affaldssæk. De kan godt betragtes som sterile når de kommer frisk fra rullen. Så her slipper man helt for at gøre rent. :-) Man skal selvfølgelig droppe sin spritlampe inden i sækken. Brug evt. lidt isopropylalkohol på et stykke toiletpapir/køkkenrulle til at rense nåle med, og lad dem dampe lidt af inden næste brug, ligesom når man bruger spritlampe.

Man kan også bruge en papkasse, efter samme design som ovenfor, og enten rense siderne godt ned og overdække med et stykke af en gennemsigtig affaldssæk, eller hvis man vil lave en lidt mere permanent model, kan man jo gaffatape sækken fast indvendigt på siderne.

Så længe man holder sig til at lave sine egne sprøjter, inokulere glas, o.l., er det ikke strengt nødvendigt med sådan en kasse, ligesom det heller ikke er påkrævet at gøre så meget rent som Piercer og InnerNetExplorer gør. Men ingen af delene skader. ;-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]