Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

hey der...
Har fornylig få en growbox hjem.. som jeg satte liv i.. men 10 dage ca kunne jeg begynde at se svampe. så tog en lille svamp. og smed den i en ( udtøret agar plad.. men dog med en blaning af rismel. og Vermiculite. ) og nu her 2½ dag efter det lille forsøg. er der små tråde over ca 70 % af pladen.. men det gror både op og ned og til alle sider.. så det er groet fast på låget. jeg har nu isoleret den total. for at være sikker på det ikke spræder sig ud i mit hus. også skulle jeg lige køre damen i skole imens jeg var ved at skrive dette.. så kommer jeg tilbage efter ca 40 minuter. og finder min agar plade på gulvet fuldstædig bit i stykker. og med mycelium på gulvet. hva skal jeg skal gøre... kan det spræde sig til hele mit hus.?

Medlem
Brugeravatar

Nej det tror jeg ikke du skal være bange for.
Altså medmindre dit hus tilbyder samme vækst forhold som en growbox, så skulle jeg mene at hvis du bare vasker gulvet med lidt sæbe så er problemet væk.

Junior medlem

Hva så med hunden.. ?

Medlem
Brugeravatar

Det er vel ikke værre end når den tager en pind fra skovbunden i munden der er helt dækket med svamp.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Altså din hund får ikke en svampeinfektion af at æde pladen, dog indeholder mycelie også psilocybin/cin men tvivler på, at der er nok i en petriskål til, at give effekt...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hold du bare øje med kræet som du plejer at gøre det, og giv den et klap på ryggen fra mig, så skal det hele nok gå. Og så husk at opbevare dine emner ordentligt, sæt nu den havde guffet 4-5-10 gram svampe, det ville ikke være så fedt for den.

Hvis du er panikken overfor dit hus - omend der ikke er nogen videre risiko - kan du vaske området/rummet med enten en klorin- eller rodalon opløsning, så er det dødt på stedet. Husk at gøre det med handsker, og helst også i gennemtræk.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Var det i sterilt miljø du smed svampen på en agar plade? For ellers kan det ligeså godt være skimmelsvamp eller enhver anden svamp der normalt findes i hus som har groet på din plade.

Junior medlem

Ja der var helt sterilt.
Har sprittet det hele af. så det burde vel være dødt nu..
Men hun lever stadig. og har ikke vært underlig i nu.. heldigvis.. så ingen problemer herfra i nu..
Tak til alle som har svaret..:D

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg ville da være lidt bekymret hvis hunden har spist petriskålen eller dele af den, selvom jeg går ud fra den er af plastik. Altså om den kan skære sig på noget af det. Ellers er der vist intet at bekymre sig om, med mindre du har et tykt gulvtæppe som du vander dagligt med sukkervand og holder temperaturerne godt oppe, og så bør cubensismyceliet egentlig også kun være en sekundær bekymring. ;-)

Lange, hurtigt voksende mycelietråde er i det her tilfælde en meget sikker indikation på at det er cubensis og ikke en eller anden mug. Men der kan sagtens have været andre ting i petriskålen også. Bedre held næste gang.

Medlem

Geografisk sted: Usually not far from a keyboard
Hvis du får svampe til at gro frem over hele huset er der ihvertfald potentiale for en meget meget populær youtube-video :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]