Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jun 2025 21:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

goddag.

Jeg har tænkt at give mine svampe lidt kunstigt lys, så de f.eks. ikke vokser skævt. Vil en 5W-pærer være for meget? Den kommer nok til at hænge 20 cm. fra jorden. På forhånd tak.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Jeg køre selv med en 5 watt sparepære, 8 timer i døgnet.

Medlem

Tror du det vil være for meget, hvis de fik 18 timer? Så kan jeg nemlig sætte pæren til mit weed grow.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Svampene er sgu' ligeglade, bare de får over 8 timer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Og weed vil også være HELT ligeglad med små 5 watt. Det gør sgu ingen forskel.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Forrest på de dyre rækker...
hvad sker der egentlig hvis de ikk får lys?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Lys fremmer pinning i cubensis, og derefter giver det en retning for svampene at vokse i.
Nogle cubensis strains kan dog godt pinne uden lys. Kan ikke lige huske hvilke, måske er det Texas?

Når der ikke er nogen himmel at vokse efter er det meget sandsynligt svampene vokser på kryds og tværs. Prøv. :-)

Medlem

Schhhvamp skrev:
Lys fremmer pinning i cubensis, og derefter giver det en retning for svampene at vokse i.
Nogle cubensis strains kan dog godt pinne uden lys. Kan ikke lige huske hvilke, måske er det Texas?

Når der ikke er nogen himmel at vokse efter er det meget sandsynligt svampene vokser på kryds og tværs. Prøv. :-)

Jeg har dyrket 7 forskellige Cubensis varianter, og alle har været i stand til at pinne i glas i fuldstændig mørke. Hvis der ikke er noget lys bliver svampene helt hvide, også hatten. Hvis PF kager står i mørke vokser svampene til højre og venstre og bliver tynde og ser ikke sunde og raske ud. Jeg er virkelig ekspert i at pine og plage mine Cubensis da jeg tit glemmer dem, hehe.

Jeg har i øvrigt også haft en tør kage stående i 3 mdr i et glas ved stuetempratur, da jeg dunkede den virkede den ganske glimrende. De små sataner er næsten umulige at slå ihjel!

Dedikeret medlem

Røvsnaps skrev:
Jeg har dyrket 7 forskellige Cubensis varianter, og alle har været i stand til at pinne i glas i fuldstændig mørke. Hvis der ikke er noget lys bliver svampene helt hvide, også hatten. Hvis PF kager står i mørke vokser svampene til højre og venstre og bliver tynde og ser ikke sunde og raske ud. Jeg er virkelig ekspert i at pine og plage mine Cubensis da jeg tit glemmer dem, hehe.

Jeg har i øvrigt også haft en tør kage stående i 3 mdr i et glas ved stuetempratur, da jeg dunkede den virkede den ganske glimrende. De små sataner er næsten umulige at slå ihjel!

Så vidt jeg ved er bare et par sekunders lys er nok til at signalere til myceliet at det skal gå i gang med at pinne, men de har været hermetisk forseglet eller hvad? Det er selvfølgelig meget muligt at historien om lys og cubensis-pinning ikke er sand, selvom jeg godt nok mener det blev undersøgt i en PhD afhandling engang i 1970erne!! Men det kan være det er en and. :-D

I øvrigt, hvis du har et billede, gad jeg godt se de en af de der blege svampe. :)

Medlem

Schhhvamp skrev:
Røvsnaps skrev:

Så vidt jeg ved er bare et par sekunders lys er nok til at signalere til myceliet at det skal gå i gang med at pinne, men de har været hermetisk forseglet eller hvad? Det er selvfølgelig meget muligt at historien om lys og cubensis-pinning ikke er sand, selvom jeg godt nok mener det blev undersøgt i en PhD afhandling engang i 1970erne!! Men det kan være det er en and. :-D

I øvrigt, hvis du har et billede, gad jeg godt se de en af de der blege svampe. :)

De har ikke været hermetrisk forseglet, bare pakket ind i sølvpapir, så lidt luft har der jo kunne komme ind og ud, men det er jo ikke meget. Men jeg kan garantere dig for at de kan pinne uden lys :D også i den grad! :D Jeg vil selvfølgelig ikke udelukke at de kan have fået lys i 5 sek på et tidspunkt, jeg har jo kigget til dem af og til. Hvis et par sekunder kan være nok, kan dette sagtens være årsag til det.

Sjovt du siger det med billedet, for jeg plukkede faktisk en igår fra en kage jeg havde forsømt, jeg opdagede det først da en svamp voksede igennem sølvpapiret. Jeg har et billede af den herunde sammen med en svamp fra samme strain, bare fra en kage der har fået lys. Det er Psilocybe Cubensis Equador

Bemærk svampen til højre er meget hvid og har næsten vokset rundt om sig selv før den fandt vej ud :D
Den er i øvrigt sprækket over det hele, jeg regner med at det er fordi den ikke har fået fugt nok da den stak hovedet ud af glasset.

Billede

Dedikeret medlem

Ja den ser sgu noget bleg ud. :-)

De fleste kloge mener at et godt lys, og særligt et med et naturligt farvespektrum, bedst fremmer pinning. Det er meget muligt at konsensus er forkert. Hvis folk ikke tror de kan opnå noget ved at eksperimentere med et område, så gør de det jo heller ikke, og følgende finder ingen undtagen Røvsnaps ud af, at det ikke passer at der skal lys til. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mine cubensiskager plejer jeg at dunke 12-24 timer i køleskabet for derefter at smide ud i mit lille minidrivhus og så ind i mit skab med et par diodelygter i toppen af drivhuset. Det virker helt fint :)

Medlem

Schhhvamp skrev:
Ja den ser sgu noget bleg ud. :-)

De fleste kloge mener at et godt lys, og særligt et med et naturligt farvespektrum, bedst fremmer pinning. Det er meget muligt at konsensus er forkert. Hvis folk ikke tror de kan opnå noget ved at eksperimentere med et område, så gør de det jo heller ikke, og følgende finder ingen undtagen Røvsnaps ud af, at det ikke passer at der skal lys til. :)

Hehe, ja hvor intet vover, intet vinder, eller hvordan man nu siger :D

Jeg vil lige prøve at smide en af mine kager i en helt mørk kasse så i kan se hvordan en hel kage skaber sig når man driller den!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]