Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 03:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Snurrestrup
Hej.

Har været længe om at tørre mit seneste flush (8-12 dage imellem avispapir, i en gammel skoæske), og opdagede så forleden, da jeg ville putte dem i poser, at nogle få af dem, har noget hvidt mug-lignende på hatten. Er det mug, og bør jeg ikke spise svampene, eller er det blot rester af mycelie, der ikke er helt indtørret?

Billede:
Billede

Medlem

Det skal lige siges, at jeg aldrig har tørret dem så længe før. Jeg tror dog, det er avispapiret, der har smittet af på en måde - svampene lugter i hvert fald helt normalt og godt, som de plejer.

Dedikeret medlem

Men billedet er jo.. ekstremt sløret.

Medlem

Ja, det er sgu ikke det bedste billede.

Mit råd er: Hvis du er i tvivl, så er du ikke i tvivl.

Det kan simpelthen ikke svare sig at blive syg og dårlig af det fordi "Det går nok, jeg prøver at æde dem"

Har engang ædt nogle jeg havde med hjem fra amsterdam, de var friske da jeg købte dem, men efter turen til danmark var de lidt lumre, jeg tørrede dem, men de så ikke ud som de skulle. Kan godt love for maven var i uorden de følgende dage.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Du bør tørre dem liggende frit fremme i et rum, bredt ud på avispapir.

hvis det er fordi de skal skjules for forældre eller lignende, bør du i hvertfald sørge for, at de ligge frit fremme det meste af tiden. (eller vent med natur-narko til du flytter hjemmefra)

Dedikeret medlem

Eller du kan evt. tørre dem med calciumchlorid eller lignende hvis det skal være "skjult" (og så blir de knastørre med den metode)

Medlem

Spiste dem og levnede blot det "hvide" - alt gik vel.

-

Calciumchlorid vil jeg benytte fremover - tak for tippet.

-

Hvorvidt jeg bør vente med "natur-narko", indtil jeg flytter hjemmefra, skal jeg nok selv vurdere, tak.

Dedikeret medlem

Username: En lille gennemgang af tørring med diverse "tørremidler" (hygroskopiske stoffer): ShroomGod's Findings on Desiccants.
Husk bare, at dine svampe ikke skal i kontakt med selve calciumchloriden - du kan evt. lave en opstilling lidt a'la den nedenunder:
Billede
I bunden putter du tørremidlet, og over det, evt. på en rist eller i en mindre, åben beholder lægger du svampene :-)
Den store ("yderste") beholder med svampene og tørremidlet lukker du så (på den måde kan du forhindre at al tørremidlet bliver brugt på at suge fugt fra luften).

Senest rettet af Culpepers 14 sep 2009 21:08, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Tak for info, culpepers!

Hvor lang tid, bør de højst være under tørringsfasen, hvis de ligger frit og tørrer naturligt?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg plejer, når jeg plukker svampe, at lade dem alle ligge spredt ud på et stykke avispapir eller to, i to dages tid. Så kommer de i et glas sammen med et kaffefilter fuld af natriumklorid lukket med gaffa.
Når kaffefilteret er godt "vådt" af pletter, så skifter jeg det med et friskt filter med nyt natriumklorid i.
Så er de knasende sprøde og holder sig sådan i flere år, hvis de bliver opbevaret mørkt.

Tager små tre dage med minimal indsats.

Medlem

Ariaji skrev:
Jeg plejer, når jeg plukker svampe, at lade dem alle ligge spredt ud på et stykke avispapir eller to, i to dages tid. Så kommer de i et glas sammen med et kaffefilter fuld af natriumklorid lukket med gaffa.
Når kaffefilteret er godt "vådt" af pletter, så skifter jeg det med et friskt filter med nyt natriumklorid i.
Så er de knasende sprøde og holder sig sådan i flere år, hvis de bliver opbevaret mørkt.

Tager små tre dage med minimal indsats.

Det lyder sgu godt og nemt - super.

Tak for hjælpen, folkens. Case closed!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]