Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 22:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: vand?
Junior medlem

Hey folks

Nu skal jeg til at dyrke mine egne svampe!! Hell ya.. Men problemet er, at jeg ikke har nogen pres-koger. Nu ved jeg godt at jeg bare kan bruge en alm gryde, men her kommer spørgsmålet så.. Hvor meget vand skal jeg bruge til streriliseringen.. Skal det dække med vand op til halvdelen af kagerne eller hva siger i?

yoyo

Titel: Re: vand?
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Da jeg brugte en alm. gryde tror jeg max jeg fyldte op til ca 1/3. Men du skal bare sørge for at der ikke kommer vand ind i glassene. Check evt lige hvad Piercer's guide skriver! Det er en meget god ide at lave en testkørsel, så du også kan se om det er nødvendigt at fylde mere vand på undervejs osv.

Medlem
Brugeravatar

jeg har en 12 liter gryde, der smider jeg omkring 5 cm vand i bunden og så har jeg en rist hvor kagerne kan stå på, på den måde står de kun i dampen som vistnok gerne skulle blive over 100 grader. plejer at lade det stå 2 timer, og så kigger jeg lige en gang i mellem for at være sikker på det løber tør for vand.

Dedikeret medlem

Her kan jeg lige være med i atmosfærefysikken, tror jeg. Vanddamp bliver nemlig AFAIK ikke over 100 grader, med mindre det er under tryk. :-)

Medlem
Brugeravatar

det er rigtig nok, men når det er en gryde med låg er det jo også under tryk.

Dedikeret medlem

En bekendt var lige så venlig at fortælle mig at vanddamp indeholder mere energi selvom temperaturen ikke er højere, fordi det er i gasfase. Og vil derfor også overføre mere energi ved kondensation på en koldere overflade end en tilsvarende mængde vand. Han kunne dog ikke lige svare på om det skulle være mere effektivt at sætte glasset lige over det kogende vand i en gryde eller i det kogende vand.

Jeg er dog stadig helt sikker på at det er det sidste, der vil give den højeste temperatur. Men det er ikke noget jeg vil vædde om. :-)

God weekend.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Jeg vil mene, at den højeste temperatur er i dampen, da damp fra kogene vand, kun opstår ved 100 C.

Medlem
Brugeravatar

Haha! jeg havde ellers lige planlagt at foreslå det! :mrgreen:
Jeg er i hvert fald overbevist om at det er mere effektivt at have den over vand niveauet. vandet bliver ikke mere end 100 grader jo, men dampen bliver let over 105 grader. jeg kunne simpelt hen ikke dy mig så jeg har lige været henne og teste det hurtigt på mit komfur. og der kom temperaturen op på 105 grader, endda hvor låget ikke sluttede særlig til, fordi termometret skulle kunne være der :P totalt nerd jeg ved det. men det er da meget praktisk at vide det når man skal lave cakes.
:peace:
Ja god weekend!

Medlem

Geografisk sted: hjortshøj
Psilonautimus skrev:
Haha! jeg havde ellers lige planlagt at foreslå det! :mrgreen:
Jeg er i hvert fald overbevist om at det er mere effektivt at have den over vand niveauet. vandet bliver ikke mere end 100 grader jo, men dampen bliver let over 105 grader. jeg kunne simpelt hen ikke dy mig så jeg har lige været henne og teste det hurtigt på mit komfur. og der kom temperaturen op på 105 grader, endda hvor låget ikke sluttede særlig til, fordi termometret skulle kunne være der :P totalt nerd jeg ved det. men det er da meget praktisk at vide det når man skal lave cakes.
:peace:
Ja god weekend!

thats the spirit!!!
hvis bare der var flere som postede deres forsøg/projekter, mig selv inkl.

Dedikeret medlem

Smukt! -og godt jeg ikke væddede noget. :cheers:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Så er det bare, at smide noget vægt på låget, så køre det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]