Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

hey folkens!

Jeg har gået og eksperimenteret en smule med forskellige terrarie typer osv. og jeg er nu endelig kommet frem til en næsten vedligeholdelsesfri løsning :mrgreen:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Det er fandeme rart at man ikke skal "fanne" og "miste" for at tilføre ilt og luftfugtighed til sine kager og samtidig forhindre CO2 ophobning.
Det er ind til nu kun i sit tidlige stadie og jeg har kun observeret flush nr. 1. men jeg er sikker på at der nok skal blive flere. der er rigeligt med primordia (så vidt jeg ved forstadiet til reelle svampe) og jeg har ikke mange men rimelig ok mht. pins.

teorien er meget simpel, de fleste kender/bruger sikkert allerede princippet selv. men her vil jeg vise at det kan betale sig.
CO2 er tungere end luft, og i en stillestående luft blanding vil den ligge sig så lavt som muligt i forhold til de andre lufttyper som N og O da de er lettere. det udnytter man så ved at lave nogle lavt liggende huller i et terrearie hvor den tungeste luft langsomt siver ud. udsivningen fører så til at ny luft bliver trukket ind i terraritet i nogle huller som man placere højere oppe, og på den måde får kagerne jævnt ny luft som de har behov for. Jeg har selv en ide om jo større afstand i højden der er mellem disse huller og jo større hullerne er, jo mere luft udskiftning.

jeg har bygget terrariet således:
købt en 50 l plast kasse i et byggemarked til 100 kr, boret 4 huller i hver af de lange sider, Ø = 4cm.
de nederste huller er placeret godt og vel 5 cm over bunden. men denne afstand tilpasser man efter hvor det laveste niveau i terraritet er. hullerne skal placeres lige over den underlaget kagerne står på.
se evt. på billederne. de øverste huller laver jeg så bare så højt som muligt.

hullerne kan fyldes let med polyester fyld, eller pude/dukke fyld, (helst syntetisk polyester og ikke vat etc. men man kan jo prøve sig frem) det er primært for at sikre at små insekter ikke finder vej ind til det fugtige miljø og bygger rede, men fungerer også som filter mod invasive mikroorganismer, men det gælder om at finde en god balance mellem luft flow og filter. evt. kan man også prøve at tildække hullerne med tyvek, det har jeg dog ikke prøvet.

I bunden har jeg så lagt et 5 cm lag af leca nødder og 2 cm vand, i mangel på perlite. men fuktigheden er nu ok alligevel, og jeg tror de større leca nødder er bedre end de små(det er dog de små jeg har brugt).
Lecanødderne har jeg vasket af med opvaskemiddel og skyllet dem ind til de ikke er snavsende mere. sulfoen hjælper også på luftfugtigheden idet den nedsætter vandets overfaldespænding.

min svampe kage har jeg placeret på sølvpapir lidt over bunden af leca nøddere, men det er ikke sikkert at det er nødvendigt at placere dem højere end oven på leca laget.

Jeg har flere kager på vej og glæder mig til at se om det stadig fungerer med flere kager i, ellers må jeg få fat i noget perlite.

en sidste kommentar; jeg har ikke dunket min kage, hvilket jeg ser som et udemærket bevis på at lecanødderne leverer en fornuftig luftfugtighed.

Håber det vil inspirere. Mvh.

:peace:

UPDATE:
Her kommer lige nogle billeder af de svampe som den ene kage der, har produceret ind til nu.
Jeg har imellemtiden fået færdig koloniseret nogle flere kager, så nu bliver det spændene om systemet er effektivt nok til alle kager/svampe.

Billede
Billede
Haha jeg har sku ikke set dem vokse baglæns før :D
Billede
Billede
Billede

Senest rettet af Psilonautimus 08 mar 2010 20:47, rettet i alt 3 gange.

Medlem

Geografisk sted: ja
Åh, nu föler jeg mig som en n00b! Du må ikke overhäle mig, og isär ikke på en så overlegen måde! Jeg er ikke engang kommet i gang med mine RIGTIGE "gro selv svampe", og jeg har väret mentalt i gang siden... 1½ år tilbage!

Men det ser godt ud, og rigtigt simpelt endda.

THNX!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Smuk monotub, Psilonautismus. :-) Hvis jeg havde kendt et godt billigt hygrometer ville jeg have anbefalet dig at anskaffe et så du kunne være helt sikker på luftfugtigheden. Men de jeg har ejet har intet været værd. Jeg tror man skal op i en prisklasse på et par hundrede kroner før man får noget, der er nøjagtigt inden for +- et par enkelte %. Jeg skal selv til at lege med en akvarieluftpumpe, men jeg tror jeg stjæler dit design til at starte med!

Jeg er nu ikke helt sikker på at man kan observere nogen betydende nedsynkning af co2 på så lille en skala! Så skulle iltkoncentrationen også f.eks. være (mærkbart) højere i toppen af et træ end ved jordens overflade!? Jeg vil tro at molekylerne flintrer rundt mellem hinanden, og ud og ind af ventilationshullerne, og at det mest er størrelsen af hullerne der afgør hvor meget udveksling der bliver. Og jeg tror du har ret i det med hvor langt fra hinanden hullerne er placeret, fordi det vil give max gennemtræk. Jeg er dog hverken meteorolog eller fysiker eller noget, ikke engang tandlæge. :-) Ærgerligt at udstyr til måling af co2 ppm koncentration er en smule bekosteligt...

Men jeg tror som sagt 100% at monotubben kommer til at fungere fint!

Medlem
Brugeravatar

Om shanti skrev:
Smuk monotub, Psilonautismus. :-) Hvis jeg havde kendt et godt billigt hygrometer ville jeg have anbefalet dig at anskaffe et så du kunne være helt sikker på luftfugtigheden. Men de jeg har ejet har intet været værd

Tak :D ja, det er præcis det samme problem jeg har haft med mit hygrometer, det kan ikke måle over 90 %. men det skulle der så også gerne være inde i tubben. jeg var bare lidt usikker på hvor godt det virkede fordi jeg synes det ofte viste nogle mærkelige tal hehe.

Om shanti skrev:
Så skulle iltkoncentrationen også f.eks. være (mærkbart) højere i toppen af et træ end ved jordens overflade!?

nej sådan mener jeg ikke det hænger sammen. udenfor er luften jo i konstant bevægelse. og i tubben er det jo næsten helt stille stående luft, og der er jeg rimelig sikker på at den tungeste luft ligger sig nederst. men jeg har også læst et eller andet sted at når man først blander gasser bliver de ved med at være blandede, så det kan også godt være at det bare er en gennemtræks effekt man får ud af det som du siger. men det kan jo i pricippet også være ligemeget hvis man får nogle gode resultater ud af det :wink:

Funky fungus skrev:
Åh, nu föler jeg mig som en n00b! Du må ikke overhäle mig, og isär ikke på en så overlegen måde! Jeg er ikke engang kommet i gang med mine RIGTIGE "gro selv svampe", og jeg har väret mentalt i gang siden... 1½ år tilbage!
Men det ser godt ud, og rigtigt simpelt endda.
THNX!

hahaha :D sådan tænker jeg også altid :mrgreen: men altså jeg har så været i gang i 2 1/2 år så og sidste år lavede jeg mit første grow. du må bare sætte noget tid af til det og se at komme igang :wink:

Jeg har tænkt mig at opdatere tråden løbende, med billeder naturligvis . jeg skal netop nu til at tage mine kager ud af deres vandbad i køleskabet. så det bliver spænende om jeg får lidt mere ud af næste flush.

det er nogle pænt små kager skal det lige siges! 125 ml det er sku ikke meget, men det bliver der også snart rettet op på!

Medlem
Brugeravatar

update

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det ser squ lækkert ud. Håber selv at blive sådan en prof gro mand en dag :P

Medlem
Brugeravatar

hehe tak, men det er jeg langt fra. Desuden har jeg også liiige glemt at sige at jeg fik "min" ide fra mockeylock @shroomtalk: http://www.shroomtalk.com/forum/index.p ... opic=10050
man skal oprette en bruger for at se billederne, men det er det værd ;)
håber ikke at nogen går amok over jeg crossposter?

BTW han bruger B+ hvilket er en aggressiv kolonisator(kan man sige det? :P ) og giver mange og store svampe, men deres potens er ikke den største, tror dog stadig at den er fin.

Medlem
Brugeravatar

Og så lige en opdatering mere. Vil bare lige vise og konstatere at det hele fungerer:
Det første billede her er af den kage jeg har fulgt nogenlunde, og den kører stadig. Jeg skriver lige hvor meget den har givet i alt, når den engang er færdig.
Billede
lidt perspektiv..
Billede
en lidt vildere kage på første flush, har ikke været dunket.
Billede
En af mine større kager på omkring 500 ml har givet denne mutation som i starten var 3 små svampe der sad ved siden af hinanden.
Billede

Senest rettet af Psilonautimus 08 mar 2010 20:47, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Herligt. :-)

Hvilke(n) strain(s) ?

Medlem
Brugeravatar

det er multispore equador

Junior medlem

Hvorfor er billederne blevet fjernet?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Imageshack eller uploaderen har slettet dem.

Bedste måde at smide billeder op på herinde er ved at bruge en dansk billede upload side. Som f.eks http://www.fluii.dk/uploadpic.asp

Ift. imageshack bliver billederne loadet 8-10 gange hurtigere. Helt klart vær at tage med.

Medlem
Brugeravatar

okay, det gør jeg. kom lige til at rykke rundt i photobucket, smider dem op igen.
@Do-wak, Hvad er den bedste opløsning at smide billederne op i? jeg tænker mere så folk med 1024*768 kan se billederne størst muligt uden at skulle scrolle..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]