Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 10:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: trykkoger
Junior medlem

Jeg mangler en trykkoger og jeg vil høre om der findes et alternativ til én - jeg ejer selvfølgelig en gryde og låg til, kan man bruge det med noget tweak?

eller måske noget helt andet?

;)

Titel: Re: trykkoger
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
3000 elastikker og et par ruller gaffatape, sådan!

Spøg til side; du kan også lægge et viskestykke el.l. i bunden af din gryde, således det du skal have kogt befinder sig i dampen, fremfor vandet. Derudover kan du også bruge en ovn. Afhængigt af hvad du skal sterilisere kan du også bruge hydrogenperoxid. Men det kan du finde meget mere om herinde, og på det store verdensomspændende net.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Du kan bruge en alm. gryde med låg til denne metode. http://www.shroomery.org/5248/What-is-f ... allization

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Hvis det du vil er at sterilisere et substrat til brug for at dyrke svampe (!?), hvilket jeg går ud fra, så skal du bare holde dig til PF TEK = ris+vermiculite kager. Disse kan du sagtens sterilisere ved at koge glassene i en almindelig gryde.

Og der er ikke noget du kan med de andre substrater som du ikke kan med riskager, udover at lave dem til popcorn, rugbrød eller fodre fugle med dem! :-)

Jeg har prøvet at sterilisere fuglefrø med fractional sterilization... Arbejdet var fordelt med 1,5 time per dag over tre dage. Fordi man jo hele tiden skal sørge for at der er tilpas vand ved osv. osv... Det var noget værre bøvl, og stort set det hele mislykkedes. Det kan have haft mange andre årsager end lige præcis proceduren ved fractional sterilization.. Men man har bare ikke vildt meget energi til lige at bruge 3 dage for at se om man får det til at lykkes 2. eller... 3. gang. Så jeg må erklære mig uenig med Flimmer i denne metodes praktiske anvendelighed i et land, hvor selv en avisdreng kan tjene til en trykkoger på et par dages arbejde. Men hvis man ikke har andet at lave, så bevares, skal man sikkert nok få det til at virke! :-)

Medlem
Brugeravatar

HAHAHA shanti :D

Medlem
Brugeravatar

Jeg har kun på nettet kunne finde trykkogere til omkring 1500 kr. det synes jeg (tidligere avis dreng :P) er lidt dyrt. Jeg har netop fået en dejlig pakke fra Holland med div. materialer (for begyndere). Så jeg har ikke anskaffet mig en trykkoger i nu. :'(, derfor håber jeg at det kan klares med alm. gryde, kagerne kommer til at bestå af Vermiculite og rismel. i nogle små plastglas med filtre i. Der skal sprøjtes med Cambodian senere i forløbet. :D :D glæder mig. håber det lykkedes

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hvor gammel er du? Tidligere avis-dreng indikerer 14-15, og det er ikke en hel god alder at lege med så stærke stoffer! Ved du hvad du udsætter dig for?

Junior medlem

Jeg er 17½ år gammel og jeg har én gang tidligere indtaget mexicanske svampe som 16 årig. Jeg er indforstået med den risiko der er for at få en dårlig oplevelse, men jeg er i den tro, at hvis jeg holder jeg holder mit høje selvværd og tager mine forholdsregler, så er der en minimal chance for at få et dårligt trip. Og hvis det sker - so be it - så må jeg takle situationen derfra :)

Og forresten, jeg har skaffet en trykkoger og glassene står nu i en skuffe med 23,5 celcius, ved godt det ikke er 100% optimalt, men det kan ved lade sig gøre? Forresten, hvornår begynder myceliumet at vise sig, er spændt :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
der skulle gå 2 dage, men det er også kun med høj luftfugtighed og en tempretur på 28-30 grader.

Junior medlem

Weird, der er gået 5-6 dage nu og der er ikke sket noget .. nu varmer jeg sku de glas, det bliver dog nok 30 celcius.

Medlem
Brugeravatar

Jeg har fundet ud af en alm. gryde, sagtens kan omdannes til en trykkoger, ved hjælp en to STORE skruesvinger, måske endda 4, så man kan låse låget fast, dog råder jeg jer til at have den stående på et elblus udendørs da der er fare for den explodere, hvis der går noget galt :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
210391HB skrev:
Jeg har fundet ud af en alm. gryde, sagtens kan omdannes til en trykkoger, ved hjælp en to STORE skruesvinger, måske endda 4, så man kan låse låget fast, dog råder jeg jer til at have den stående på et elblus udendørs da der er fare for den explodere, hvis der går noget galt :D

Slutter det godtnok tæt i kanten? Men god idé, kunne være nice hvis man fik en ventil i, evt installere en trykmåler i og en hane så man kan lukke lidt at trykket af hvis der skulle komme for meget.
Hvor meget tryk kommer der sådan ca i en almindelig trykkoger? :)

Medlem

15 psi

Dedikeret medlem
Brugeravatar

MrMAL skrev:
15 psi

Det var satme ikke meget, der er sgu ikke fare for den springer ved det bette kun :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

210391HB skrev:

En syg ide og absolut ikke god HR :roll: Denne ide frarådes :!:

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Xtreme skrev:
MrMAL skrev:
15 psi

Det var satme ikke meget, der er sgu ikke fare for den springer ved det bette kun :)

Må nok hellere lige understrege at det jeg skrev ikke er ment somom der intet kan ske. Hvis man får en ventil + trykmåler i og holder trykket på de 15psi eller derunder så tror jeg ikke der er den store fare for der sker noget. Men man skal selvfølgelig altid have hovedet med sig når man leger med høje temperaturer og tryk.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Xtreme: Du fattede ikke budskabet :roll: Og iøvrigt har Blomst købt en trykkoger :!:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]