Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 05:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: tågen
Har tænkt mig at lave et gammelt køleskab om til et mycelium groskab, i den nærmeste fremtid.
Det er et lille køleskab med en lille fryser i toppen. Fryseren regner jeg ikke med at bruge.

indtilvidere har jeg tænkt mig at dyrke psilocybe cubensis cambodia i skabet.
Men regner med at komme til at dyrke flere forskellige slags cubensis. og måske p. cyanescens :D

Mit budget:
Har køleskabet.
Har rigeligt Cambodia spore.
400-600kr til udstyr i skabet.
1000-2000kr til nye spore, vermiculite, halm, rug, agar agar, m.m (burde være nok til at gro det næste lange stykke tid 8) )
1000kr til uforudsete omkostninger.

Det skulle komme til at se nogenlunde sådan ud:

1. forholdsvis sterilt rum, hvor der kan stå petriskåle, poser, bakker og glas med voksende mycelium i.
2. bunden bliver afskærmet og en 100w varmepære installeret, med egne sikringer der sidder udenfor skabet.
3. en termostat bliver sat i grorummet med tilslutning til pæren. så temp kommer til at ligge på 28-30grader.

Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber i kan svare på/komme med jeres mening om:

-Kan varmepæren tåle at blive tændt og slukket hele tiden? (hvilket jeg regner med at den vil gøre når den er sat til termostaten)
-Er 100w lige i overkanten? (har kun set varmepærere på 100w eller over)
-Vil ydre temperaturforskelle kunne mærkes i skabet og omvendt, vil skabet afgive meget varme? (tror ikke, da et køleskab jo er isoleret.)
-Hvilket materiale til afskærmningen mellem pæren og grorummet? (måske en glasplade fra køleskabet pakket ind i sølvpapir. så der ikke kommer lys igennem).
-Da skabet kommer til at være omkring de 30grader/bakterie paradis, er der så noget jeg kan gøre for at holde det sterilt over en lang periode så jeg ikke skal vaske det hver weekend.?
-Skal man have meget erfaring for at kunne udvælge og dyrke en enkelt strain (eller hvad det hedder).? (regner med i ved hvad jeg mener)

På forhånd tak for svarene. :wink:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
100w er nok lidt overkill, ja, netop også fordi køleskabet jo er isoleret - som du selv er inde på. Hvis du kan få sneget et lysstofrør derind tror jeg det giver nok varme.
Nej, det vil ikke kunne mærkes videre i ydre omgivelser, og der vil ikke være et varmetab der er at tale om - det har køleskabsproducenten taget sig af.
Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil afskærme pæren fra grorummet?
Jeg tror ikke lige umiddelbart du kan holde det sterilt over længere tid, vedmindre du bare lader være med at åbne det. Men hvorfor gøre det, hvorfor ikke bare bruge nogle bedrollers inde i køleskabet, evt med nogle luftkanaler fra et luft-filter(se KKs video edit: fundet! http://smg.photobucket.com/albums/v605/ ... owroom.flv).
En stain kan du udvikle ved at udvælge en given svamp - lad os sige den største - og smide sporerne herfra i agar, dyrke den op etc. Ihvertfald så vidt jeg har forstået det.

Held og lykke, jeg kræver betaling i form af billeder af dit setup!

Medlem
Brugeravatar

hehe. der skal nok komme billeder når jeg får gang i det.

jeg ville afskærme lampen så myceliumét ikke får lys.

Vil helt klart undersøge om jeg kan få et lysstofrør derind.
Og det med bedrollers vil jeg også undersøge nærmere.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det skal da have lys når de skal pinne? I resten af tiden kan du bruge et varmekabel, der hyppigt bliver brugt til terrarier.

Medlem
Brugeravatar

havde tænkt mig kun at dyrke mycelium i skabet og så tage dem ud når de skal pinne.
ellers skal alle sammen jo pinne samtidig. det er det jeg vil undgå.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvorfor dog det?

Nå, anyways, det gør kun det hele meget lettere! Find dig en termostat og et varmekabel, så er den skid slået.

Medlem
Brugeravatar

Vil helst kunne gå nogenlunde regelmæssigt og plukke svampe, istedet for at høste hele lortet på en gang. (det synes jeg er lidt mere hyggeligt eller noget :mrgreen: )
Har fundet nogle smarte små lystofrør med armatur som er pænt billige. så tror jeg bruger dem.

Medlem
Brugeravatar

har fået sat det igang nu. men har ikke internet li nu.
så kan ikke lige ligge billeder ud.

EDIT: får først internet den 1 april.
Men i ska da ha en lille update alligevel.
allerede da de havde stået i skabet i 1 dag kunne man se myceliumét.
men synes det har lidt svært ved at holde på varmen når der er koldt i værelset. men det er vidst os utæt.

Medlem
Brugeravatar

What efter en dag?? hvilket strain har du? jeg har lavet 2 kager med Equador og 2 kager med Cambodian og en enkel med B+ (for at se hvilken en jeg bedst kan lide), der er nu gået snart 14 dage, intet sket, jeg holder dem ved 28,5 grad PRÆCIST, jeg har bygget en growbox med varmekabel og en ultrasonisk fugter (fra terrarie), der er intet sket, kun min mushbag med Campodia er der dannet LIDT mycilin omkring. de andre INTET! kan mine spore være for gamle, (de er bestil online fra 2 forskellige udbydere som virker pålidelige). HJÆÆÆÆÆÆLP? jeg har nu overvejet at bestille en growbox bare for at få nogle svampe ud af det, så havde jeg tænkt mig at overfører noget af growbox mycilinet til nogle kager evt. i tilfældet af at de andre spore er for gamle.

Jeg tænker at de andre kager måske er for tæt pakket og at det måske er derfor der intet er sket??

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
For at undgå myceliet får lys hvorfor så ikke købe det mindste varmekabel til terraier og koble en termostat dertil i stedet for :) ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]