Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 05:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hey Svampegeeks herinde!

Jeg går og grubler lidt over om ikke jeg snart burde få sparket mig selv i gang med at få dyrket og testet Psilocybe tampanensis/mexicana i sclerotia-format.
Men jeg er lidt i tvivl ang. at formére myceliet til et nyt medie - kan man, som med cubensis f.eks., bare nappe en chunk af sclerotiaet og smide det ned i noget friskt medie eller skal man virkelig hele vejen til fruiting, sporeprint og inokulering, sterilisering osv osv. - det kunne være så meget nemmere hvis det kunne lade sig gøre the other way around :)

All the best,
InnerNetExplorer

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
En hapser af frugtlegemet eller myceliet? Sidstnævnte kan du godt, det kan man ved - så vidt jeg ved - al mycelie.

Held og lykke med det!
Anders

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg har flere steder set det råd, at når man høster sine sclerotia, kan man bruge de mindste til at gro videre med, så det kan du nok godt. Jeg har ikke selv prøvet.

Du skal nok helst gøre det inden de er blevet alt for tørre, og selvfølgelig sørge for at gøre det sterilt, fx i en "glovebox", ligesom hvis du skulle lave en cubensis klon eller lignende. God fornøjelse. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Aha ja, jeg tænker lidt at der må optræde spots hvor det stadig er i mycelie-stadie, altså pre-sclerotia stadiet - noget siger mig at det er lidt svært at få myceliet til at sprede sig når først det har dannet sclerotia.

Jeg læste et sted at der stod "when picking a piece of your sclerotia for ingestion, scrape of rice and mycelia", så lidt sidder der vel også derpå.

Jeg tænker det jo er en perfekt måde at have en kontinuerlig psilocybinkilde til at stå og opfostres.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Så nu modtog jeg en sporekanyle og vil til at købe ind til at få den dyrket.
Jeg har læst at 'rye grass seeds' er at foretrække - på dansk hedder det Rajgræsfrø.
Spørgsmålet er om det er nødvendigt med denne Rajgræs sort for optimale konditioner?

Jeg læste følgende på en growside:
Mushroom cultivators growing sclerotia producing species have traditionally used rye grass seed. However, due to its small kernel size, it makes an excellent grain spawn to use to inoculate bulk mushroom substrates, and is perfect for grain-to-grain transfers. Perhaps best of all, rye grass seed is generally available at lawn and garden centers everywhere. In most areas, you'll find a 'local mix' of several types of grass seed pre-mixed together. As long as it has the majority of seed listed as rye, it will work great. The rye grass seed I get locally is simply labeled, lawn grass seed, but when I look at the back of the bag, several varieties of rye grass seed are listed along with a few other types of grass seed mixed in.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nå, jeg får i hvert fald nogle græsfrø af min far - han sagde han havde lidt forskelligt men jeg bad så vidt muligt om rajgræsfrø, han sagde at det plejede at være lidt blandet i sådanne poser.

Dedikeret medlem

Selvom rajgræsfrø (troede det hed ruggræsfrø, der kan man bare se.. kommer 'rye'/'raj' mon af sanskrit 'raj' (konge)) ofte anbefales som det bedste, er der mange, der har dyrket sclerotia på brune ris. Det fungerer muligvis også en del bedre uden trykkoger, hvis du ikke har sådan en. Som regel undlader man vermiculiten fordi det ikke er så skide sjovt at spise. . Så vidt jeg husker koges risene først i lidt mindre vand end normalt, derefter skylles de, får lov at dryppe af i en si fx., og derefter hældes de så i glas og steriliseres. Grunden til at de skal skylles er at der kommer diverse snask ud som ellers får dem til at klumpe sammen eller værre - bakterier til at gro. Jeg har selv brugt hele ris et par gange til almindeligt mycelie, men for lidt for lang tid siden til at jeg helt kan huske proceduren. Prøv at søge på shroomery eller mycotopia f.eks.

Vdrd det med at dyrke videre fra sclerotia, her med agar: Russisk: http://entheogen.ru/ipb/index.php?showtopic=5119
Engelsk http://babelfish.yahoo.com/translate_ur ... =Translate
(i det her tilfælde godt nok fra sclerotia --> svampe) Billederne er et stykke nede i tråden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fantastisk, jeg tror da jeg starter noget op på rug så, vil jeg langt hellere, da det er nemmere tilgængeligt + at jeg ikke har trykkoger - (kræver græsfrø da en hårdere sterilisering?)
Og så tror jeg at jeg napper noget af myceliet når det er fuldt koloniseret og smide over i en pose græsfrø, så er der lidt eksperimenter.

Dedikeret medlem

Mener du ikke brune ris og ikke rug? :-)

Her er nogle beskrivelser, de nævner dog ikke noget med at skylle risene, så det er sikkert ikke nødvendigt alligevel.

den originale '9er tek'
http://archives.mycotopia.net/discus/me ... 1004627655

to andre - mere eller mindre den samme tek
http://forums.mycotopia.net/rice-teks-w ... orial.html

http://forums.mycotopia.net/rice-teks-w ... post210763

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hov jo, jeg mente selvfølgelig øko brune ris ;)
Tak for tippet!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]