Tak for gode råd Svampe Bob.
Jeg forudser en stigning i honningforbruget for enkelte entusiaster, da plastikbøtterne også er blevet testet trykkogertolerante af A.Z.Best.

Et par uorganiserede anekdoter om flydende medier med mere:
Jeg kan melde at jeg som tidligere nævnt lavede en ny omgang flydende kultur uden sten (EDIT eller glas!) eller særlig meget ryst - lod det bare stå ved ca. 25 grader. Efter 10 dage hældte jeg det resterende sukkervand fra, skyllede myceliet og samlede det hele i lidt frisk aftappet vandhanevand i et ca. 0,35l syltetøjsglas, som jeg satte i køleskabet. Glassets indhold lignede lidt sådan noget blæver som haletudsedæg i en vandpyt - dog lidt mindre tyk substans. Havde ikke noget rockwool ved hånden, så dén idé fik jeg ikke afprøvet.
Grunden til, at jeg skyllede det var for at være helt sikker på, at der ikke var noget sukker tilbage som ville begynde at gære - hvilket der sikkert ikke er den store risiko for når det står i køleskabet, men alligevel. (Havde jeg ventet lidt længere havde myceliet muligvis spist det hele).
Har igen bare fisket det op med ske inde i en glovebox, og det virker fint - de tidligere forureningsudbrud jeg har haft skyldtes helt sikkert at jeg pga manglende trykkoger ikke kunne sterilisere mediet (fuglefrø) godt nok. Brune ris eller vermiculite+kværnede brune ris er jo ok uden trykkoger. Det er besværligt at bruge glas på den her måde - kogeposer er helt klart at foretrække. Til sidst folder jeg toppen af dem en enkelt gang og stikker denne spids igennem et toiletpapirrulle-rør - det lader til at give lige præcis så meget luft som er nødvendig.
Ikke at det skal fremstilles som nogen super 'tek' overhovedet, der er mange fordele ved sprøjter, særligt hvis man ikke har en glovebox og/eller hvis man bruger glas er risici for forurening langt lavere ved sprøjter. Men hvis man vil slippe for sprøjterne kan det altså lade sig gøre.
Mit næste projekt er at klone diverse spise-/medicinske svampe fra det nærmeste supermarked. Nok østershatte til at starte med, da de vist ikke behøver hestepærer som fx. champignon, men kan vokse på halm eller aviser. Har tænkt på bare at smide små stykker indvendig svamp skåret ud med en skalpel direkte i et flydende medie!? Eller er agar bedre - i forhold til hvor relativt mere besværligt det lader til at være? Derefter vil jeg forsøge at starte svampen på almindelig pf-tek vis med brune ris+vermiculite. Og så pasteurisere noget halm at blande de koloniserede kager op med. Hvad siger eksperterne til det?
Beklager hvis det er et groft brud på reglerne at diskutere ikke-psykedeliske svampe her..

Men måske diskussionen kan have en vis generel relevans?
I parentes bemærket er det sjovt, at det er 10 gange nemmere for en begynder at komme igang med cubensis dyrkning end med spisesvampe.. Forstået på den måde, at det vrimler med info og sporeforhandlere osv.. Så vidt jeg kan se, er dette internetforum det eneste rimeligt aktive indenfor svampedyrkning overhovedet, i Danmark. På fx svampe.dk har der knap været en håndfuld indlæg om svampedyrkning de sidste par år!
Gode ønsker/
Om shanti