Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 10:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dannemark
Hej med jer! Det er fandme lang tid siden jeg var her sidst, og må også indrømme jeg har glemt meget af det jeg har lært herinde -

Her idag har jeg ladet mig indgå i et vædemål - en veninde påstår hårdnakket at psilocybin ødelægger et signalstof, hvilket jeg bestemt mener lyder forkert. Er der nogen af jer der har hørt noget om det?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Kan være hun tænker på serotonin eller dopamin? Nu ved jeg jo ikke hvor stor indsigt hun har til stofverdenen, men jeg er stødt på mange der var overbeviste om at alle stoffer gik ind og ødelagde dine signalstoffer i hjernen, gerne første gang man overhovedet prøvede dem.

Sagen er bare den, at psilocybin er af 5HT2A-agonistypen, og påvirker derfor ikke kroppens naturlige serotonin.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Psilocybin ødelægger ikke signalstoffer i hjernen. Det ville heller ikke gøre så meget igen hvis det gjorde, for hjernen ville over tid bare danne nye signalstoffer. Jeg tror din veninde forveksler psilocybin med MDMA, der i videnskabelige forsøg har vist sig at kunne ødelægge serotoninreceptorer i hjernen hos rotter, når de fik relativt store doser af stoffet. Denne effekt er dog aldrig påvist hos mennesker. MDMA ødelægger (forbruger) dog en mængde serotonin i hjernen, og det tager derfor et stykke tid før hjernen har erstattet det forbrugte med nyt. Men det er formentlig ikke noget problem hvis man holder sig til lave doser og holder pauser imellem hvert indtag.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]