Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 15:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej… jeg har læst lidt omkring, og har bygget mig en gro kasse… og fik nogle spore fra nettet… men til at starte med var temperaturen alt for høj… hmm jaa.. tænkte no biggi, jeg bruger casing metoden.. og en af mine glas var faktisk blevet dejligt hvide, og startede så forfra fra dette glas, og det koloniseret sådan okay, og jeg blev klart til at jeg kunne case dem, og puttede nogle trykkogte vermiculite oven på dem i en lille bakke.
Der gik ikke lang tid så var de klar, og jeg sænkede temperaturen til ca. 22 grader, og satte mine dioder til der er i spektrum 470 nm..
Hmm og nu har jeg ventet i godt en uge.. og syntes at det virker meget mærkeligt…
Hvad har jeg gjort galt, er det på grund af den første gang der udflippet?
Og skal jeg starte helt forfra men nogle nye spore?

På forhånd tak
k.h batik

p.s jeg kan godt uddybe mit forløb bedre hvis det er… og kan også godt prøve at tage nogle billeder… hvis det er muligt (jeg har kun et web cam og ved ikke om det kan nå så langt)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Bare vent! Det kan tage op til to uger til pinning.
Udover det håber jeg, at du ikke har dækket din kager eller hvad det nu er helt med verm. Så snart mycelium får lys på sin overflad begynder det at formere hyphal knots (ved ikke hvad det hedder på dansk) og pins. Høj fugtighed, lys og temperaturer over de 20 grader og jeg kan ikke se nogle grunde til at det kan gå galt med cubensis.
Er der nogen ny, synlig vækst af mycelium på det du har, eller er det helt dødt?
Og istedet for vermiculite til casing vil jeg højst anbefale 50:50 verm/coir (kokos fibre, der findes hos dyrehandleren) mix. Du må gerne smide ind nogle billeder, da det kan hjælpe os med at hjælpe dig ;). Jeg er i hvert fald en af dem, der får bedst overblik på en situation ved at se den med øjnene :P.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Som AZ skriver... derudover: der er ingen grund til at bruge elektricitet på lys før myceliet stikker sine hvide fangarme op igennem vermiculiten, sådan godt fordelt over hele fladen. Hvis du har din casingkasse åben, så der kommer lys til, skal du sørge for at fugtigheden er høj i hele grokassen, da casingen ellers kan risikere at tørre ud. Det er nemmere bare at folde et stykke sølvpapir over casingen indtil det store øjeblik.. Hvis det allerede er blevet for tørt kan du godt vande det forsigtigt, men det er bedst at gøre inden myceliet er trængt igennem.

Held og lykke!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

mange tak for jeres svar... prøver at tage nogle billeder (orker det bare ikke lige nu... men skal se at få dem op inden dagen er omme)... nu hvor jeg kigger godt efter kunne det godt ligne lidt mug.. ååh åååh....
men det er svært at se med det blå lys...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

hmm prøved virkelig at få et godt billede men mit kamera ville ikke det samme som mig.. kunne ikke tage et langt væk fra, så man kan altså ikke se det overordnet, ledningen fra min computer til mit web cam var ikke langt nok... så det må bliver lidt sådan her...
men er det bare mig eller er det mug??.. det ser i vald fald lidt grønt/eller blåt ud, men blå er hvist nok okay eller sådan noget ikk

Billede

men håber i kan svare mig..

tak

k.h Batik

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ok, nu er det lidt mere klart. Giv meget mere frisk luft og alm. dagslys til det, så burde det nok pinne snart. Synes, at der er for meget CO2, der samler sig ved bunden. Åbn din growbox mindst 2 gange om dagen og vift lidt med en hånd. Det er nemt ;). Og hvis du gøre det 4 eller 6 gange dagligt, er det desto bedre.

Det blå/grønne skulle være ok, bare det ikke er nogen 'ekstra' vækst som det her;
Billede
H&L! Vil gerne se pins! :)

Titel:
Dedikeret medlem

Øhh, billederne er ikke så klare, men jeg er lidt mere skeptisk end AZ. Det kan være almindelig og uskadelig blåfarvning som følge af, at myceliet har fået nogle tæsk (resultatet af en kemisk reaktion (oxidation?) med psilocybin AFAIK), men det kan også være mug. Et trick jeg har opsnappet fra de kloge er, at man kan tage et fugtigt stykke køkkenrulle (evt fugtet med brintoverilteopløsning) og forsigtigt gnide lidt på det blågrønne område på en kage. Hvis farven smitter af, så er det mug (farven = sporer). Hvis ikke, så er det uskadeligt. Det er nok lidt mere besværligt at prøve på en casing, fordi den er noget mere løs i det, men det er et forsøg værd IMHO.

Jeg ville kaste det ud, hvis ikke det bestod mug-prøven, men indtil det er definitivt afgjort er det en god idé at følge AZ's råd. Hvis der er nogle områder, der ser fine ud, kan du også prøve at skære disse fra med mindst et par cm afstand til det blågrønne, og putte dem over i en ny plastikpose/kasse til formålet. Lad dog under alle omstændigheder være med at lave åndedrætsøvelser ned i kassen så længe du har en mistanke om mug.

Alt i alt er der ingen god grund til at bruge alt for meget energi på at redde forulykket mycelie, da det jo er ret nemt bare at starte på en frisk - IMHO!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

tak for jeres svar... det var sku da smart Om Shanti... hmm det smitted af... æv... tjaa.. sådan er det.. så må vi starte forfra... men syntes ikke det lugter... det lugter bare lidt af våd jord (faktis en meget hyggelig lugt)... men har nogle petriskåle, syntes bare ikke de vokser så hurtigt... hmm men overvejer også at dyrke en anden sort...
kan svampene overhoved vokse hvis der er mug?.. ikke at jeg dog overhoved overvejer at prøve..
..
men igen tak...

k.h batik

Titel:
Dedikeret medlem

batik skrev:
kan svampene overhoved vokse hvis der er mug?.. ikke at jeg dog overhoved overvejer at prøve..

Det var ærgerligt...
:cry:
Svampene kan godt vokse, hvis der er mug fx i den ene side af din kasse, men du risikerer at sprede sporer i hele din lejlighed og derved øge risikoen for fremtidige forureninger + måske redde dig selv en allergisk reaktion, afhængig af, hvor følsomme dine sinusser er.

Jeg har haft held med at tage de rene sektioner af kager/casings og dyrke videre på ved at case dem på ny. Det kan du jo også prøve! Er det agar du har i petriskålene?

Medlem
Brugeravatar

Har også smidt det ud... men tænkte mere på.. om dem der ville havde vokset op var farlige?... sådan så hvis jeg sener hen er bange for at der er mug og der så kommer svampe op…
altså er spørgsmålet mere: kommer der så inficeret svampe op?.. eller har muggen ingen virkning på svampene og det der sker, er simpelthen bare at svampene bliver udkonkurreret af muggen.. eller hvordan fungere det??
På forhånd tak..

k.h batik

Dedikeret medlem

Godt spørgsmål...
Man kan nok ikke svare generelt på det, da der jo er mange forskellige slags mug. Problemet er, at det ikke altid er så let at identificere præcis, hvilken mug, der er tale om. Nogle kan ændre farve afhængig af substratet, osv.. Selv med et mikroskop er det vist ikke altid lige til at skelne mellem fx en harmløs trichoderma og en potentielt gifitig penicillinart. Jeg har læst nogle på amerikanske svampefora som mycotopia påstå at svampene ikke optager fx kræftfremkaldende giftstoffer fra mugarter i substratet, men jeg skal ærligt indrømme, at jeg foretrækker ikke at skulle løbe den risiko at stole på anonyme brugere i et psykedelisk svampefora, som ikke engang skriver en videnskabelig reference. Så for mit vedkommende: ellers tak. Hvis jeg kan se noget som helst på overfladen i nærheden af en svamp så kaster jeg det ud. Men hvis der er en plet af en art nedenunder, som man ikke engang ser eller fornemmer, før man smider substratet ud, så bekymrer jeg mig ikke om det.

Det kan være der er andre herinde, der har bedre viden om det, men du må sandsynligvis drage dine egne konklusioner til sidst.

Bedste ønsker

Medlem
Brugeravatar

mange tak for svaret

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]