Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 13:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Når man nu sidder og kikker på alle de P. cubensis navne, der florerer på nettet, som kan erhverves, som spore aftryk, så bliver jeg lidt tvivlsom omkring navnet på stammen.
2-3 spore fra unavngiven P. cubensis, laver et mycelie. Deres arveanlæg er næsten ens, men der er jo altid lidt variation i gener. Derfor vil det altid være en ny stamme, der er opstået.
Derfor vil svampe dyrket fra et sporeprint, være din helt egen stamme :wink:
Eller skal man blive ved med at kalde den det samme altid :?:
Eller har nogle et bedre bud :?:

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
De ofte meget fantasifulde navne skal bare fremhæve lige netop min strain som jo er fantastisk. Der er nogle som taler om årtier gamle strains som har "bevist deres gode egenskaber". Nuvel, men strains går altså i forfald efterhånden, og jeg nægter at tro på, at alt hvad der sælges under navnet P. cubensis "Månesyge" overhovedet er samme strain. I den sidste ende kommer det alt sammen ned til den enkelte mykolog-gartners dygtighed og dedikation.

En "ren" kultur opnås kun ved positiv selektion af det bedste mycelie over længere tid. Det er grunden til at kits give højere udbytte.

Når du dyrker fra sporer kan man ikke engang tale om at du har din egen strain. De fleste svampe vil være forskellige genetisk, fordi de er opstået fra 2 sporer(dikaryon), og har derfor også forskellige egenskaber. Naturligvis vil sporerne fra en god strain også producere forholdsvis godt mycelie.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der var sgu' en rigtig svampenørd mere :D
Halugenlampe skrev:
En "ren" kultur opnås kun ved positiv selektion af det bedste mycelie over længere tid. Det er grunden til at kits give højere udbytte.

Ville der ikke være en fordel i at vente til der er svampe fra nogle kager og så klone ud fra det der ser bedst ud :?:
Tænker bare " Det der mycelie ser pænt ud, så det giver sikkert nogle fantastiske svampe" :lol:

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
jo naturligvis. Hurtigvoksende, rhizomorfisk mycelie er bare en rigtig god indikator for den basale sundhed i myceliet. Om det også producerer svampe kan man ikke vide sig sikker på.

Den optimale metode vil nok være at kløve den hurtigst voksende/største svamp fra din multisporekultur, og udtage lidt kød fra midten af svampen til agar medie(Sterilitet er alfa amiga). Lade myceliet vokse i petriskålen til du er sikker på at der ingen infektion er. Udtage en lille sektion af det raskeste mycelie, og lave substrat af det, evt. gentage processen til du er tilfreds med det.

btw. jeg er nok svampenørd, men erfaringsmæssigt er jeg stadig grøn.(det begrænser sig til éen kage) Jeg har bare læst en bog. :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Din kage lyder til at være alt besværet værd :D Der er jo blevet læst og studeret 8) og det er der kun et fåtal af der gør :wink:
Med hensyn til kloning, er jeg ved at lave en nem genvej.
Og du er nok ikke mere grøn end jeg, har leget med svampedyrkning 1 år nu :!:

Senest rettet af Flimmer 18 jan 2008 18:39, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Meget interessant debat :)

En nem måde at klone på? Lyder lidt optimistisk. Du må endelig fremvise dine resultater :D Ikke at kloning umiddelbart lyder skide svært, bare småkrævende.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]