Psychedelia.dk https://psychedelia.dk/forum/ |
|
varmeskab https://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=21733 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | batik [ 01 nov 2007 19:41 ] |
Titel: | varmeskab |
hej er der nogen der har nogle gode forslag til hvordan man kan bygge sit eget varmeskab i hjemmet... havede tænkt på at tage et termostat og putte til en varmelampe, hmm men hvordan er det nu lige et termostat virker?, og i så fald kan man putte en lampe til den? på forhånd tak.. k.h Batik |
Forfatter: | topjohn [ 01 nov 2007 20:58 ] |
Titel: | |
En nem løsning er at tage et gammelt køleskab - lav en lys tæt kasse i bunden - hvor du sætter en pære i - der er sat til en termostat der måler temp. i resten af skabet. Og slår fra ved de 28 grader. Pæren vil vare skabet op. Du kan gså i mindre måle stok. Tege 2 bed roller, helde vand i den ene læg et varme legme i og sæt den anden bedroller oven på vandet og låg på. vandet vil så holde temp oppe i den inderste kasse. |
Forfatter: | batik [ 01 nov 2007 21:09 ] |
Titel: | |
ja det havede jeg også tænkt mig.. men hvordan sætter man et termostat til en pære... virker varmelegmet nå det er i vand.. varmer det så ikke kun vandet op eller hvad.. for det lyder da også meget smart... men mange tak for dit svar |
Forfatter: | topjohn [ 01 nov 2007 21:16 ] |
Titel: | |
en termostat er en form for gennemgang afbryder - der afbryder eller slår til ved en given temp. strøm fra stik kontakten - termostat - pære ofte er der 2 udgangs migheder på en termostat. on og off den ene slår til den anden slår fra når en given temp opnåes. termostaten skal være i det område der skal have den givne temperatur. pæren i bunden da varmen stiger til vejrs. Mht varme legme og termostat - skal det naturligvis være en der kan tåle vand - et akvarie varmelegme er god. Jo den varmer vandet op - som så varmer temp op i hele kassen. evt smide et par luftsten/gardiner ned med en luftpumpe (med et hepa filter foran eller et filter på slangen det vil øge luftfugtigheden. |
Forfatter: | batik [ 01 nov 2007 21:38 ] |
Titel: | |
hmm ja det er også det jeg har fundet ud af med et termostat.. og har et her hjemme.. men ved ikke hvor de forskellige ledninger skal ned i.. det virker som om der kun er en indgang.. ved ikke om billede kan hjælpe ![]() |
Forfatter: | topjohn [ 02 nov 2007 06:29 ] |
Titel: | |
Ja der er kun en indgang sandsynligvis - afbryder bryder ofte kun fasen. hvor O trækkes "uden om" er det en gammel termostat ? Pas på med strøm hvis du ikke er fortroligt med det - |
Forfatter: | Flimmer [ 02 nov 2007 16:57 ] |
Titel: | |
Der ser ud til, at der er en indgang og to udgange, hvor den ene er åben og den anden lukket. Når så termostaten når den indstillede temp. skifter kontakterne og den der var åben er nu lukket og omvendt. |
Forfatter: | batik [ 05 nov 2007 19:51 ] |
Titel: | |
Er der så nogen der ved hvordan ledningerne skal sidde.. Jeg har prøvede mig frem og sjovt nok gør den det den skal.. Den lyser nå den er under den temperatur den er sat til.. Og går ud nå den når den temperatur.. Men ikke nok med at den går ud så kortslutter den det hele og jeg må ud og skifte sikring.. hvad for to ledninger skal hænge sammen… for problemet er jo at der 4 ledninger og 3 indgange sådan har jeg gjordt indtil nu.. ![]() K.H Batik |
Forfatter: | Flimmer [ 05 nov 2007 20:28 ] |
Titel: | |
Den ene ledning (Nul) skal ikke gå til termostaten, men direkte fra stikprop til elpære ![]() ![]() ![]() Den anden (Fase) skal gå fra stikprop til indgang på termostat ![]() ![]() Og så kan du vælge om pæren skal tænde eller slukke, når temp. er opnået, ved at bruge enten udgang 1 eller 2. Og lidt HR 230 volt dræber, så få bygget skidtet ind i en plastkasse ![]() |
Forfatter: | TATP [ 05 nov 2007 22:30 ] |
Titel: | |
pil de 2 ledninger i midten ud af thermostaten, og forbind dem med en kabelmuffe - så skulle problemet være løst. strøm er ikke godt for nervesystemer, nej ![]() nu ligner det en robust thermostat, men det er sandsynligt at den ikke kan tåle uanede mængder strøm. lad den køre en times tid, med lampen tændt (udendørs, eller et sted som ikke bliver varmt som følge af lampens effekt) - sluk så og mærk efter om thermostaten er varm. Hvis den er varmere end hånd-temperatur, er den ikke egnet til passage af den mængde energi, og du vil være nødsaget til at indbygge et relæ... det er selvfølgelig vigtigt at du bruger den lampe til testen, som du vil bruge i dit varmeskab. |
Forfatter: | topjohn [ 05 nov 2007 22:35 ] |
Titel: | |
Allerført - vær glad for det kun var en sikring ![]() Det er en fase gennemgangs kontakt - som jeg skrev ovenover skal - nul føres uden om og det er fasen der skal afbrydes. Hvis jeg skulel lave det ville jeg tage fasen fra stikkontakten eller andet sted - hen til termostaten. tage nul fra kontakten og hen til det der skal styres af termostaten. og så selvfølgelig en mellem leder fra termostaten til det der skal styres af termostaten. og ja som flimmer skriver - byg termostaten ind. - men hvis det er til et varme skab til f.eks svampe, hvor der er godt fugtig - så ville jeg få fat i en ny og dermed mere sikker termostat. Strøm kan være en snigende morder. |
Forfatter: | TATP [ 05 nov 2007 22:40 ] |
Titel: | |
en plastik kasse er fin nok - evt, gi den noget silikone-fugemasse i samlinger og huller |
Forfatter: | topjohn [ 05 nov 2007 22:49 ] |
Titel: | |
Sådan som jeg ser opbygningen af den termostt, så skal fasen ind i midten og højre / ventre er henholdvis til tænd/sluk når ønsket temp er opnået. (til pære) nul skal som sagt trækkes direkte fra kontakten til pæren. hvis du blot samler de 2 nul ledninger så har du blot strøm til termostaten ikke videre til pæren uanset den er slået til / fra. |
Forfatter: | batik [ 05 nov 2007 23:46 ] |
Titel: | |
aaah ja... nu giver det hele meget mere mening.... mange tak skal i alle have... vildt fedt.... og bare rolig der høre en plastkasse med til.. men jeg fandt det irrelevant at tage et billede af den men endnu engang tak K.H batik |
Forfatter: | TATP [ 05 nov 2007 23:54 ] |
Titel: | |
Forkert - når den er tilsluttet som på billedet, lyser den jo, når den varmer (nar temperaturen er under det indstillede), hvilket vil sige, at det midterste ben er isoleret, og der er gennemgang mellem venstre og højre ben. Eftersom proppen springer, når temperaturen er opnået, er der forbindelse mellem venstre og midten, når thermostaten slår fra. (måske endda mellem alle 3, men næppe). Hvis du sætter fase i midten, har du altså ikke kontakt til yderbenene, når thermostaten varmer, og det kan vi jo ikke bruge. Gør som Flimmer siger, og pil -lederen ud af det midterste ben, og saml dem med en muffe. Hvis så pæren skal lyse når der er under den ønskede temperatur, skal du have + fra stikkontakten i venstre side, og + til pæren længst til højre. Og så er det helt lige meget hvilken af ledningerne der er fase og nul - det er bare for at holde mig til din tegning - - din computer virker jo også, hvis du vender stikket i kontakten om... Good luck, og rapporter:) |
Forfatter: | topjohn [ 06 nov 2007 00:08 ] |
Titel: | |
Du har da helt ret - den model må have det midterste ben isoleret under den indstillede temp. hvis pæren lyser. poæpæøåplkæøåolk |
Forfatter: | batik [ 06 nov 2007 16:49 ] |
Titel: | |
det gjorde jeg også.. så det funker bare nu... ![]() |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time [DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |