Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 02:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey, mig og et par venner har på det sidste diskuteret hvorvidt stoffet psilocybin som de velkendte svampe nu indeholder, fra naturens side er "ment" som en slags forsvarsmekanisme. Altså forstået sådan at det på den ene eller anden måde skulle holde diverse dyr væk fra planten da en indtagelse af stoffet kan føre til ubehag.

Er der nogen der har en holdning til dette? Kan stoffet virkelig anses for dette? Og hvis ikke, hvad er så det's generale formål egentlig?

Selvfølgelig ved jeg godt at naturen ikke er direkte "udtænkt" på forhånd på den måde, men der må da alligevel være en eller anden grund til at de her planter nu indeholder disse stoffer.

Titel:
Dedikeret medlem

Selvom jeg følger din tankegang vil jeg umiddelbart være så skeptisk at sige at det er tilfældighedernes spil.

Ellers kan man snakke om at der burde kunne være fx. ketamin i planter fordi det ville være ufordelagtigt for dyr at være påvirket af dette.

Derudover kan man også snakke om, hvis man følger din tankegang, at der ikke burde være forskellige stoffer i planter eftersom mennesket holder af at udnytte dem - dette kunne dog også være en fortaler grundet menneskelig kultivering.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Planternes indholdsstoffer er jo en form for kommunikation, et kemisk sprog om man vil. Nogen siger "Stay Away!", andre siger:"Jeg indeholder velsmagende indholdsstoffer som tilmed er sunde." Hvad psilocybin angår, så tror jeg det er et helt sprog for sig, hvis ikke sproget.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg er enig med child_of_gaia. Psilocybin er ikke ligefrem giftig og forårsager ingen skade til organismen der spiser svampe. Det kan være en skræmmende oplevelse, men vi ved jo ikke rigtigt hvordan dyrene har det når de tripper ;). Så det er meget svært at diskutere over. Men der er hellere ikke så mange dyrearter der spiser svampe, og for nogle af dem vil psilocybin være for svag for at mærke dens effekter (tænk hvor meget svampe skal en ko spise ;)). Andre vil slet ikke kunne mærke den pga. forskelligheder i biologisk opbygning.

Set fra det materialistiske synspunkt mener jeg, at psilocybin er bare et affaldsprodukt (eller hvad det nu er) men fra den åndelige, mystiske side er det kommunion, i hvert fald for mennesker.

Titel:
Junior medlem

Jeg ved ikke om det er en forsvarsmekanisme, men tror helt sikket der er en grund til det er der..
Det kan være et afaldsprodukt som nævn, måske et stof der skal bruges til at uskælde et andet..

Men af hvad jeg kender til naturen omkring os er der stort set en mening med alt, på grund af de mange millioner års udvikling det har taget lige netop at udvikle den slags svamp..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i Psychedelianus
Guf skrev:
Jeg ved ikke om det er en forsvarsmekanisme, men tror helt sikket der er en grund til det er der..
Det kan være et afaldsprodukt som nævn, måske et stof der skal bruges til at uskælde et andet..

Men af hvad jeg kender til naturen omkring os er der stort set en mening med alt, på grund af de mange millioner års udvikling det har taget lige netop at udvikle den slags svamp..

Velkommen til :)

For at fortsætte din post, er meningen selvfølgelig at svampen skal sende os alle på en naturlig rumrejse af dimensioner, så botaniske nørder fra psy.dk printer sporer, og derved sikrer artens overlevelse 8)

måske, hvem ved :o

NAR 8)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]