Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 15 maj 2024 20:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 319 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 04 jun 2013 13:08 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2002 01:01
Indlæg: 688
Du kan ikke gå direkte fra spore til køkkenrulle. Du skal først have noget rug i gang og da det er en udendørs svamp vil det nok være en god ide at starte på agar der der kan være nogle grumme ting på dit sporeaftryk. Så hvis du ikke har erfaring med svampedyrkning er Azurescens fra spore ikke det bedste sted at starte. Men prøv at læse tråden så vil du se der måske er andre veje at gå.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2013 14:44 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2012 19:01
Indlæg: 23
Okay jeg tror jeg har misforstået ideen med køkkenrullen, jeg troede det var i stedet for at starte på agar.

Jeg har skrevet lidt forkert det er ikke fra spore men fra en liquid culture syringe, de skriver faktisk at man kan springe agar trinet over og starte direkte på rug.

jeg ved ikke hvorfor jeg ikke har opfattet det med rugen, jeg har læst det mange gange men først nu når du siger det går det op for mig :)

Tak for hjælpen og hav en god dag :)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2013 17:07 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2002 01:01
Indlæg: 688
Ok, med en ren spore/kultur sprøjte kan du selvfølgelig gå direkte til rug, havde ikke lige tænkt på de selvfølgelig også er der ude. Med at gå en anden vej mente jeg at du kunne spare dig selv for en del besvær hvis du startede fra træ med mycelium på. Men hvis man har en trykkoger og kan finde ud af rug, eller er villig til at sætte sig ind i det, kan det være også være sjovt at starte helt fra bunden selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jun 2013 19:22 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2012 19:01
Indlæg: 23
Jeg kan godt se at det ville blive lettere med et stykke træ med mycelium på, men jeg kan godt lide at det er lidt udfordrende, så jeg tror jeg vil prøve med rug :) igen tak for hjælpen :)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 aug 2013 12:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009 19:14
Indlæg: 653
Billede

Efter 3½ måned hvor jeg har gået og gloet på overfladen af mine bede, og været meget i tvivl om de trives, om de var for våde, eller for tørre, og om de overhovedet var i live, er der nu endelig et positivt tegn. I hjørnet af det ene bed er der groet disse plamager frem. Det kan vel ikke være helt skidt?

Er det nødvendige forstadier til svampen, eller er det bare myceliet der bobler over af gro-glæde?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2013 13:01 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
Hej Mr.Cookie, jeg synes ikke det ser ud som psi. azurescens mycelie.

_________________
Magien, er dig selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2013 13:16 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009 19:14
Indlæg: 653
Oook. Jeg synes at det ligner det jeg købte, og som jeg har dyrket indendørs hele vinteren. Men jeg er da på ingen måde skråsikker.
Hvad baserer du det på? At du ikke har set det vokse op af bedet på den måde før?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2013 13:37 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
Måske er det måden du dyrker det på - det ligner bare ikke noget jeg er vant til. Har du gravet det ned? Hvis du gider kunne jeg godt tænke mig at se nogle flere billeder af projektet.

_________________
Magien, er dig selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2013 13:52 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009 19:14
Indlæg: 653
Jeg har lavet et bed som er Ca. 60x40 cm, og 15 cm dybt. Det er så fyldt op med bøgeflis, den slags fra dyrehandleren, og oven på har jeg drysset et tyndt lag skovbund. Så har jeg i denne tørre tid også et stykke klar plast henover til at holde lidt på fugtigheden i det øverste lag.
Jeg havde også et bed ude i skoven, men det er dødt, og halvdelen blev gravet op af et dyr.
Jeg er ikke lige hjemme så jeg kan ikke tage et billede af bedet. Men der er heller ikke rigtig noget at se ud over de plamager jeg har vist.

Jeg er fristet til at grave lidt i det, men jeg synes det er synd at forstyrre de små svamper. :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 aug 2013 16:30 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009 19:14
Indlæg: 653
Så fik jeg alligevel overbevist mig selv om at jeg skulle grave et lille hul. NÅr jeg kommer ca. 7-8cm ned, kommer masser af mycelie til syne, sammen med en kraftig duft af svamp. Her er et billede taget ned i hullet.
Billede

Her er et billede af det halve af bedet, hvor du se kan se plamagerne i hjørnet.
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2013 21:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
nu ved jeg ingenting om p azurescens.. men jeg synes stadig at den er interessant..
jeg lagde mærke til ved nogen tidligere billeder at der var en stor overflade af mycelium, og kun frugt i kanten af det mycelium..
så jeg tænker... at det er da ikke helt et effektivt system... at frugten kun gror i kanten af myceliet... er der ikke en måde man kan drage nytte af det??? jeg tænker at man skærer myceliet op i 10cm*50 cm måske... og lægger de her bjælker af mycelie individuelt.. med en 10cm mellemrum mellem hver bjælke...
også putter noget frisk substrat som de kan pinne igennem... imellem dem.. også på den måde så er der mindre overfladerum af myceliet og et større yield per cm^3 mycelie.. som sagt ved jeg ikke meget om p azurescens.. eller om det projekt var færdiggjordt...
det er det billede herinde i det her topic jeg snakker om...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2013 21:35 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 mar 2013 19:34
Indlæg: 390
Ja, det ser faktisk lidt irriterende ud. ;) Men tror dog ikke at man kan dele mycelie op; det vil nok connecte den ene eller den anden vej.
Du skal også nok overveje at få repareret din punktum tast.
Edit: Men som der blev nævnt er det fordi at den ikke har lyst til at bruge kræfter på at danne frugt de steder, hvor den stadig har noget at leve af.

_________________
Lov og ret er et net
med så sære masker i,
at de små hænger på
og de svære slipper fri.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2013 21:43 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009 19:14
Indlæg: 653
Jeg er spændt som en fjeder og aner stadig ikke om jeg får noget ud af mit.
Der er bestemt en mulighed for at det er en anden svamp som har overtaget.
Her den anden dag var der vist en muldvarp som skubbede lidt nedefra i det ene hjørne, og der fik jeg set tydeligt at svampen stortrives.

Hvilken dato plejer man at kunne se pins(hedder det ik' det?), eller andet tegn på at nu er de på vej?

@Skimenneske
Du kan i hvert fald godt lave bede på 10 x 50 cm fra start af, og det vil sikkert være mere effektivt.
Men jeg tror ikke du vil kunne flytte ''bjælker'' som du har skåret ud.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2013 21:59 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 mar 2013 19:34
Indlæg: 390
Hvilken dato plejer man at kunne se pins(hedder det ik' det?), eller andet tegn på at nu er de på vej?

Den 13. Oktober, plejer at være om eftermiddagen. :lol:

_________________
Lov og ret er et net
med så sære masker i,
at de små hænger på
og de svære slipper fri.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2013 22:09 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
Sjovt at dette emne lige blev taget op ligesom jeg har azure-uge. Jeg har 4 petriskåle med azurescens, 2 af dem skal overføres til nogle glas med en blanding af træ og rug om et par dage. Derudover har jeg 1 liter spawn som jeg skal have blandet op 1:3 med pasteuriseret træflis, det skal jeg have pasteuriseret i morgen når det har været i blød i cirka 24 timer.

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Senest rettet af Pestilence 02 okt 2013 22:09, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2013 22:09 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009 19:14
Indlæg: 653
Bare det ikke er kl. 14.30 for der skal jeg til tandlæge.
Men jeg tænker nok at der er en dag eller uge hvor man typisk vil kunne se at noget er ved at ske. Så vidt jeg husker tager det 2 - 3 uger før de er klar til høst.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2013 23:27 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
Ja, det ser faktisk lidt irriterende ud. ;) Men tror dog ikke at man kan dele mycelie op; det vil nok connecte den ene eller den anden vej.
Du skal også nok overveje at få repareret din punktum tast.
Edit: Men som der blev nævnt er det fordi at den ikke har lyst til at bruge kræfter på at danne frugt de steder, hvor den stadig har noget at leve af.


ja jeg tror du har forstået min pointe, at det er vigtigt for mig at man kan yielde mere på mindre mycelie..
på det billede jeg kiggede på syntes jeg at der var en overflod af mycelie og knap så mange pins...
men som sagt jeg ved ikke om det project var færdiggjordt...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2013 23:30 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
Jeg mener at have læst i denne tråd et sted at det er en god idé at grave spawnet ned i render, så de har mest mulig kontakt med jorden omkring.

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2013 23:31 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
@Skimenneske
Du kan i hvert fald godt lave bede på 10 x 50 cm fra start af, og det vil sikkert være mere effektivt.
Men jeg tror ikke du vil kunne flytte ''bjælker'' som du har skåret ud.


ja.. du har ret.. det ville være bedre at plante bedene strategisk fra start..
spørgsmålet er om den jeg foreslog ville være den mest yieldene..
happy growing...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2013 23:47 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 jul 2013 17:29
Indlæg: 211
Geografisk sted: Odense
Jeg mener at have læst i denne tråd et sted at det er en god idé at grave spawnet ned i render, så de har mest mulig kontakt med jorden omkring.


ja mon ikke at det er der man skal investere sine penge??
myceliet så lidt overgroet ud på billedet, hvilket må være derfor at det ikke pinner.
men hvis han puttede lidt substrat ovenpå, så kunne han nok få det til at gro ud.
Også inden det havde overgroet materialet, så kunne han begynde at få det til at pinne.
der er en video om at man ikke kan pinne overgroet mycelie...
hvilket også er mine erfaringer med monotubs...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 319 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team