Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jun 2025 18:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg sidder på resterne af en heftig alkohol-rus, som skulle skyde 2.g godt igang. Men i ferien har jeg indset at mit forbrug af cannabis og alkohol har taget hårdt på hukommelsen og hjernen. Jeg overvejer nu seriøst at holde en måneds pause fra både alkohol og cannabis, men jeg ved at diverse sociale sammenkomster vil finde sted indenfor denne måned, og så tænker jeg: Psilocybinsvampe!

Er det egentlig ikke meget bedre at tage lidt svampe i weekenderne fremfor at bruge cannabis og alkohol? Jeg tænker her på bivirkningerne ved beruselse set i forhold til skolen. Psilocybinsvampe tager da ikke på hukommelsen som cannabis gør, vel?

Seriøs information ønskes. Tak på forhånd! :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Fysisk vil der ikke ske noget sønderligt vil jeg mene.
Psykisk ville jeg mene at det er en ret dårlig ide at trippe hver uge.
Specielt alle mulige mærkelige steder hvor man ikke kan kontrollere begivenhederne selv. Gør det dog derhjemme eller i naturen!

Hvor gammel er det forresten du er?

Mvh Jonas!

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Troll skrev:
Jeg ville bytte ehtanol ud med GBH.

:badidea:

GHB er mindst lige så vanedannende som alkohol, og hvis manden i forvejen går lidt for hæftigt til de våde varer, er det et dårligt råd at give ham!

.Kjaer@ > Mht. dit oprindelige spørgsmål, om svampe er en god ide vil jeg sige at det helt kommer an på set and setting. Altså om hvem du er sammen med og hvad de andre er på, samt din egen indstilling. Jeg har f.eks. ikke så gode erfaringer med at være på svampe mens folk er stærkt berusede omkring mig, da man ligesom taler hvert sit sprog.

En anden løsning kunne jo også være, at lade være med at drikke så meget til de festlige sammenkomster. Du kan evt. tage noget sodavand eller let-øl med for at spæde rusen op, så det tager længere tid at blive fuld.

Måske din vennekreds går lidt for hårdt til den, siden det er et problem, at være clean sammen med dem i en måned.

Og så vil jeg spørge som smølfen: Hvor gammel er du?

Hilsen Fanny

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Ja hvor gammel er du :)?

Svampene er etnoget kraftigt stof for hoved, og bestemt ikke noget jeg vil tilråde nogen der ikke er over en hvis alder og som måske ikke syntes de har styr på livet.

Personligt fandt jeg ud af for ca. et år siden at alkogol og thc var en rigtigt dårlig ide så det stoppede jeg med. De først mange fester efter det kom jeg til uden at drikke, i starten syntes vennerne det var lidt underligt men det blev hurtigt tilgivet ;) OG der er næsten altid nogen til alle de fester jeg har været til der ikke har drukket, og så har jeg haft en rigtigt hyggelig samtale med dem istedet for de fulde aber :P

Anyway så vil jeg også fraråde svampe når du er sammen med nogle der er meget fulde, har op til flere gange hørt om folk der har oplevet fulde folk som næsten døde folk. Og hørt hvordan de har tænkt at det var en destruktiv levestil og fået direkte ondt af deres venner. Har selv prøvet noglet lignene, dog ikke så slemt som andre har fortalt det kan blive.

Ville ikke engang foreslå dig et andet stof når det er noget der sker så ofte som det lyder på dig som om det gør, for alle stoffer er skadelige hvis man bruger det for meget :)

Personligt er jeg begyndt nogle gange at bruge en smulle mdmcat/mdma/ghb når jeg går i byen, men kun meget sjælent, kun hvis der seriøst skal være gang i den og mit "rigtige" jeg ikke er tilstrækeligt ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har 18 gode år på bagen. :)

Hvad angår spørgsmålet vil jeg lige omformulere det, da det lader til, at jeg har brugt forkerte formuleringer i denne sag.

Jeg har ikke et vildt forbrug af alkohol eller cannabis. Faktisk har jeg et meget moderat forbrug. Men jeg kan mærke, at jeg efter ferien (hvor der har været meget gang i den), har lidt problemer med hukommelsen. Derfor ønsker jeg alternativer til alkohol og cannabis, sådan at jeg ikke får de bivirkninger, som bare ikke fungerer i forbindelse med skoleregi.

Derudover vil jeg pointere, at jeg skam har prøvet svampe en hel del før, og jeg er inde i "set og setting" samt psykedelisk krise hjælp. Så jeg ved, hvilket stof jeg har med at gøre, og jeg ved, hvordan jeg selv kan bruge stoffet i forbindelse med hyggelige, filosofiske og dybdegående trips, men også i forbindelse med "parties" med fulde folk.

Det jeg mest spørger til her, er birvirkningerne set i forhold til uddannelsen. Vi er jo alle enige om, at cannabis påvirker hukommelsen på en relativ negativ måde. Men hvordan står det til med svampe på dette punkt? Har nemlig aldrig bemærket, at jeg har haft problemer med at lære noget eller at skrive opgaver efter et svampetrip, men efter en dag med cannabis og alkohol, kan jeg godt mærke, at hjernen går lidt i stå, om man så vil sige.

Det er hertil, jeg spørger. :)

Titel:
Methylon Connoisseur

Well, imo giver svampe bare ikke det samme hvis man gør det for ofte, det er også en grund til jeg syntes det ikke bør bruges til fest trips.

Men tror næppe det går ud over hovedet, har man dog et meget dybt trip kan man jo godt have hovedet fyldt med tanker og derfor have svært ved at koncentrere sig om noget så kedeligt som skole arbejdet?

Men vil lade det op til eksperterne :)

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

@Kjaer

Selvom du spørger så direkte vil der til dit spørgsmål altid være den dimension, som flere nu har pointeret: Ansvarlig omgang med stoffer. - Så vidt det nu kan lade sig gøre :)

Psykedeliske stoffer påvirker folk meget forskelligt, de fleste oplever forskellige effekter fra gang til gang, og for mig virker det derfor lidt omsonst at spørge om du kan undgå disse bivirkninger ved at udskifte de depressanter du er vant til at bruge med et entheogen. Personligt har jeg det oftest sådan at der i selve trippet er nogle klarhedsmomenter, hvor jeg snildt ville være i stand til at skrive essay efter essay om mine oplevelser, men at jeg dagen(e) derpå føler mig lidt sløv på øverste etage.

Desuden er jeg bestemt ikke tilhænger af brug af entheogener som rekreationelle stoffer på lige fod med alkohol og cannabis. Jeg respekterer at folk bruger stoffer forskelligt og at der ikke er et indiskutabelt kodeks for hvad der er god omgang med hvilke stoffer, men jeg synes at din plan lyder ret uansvarlig.

Mit råd ville være at prøve at holde en ædru periode og se hvordan det fungerer. Det er sjovt at være fuld, skæv, høj whatever, men det er sgu også vigtigt at kunne omgås folk når man er ædru. :)

Titel:
Medlem

Jeg tog en overgang svampe hver eneste weekend både alene og til de mest fucked up begivenheder. Min erfaring med mig selv (vel at mærke) er, at hvis jeg holder dosen lav, fungerer svampe fint som socialt hyggestof. Det skal dog siges, at jeg købte svampene i en headshop og således kunne styre dosen ret præcist. En enkelt gang gik det dog lidt over gevind, hvor jeg vågnede op ved, at en ukendt mand skældte mig ud for at have ædt hans voksne lillebrors madpakke, hvilket jeg ikke fattede noget af. Det er en anden historie.

Men du kan selvfølgelig også bare vælge at holde dig ædru i nogen tid... Det er lidt svært at finde et sundt festnarko, som ikke skader på nogen måde.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

4-Yen skrev:
Men du kan selvfølgelig også bare vælge at holde dig ædru i nogen tid... Det er lidt svært at finde et sundt festnarko, som ikke skader på nogen måde.

For ikke at sige umuligt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvad med Kratom som et alternativ istedet for cannabis? Det giver mig en dejlig afslappet rus som der ikke er stærk overhovedet (dette kan man selvfølgelig bare dosere som man vil), jeg er klar i hovedet dagen efter og jeg har heller ingen problemer med at blande det med alkohol.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg takker for de gode råd!

Som 4-Yen har jeg også kun tænkt mig at indtage meget lave doser, og faktisk ikke mere end ca. 2 gange i den måned, hvor jeg holder mig fra cannabis og alkohol. Så det er langtfra, hvad jeg ser som et stort forbrug af svampe i denne korte periode.

Angående social omgang med folk i ædruelig tilstand er det for mig intet problem. Hver dag møder jeg op i skolen og er ædru. Det er kun i weekenderne (nogle weekender undtaget i tilfælde af familie-relaterede begivenheder og andet - heriblandt arbejde), jeg drikker/ryger, men det er netop p.g.a., at denne ferie har været meget præget af begivenheder, hvor cannabis og alkohol har været involveret. Det er derfor jeg tænker, at svampe måske var lidt bedre på dette punkt. Især når der er tale om så få gange og så lave doser.

Grunden til at jeg gerne ønsker en form for beruselse under den periode, hvor jeg vil holde mig fra alkohol og cannabis, er, at vi jo netop er startet i 2.g. Der er indenfor den næste måneds tid (hvor pausen gerne skulle ligge) arrangeret et par fester i forbindelse med opstart. Og jeg vil selvfølgelig gerne deltage, og det kunne man jo også i ædru tilstand, men vil da gerne sidde og være lettere beruset som mine medmennesker. Personlig synes jeg ikke det er vildt hyggeligt at se andre være helt væk, imens man selv sidder og er helt ædru (undtagen hvis jeg er tripsitter, selvfølgelig).

Et råd ville selvfølgelig lyde: Drik lidt let alkohol, ryg mindre cannabis i denne periode.

Ja, så sandt, som det er sagt. Men der er også en anden grund til at pausen fra alkohol og cannabis bør finde sted. For det første har jeg gennem ferien opnået en vis tolerance for cannabis, så jeg har svært ved at blive høj/skæv og få grineflip etc. Og hvad alkohol angår, havde jeg i går (da jeg skrev indlægget), vilde tømmermænd, mit hjerte bankede vildt, og jeg havde det vildt dårligt (og havde faktisk ikke drukket særlig meget! - set i forhold til mit forbrug, som ligger omkring 15 genstande ugentligt). Så med det begrunder jeg også min pause.

Jeg håber på forståelse fra jeres side på dette punkt. Jeg er helt enig med praktisk talt alt, hvad I skriver, og jeg takker for de gode råd, men i netop denne situation kunne jeg godt tænke mig at bruge noget andet til at beruse mig med gennem den næste måned. Noget som gerne skulle være til at have med at gøre uden tømmermænd (får ikke tømmermænd af svampe) og lettere hukommelses-problemer (ved godt at de knap nok er til stede ved mit forbrug af cannabis, men de er der).

Senest rettet af DrK 17 aug 2006 17:01, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

.Kjaer skrev:
Jeg har ikke et vildt forbrug af alkohol eller cannabis. Faktisk har jeg et meget moderat forbrug. Men jeg kan mærke, at jeg efter ferien (hvor der har været meget gang i den), har lidt problemer med hukommelsen. Derfor ønsker jeg alternativer til alkohol og cannabis, sådan at jeg ikke får de bivirkninger, som bare ikke fungerer i forbindelse med skoleregi.

Det er vist her vi må spørge "definer moderat"? Hvis du virkelig havde et moderat forbrug af alkohol og cannabis burde du vel heller ikke have bivirkninger.

Spørgsmålet er vel nærmere, om du ikke bare skal skære lidt ned nu da skolen er begyndt og så vente på at ferieudskejelserne tager lidt af?

Jeg har i hvert fald svært ved at tro, at din hukommelser har lidt specielt meget overlast af lidt ekstra festen igennem i ferien (men OK, vi er forskellige). Jeg tænker bare lidt "placebo" ... alle forventer sgu efter alle disse år med propaganda at deres hukommelse ryger ned i toilettet det øjeblik de ryger lidt hash. Men du kender niveauet af dit forbrug og kan nok bedre selv vurdere om du har røget så meget og så tungt, at du er kommet op på de daglige store doser, som helt beviseligt hæmmer hukommelse og intellekt.

Til gengæld er det næppe smart at lamme tujon, da det er en noget mere skadelig nervegift/rusgift end cannabis. Det gælder da også helt generelt: lad være med at substituere over mod mere skadelige stoffer hvis du mistænker at du allerede har bivirkninger af dine rusmidler.

Ellers som en klog person engang sagde til mig, da jeg beklagede mig over at hans bedste whisky var alt for dyr, og at jeg gerne ville have nogen prisbillige alternativer: (siges på skotsk) "...then again, you could also just drink less".

Jeg har måske også selv en tendens til at ryge lidt for meget igennem, hvis jeg er halv-snaldret forinden. Som om alkoholen blænder én mht. til hashens rus.

Titel:
Methylon Connoisseur

Jeg har faktisk også oplevet at svampe kan være meget hyggelige i små potioner :) Også til fester :) Men selv i små potioner kan de altså pludselig tage røven på en :twisted:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg må indrømme at tanken om svampe til en gymnasiefest giver mig kuldegysninger. Måske er det bare mit gymnasium der er nederen på det punkt, men de fester der bliver holdt der ude er præget af høj dance/pop-musik (med lejlighedsvis live musik af ringe kvalitet), og en masse overgearede gymnasieelever der skaber sig åndsvage bare fordi de har drukket 3 barcadi breezers og røget en hel smøg.

Jeg tror jeg ville blive vanvittig hvis jeg spenderede et svampetrip (også en lav dosis) i de omgivelser - specielt fordi man VED at det er hemmeligt at man har spist svampe. Min erfaring har vist mig at det er bedst at være sammen med folk der selv er på svampe, eller ihvertfald accepterer det, mens man tripper. Jeg kan forestille mig selv, vandrene op og ned af de lange gange, mens fulde teenagere løber rundt omkring, og jeg paranoidt flygter fra lærere og pedeller...

Men jeg er jo langt mindre erfaren med svampe end de fleste herinde, og muligvis også .Kjaer, så det kan være min frygt for fulde teenagere+lærere på svampe er min helt egen særhed. Jeg kan bare ikke forestille mig svampe som et feststof på den måde, specielt ikke når man skal skjule sit trip for 300 elever + lærere.

Udover det, så drikker og ryger jeg selv ret ofte (røg hver weekend, druk lidt sjældnere) og vil påstå at hvis du kun går til den 1-2 weekender hver måned, så sker der sgu ikke noget af det - medmindre vi snakker flere flasker vodka og en god plade tjald. Du lyder som om du tænker en del over dit alkohol- og hashforbrug, og hvis det drejer sig om et par gange om måneden, så tror jeg ikke din hukommelse tager skade af det. Min tog ihvertfald ikke skade dengang jeg røg med ca. de intervaller.

Men thumbs up for dine overvejelser! Længe leve den rationelle tilgang til rusmidlerne!

Mecka

Titel:
Methylon Connoisseur

Mecka skrev:
Men jeg er jo langt mindre erfaren med svampe end de fleste herinde, og muligvis også .Kjaer, så det kan være min frygt for fulde teenagere+lærere på svampe er min helt egen særhed.

Nej det er bestemt ikke din egen særhed, tror mange bliver paranoide på samme måde. Tror den eneste måde at ungå det på er at have total klarhed med sit stofforbrug og med omverdenens syn på det. (ofte meget fordomsfulde syn på grund af uvidenhed)

Og aligevel viljeg tro at mange kan gå hen og blive lidt paranoide..

På små doser syntes jeg dog aldrig det er særlig slemt :) Men der er jo heller ikke meget effekt ;)

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Jeg tager selv ofte svampe (i perioder op til en gang om ugen) men det er tit lavdoser (nogle gange bare 5 stk spids nøgenhat). Som regel er det i forbindelse med at:
1) jeg går en tur i skoven, eller er alene hjemme
2) er sammen med venner som også tager dem, eller som i hverfald kan finde på at tage dem
3)er til en lille fest hvor folk aksepterer det

Af og til tager jeg også større trip (op til 50 stk SN), men disse er altid nøjere planlagt i et miljø, hvor jeg bare kan give slip på mig selv.

Hvis du vælger at trippe til gymnasiefesten, er det en fordel hvis der er mindst en som ved hvad du er på, og som du føler dig tryg ved. Er der andre fra gymnasiet som kan lide svampe?

Uanset hvad du vælger at gøre, så held og lykke!

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fanny skrev:
Hvis du vælger at trippe til gymnasiefesten, er det en fordel hvis der er mindst en som ved hvad du er på, og som du føler dig tryg ved. Er der andre fra gymnasiet som kan lide svampe?

Ja, der kommer mindst til at være én med på det, og mindst 2, der ved det, som jeg stoler på. Jeg vil skam aldrig dukke op til en fest på svampe uden at sikre mig, at der er nogle, der kan hjælpe, hvis det nu skulle gå galt.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Troll skrev:
Winta -> Dit måde at forholde dig til psykodeliske påvirkninger, lyder for mig som angst forladt.

Tillad mig at blande mig lidt i hvad du skriver til Winta... men så vidt jeg har læst af hans indlæg, forholder han sig da netop til angsten, ved at skrive, at han tror der er en risiko for at kunne blive paranoid (til en gymnasiefest på svampe). Han skriver også dette:

Kode:
Jeg har faktisk også oplevet at svampe kan være meget hyggelige i små potioner :)  Også til fester :)   Men selv i små potioner kan de altså pludselig tage røven på en :twisted: 

-hvilket lige så godt kunne være mine ord.

Troll skrev:
- Du forholder dig til indsigt før! eller under angsten/paranoiaens ankommen.

Hvad mener du? Prøv at uddyb lidt. Det der er lidt tåget.

Citat:
Er du selv bevidst om din psykodeliske evner Winta?

Fortæl os hellere hvad du mener med psykedeliske evner, istedet for at vi skal gætte hvad du mener.

Hilsen Fanny

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

.Kjaer skrev:
Fanny skrev:

Ja, der kommer mindst til at være én med på det, og mindst 2, der ved det, som jeg stoler på. Jeg vil skam aldrig dukke op til en fest på svampe uden at sikre mig, at der er nogle, der kan hjælpe, hvis det nu skulle gå galt.

Godt. Så kan jeg kun sige, held og lykke! (og start nu ud med en lille dosis!)

Hilsen Fanny

Titel:
Methylon Connoisseur

Fanny skrev:
Troll skrev:
Winta -> Dit måde at forholde dig til psykodeliske påvirkninger, lyder for mig som angst forladt.

Tillad mig at blande mig lidt i hvad du skriver til Winta... men så vidt jeg har læst af hans indlæg, forholder han sig da netop til angsten, ved at skrive, at han tror der er en risiko for at kunne blive paranoid (til en gymnasiefest på svampe). Han skriver også dette:

Kode:
Jeg har faktisk også oplevet at svampe kan være meget hyggelige i små potioner :)  Også til fester :)   Men selv i små potioner kan de altså pludselig tage røven på en :twisted: 

-hvilket lige så godt kunne være mine ord.

Troll skrev:
- Du forholder dig til indsigt før! eller under angsten/paranoiaens ankommen.

Hvad mener du? Prøv at uddyb lidt. Det der er lidt tåget.

Citat:
Er du selv bevidst om din psykodeliske evner Winta?

Fortæl os hellere hvad du mener med psykedeliske evner, istedet for at vi skal gætte hvad du mener.

Hilsen Fanny

Det er i orden du blander dig lidt Fanny, men kan godt følge Troll, jeg tror ofte jeg er god til at acceptere angsten. Men det ændre ikke på at jeg sagtens kan sætte mig i andres sted, og kender nok til mine med mennesker til at vide at mange reagere meget mere paranoidt end mig :) Og selv om jeg måske aldrig rigtigt bliver bange så kan jeg da godt kende følelsen af at blive lidt paranoid over tanken om hvad de mon tænker om mig hvis de vidste hvad jeg gik og lavede.

og hvad Troll mener med at jeg forholder mig til angsten er nok også relateret til en snak vi tidligere havde om at man lære mest af sine trips når de "slår" igen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]