Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 16:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej,
Har nu næsten samlet al udstyret sammen til at starte mit lille sommer project, men mangler bare Vermicolite :(
Har søgt meget, også her på forummet, men er ikek nået til noget entydigt...
Det næstbeste er vel Leca, men har læst et sted at det ikke er sterilt nok ? Det kan jeg ikke se logikken i, da det jo bliver (semi) steriliseret inden det bliver podet med spore opløsningen.

Har været overalt her i Odense, i blomsterhandlere og i div. byggemarkeder, men ingen steder har de Vermicolite, men masser af Leca... Og det er rimeligt dyrt at få tilsendt fra fx holland!!!

Nogle foreslag? ideer? eller nogen der ligger inde med noget vermicolite de ikke lige skal bruge ?

GO´ ferie til alle ! Har lige en examen om en uges tid inden jeg selv kan nyde den :D

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hey, vermiculite kan være hulens svært at finde. Og nej, du kan ikke bruge leca istedet. Det har slet ikke den samme effekt.

Men prøv at tjek dyrehandlere, jeg ved det bliver brugt til udklækning af krybdyrsæg. Og desuden som bundlag til diverse invertebrater (insekter), så prøv at tjekke den slags forhandlere, jeg ved det kan findes online...

Ellers bliver det også brugt af bonzaifolket, så den slags forretninger er også gode. Her kan man iøvrigt også tit købe perlite, der kan bruges senere i processen.

Grunden til du skal bruge vermiculite er dens luftige konsistens, og så er det super til at holde fugt i dine kager...

Held og lykke med projektet!

Titel:
Vermaculite kan du købe hos Garta, det er ikke særlig svært at få fat på. Det koster 150 kr ca. for en 100 L sæk eller i den størrelses orden.

Held og lykke

MVH
Piercer

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Tak for tippet !

Har snakket med dem, og desværre har de ikke mindre end 100L sække :shock: Til gængæld har de alle størelser: ultra fin, fin, medium...

Smider nogle billeder op på en side når projectet er kommet helt op at stå, indtil videre er der dette billede, hvor miraklerne skal gro :lol:

Billede

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Wild Wild Westjylland
http://www.foderinsekter.dk/

man er vel terrarie-nørd der vil noget.....!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

tak for linket,
Lidt mere fornuftig størelse, 5 liter 25 kr ...bare ærgeligt at det ligger så langt væk, og at forselndelsen er 45 kr :?

Ender nok med at jeg køber de 100 L,,,hvis nogen skulle være intereseret i at dele dem med mig ?

Titel:
Dedikeret medlem

har du ik 150 kr selv da? og 100L kan du "hurtigt" få brugt..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

faktisk nej, er en fattig studerende på SU :D
100 L er da til 1000 "riskager" ... så mange venner har jeg heller ikke der er glade for svampe ....

Det var også mere tænkt som en smart ide, hvis der nu var mange af jer, der alligevel skulle ud og købe, så er det jo ikke nødvendigt at vi alle sammen har en kæmpe sæk stående til evig tid...

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Hehe, det er sgu en dårlig omgangskreds du har dig :P

Ej, spøg til side. 100 liter er meget, og det fylder en del mere end 100 liter. Ja, det lyder mærkeligt, men det er jo et meget løst materiale...

Jeg vil måske anbefale dig at tjekke på http://www.einet.dk, der e rnogle gange privatpersoner der sælger små mængder. Det er måske lidt nemmere at have med en privatperson at gøre.

Titel:
Fuck af med jer, en sæk med vermaculite er da ikke så stor at man ikke kan få plads til den. Det er sku da bare at smide den op på et skab eller noget. Der går aligevl mere vermaculite til end man regner med, du kan også opbevare det i garagen eller noget i den stil (hvis du altså har en)

LOL 5 liter for 25 kr og 45 kr i porto, så har du betalt for en ½ sæk og har til en MAX to gange for 70 kr. Det er helt sikkert en dårlig løsning (økonomisk set)

MVH
Piercer

Min erfaring siger mig at man nok skal få det brugt :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
*Noname* Correct me if i'm wrong, men er 100l netop ikke altid 100l? Volumen er vel altid den samme, mens vægten kan variere? Men ok, det er tidligt, så jeg påtager mig fuldt ansvar for evt. svipsere. :)

/karma!

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Nah, det ville jeg nemlig også mene... Men den sæk er satme stor imo (altså relativt til 100 liter). Jeg har et terrarie på 100 liter og der kan jeg hvertfald ikke have sækken nede i.

Og i mit store terrarie kan jeg hvertfald ikke have 16 af de store sække i!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Danmark
Offtopic: Jeg glæder mig til den næste post. N00b's længe leve.

En sæk på 5-15 L kan bruges ca EN gang - man nosser altid i det første gang - bare en personig erfaring. Så 100 L er fint, du får brug for det hvis du har tanker om at komme videre end første grow.

@ DripShield: Jaaa, har intet fornuftigt at sige til dig, udover at sige at du kan holde kæft når de voksne snakker, men det virker næppe.

Køb den stor sæk!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Henter en 100 L sæk fin Vermicolite i morgen....

:DripShield

Troede den eneste mulighed var at lave det med kager, da man jo forholdsvist let kan semi sterilisere nogle glas, ved at koge dem i 1-2 timer ( med substratet).
Hvordan vil du sterilisere substratet til til hele bunden af akvariet?

...Kan jo ikke koge hele akvariet :lol:

Elelrs havde jeg tænkt mig at købe en masse af faktas billige sennep, da det kommer i nogle perfekte glas, hvor riskagerne let vil kunne komme ud af. og de har en god størrelse 230ml ca den "½ pint" som jeg har læst i guide jeg fandt på netet...

Kunne også forestille mig at det ville være svære at holde det sterilt hvis der var substrat over hele bunden, da det hele så vil være ødelagt hvis der kommer en infection. og ikke osm ved kagerne, hvor man bare kan fjerne en af kagerne, hvis der skulle være en der blev inficeret...

Vil meget gerne høre om jeres erfaring med at dyrke i hele akvariebunden, da det nok også giver større udbytte, end "kun" at have 10 kager stående :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Så fik jeg endelig sporene, så langt så godt...
Men har vist fucket det totalt op nu :? Fulgte Brillers vejledning i lexikon´et her på siden, men sporene ville absolut ikke forlade det stykke filt papir de sad på :evil: ...tror kun der kom 1/10 af dem ned i glasset, og det tog alt for lang tid og jeg blev nød til at holde hånderne over shot glasset. så jeg tror ikke den spore sprøjte jeg nu haar er særlig steril :x

Kan man ikke komme sporeprintene i destileret vand i stedet? Hvis der ikke er nogen der stærkt fraråder det, vil jeg nok prøve det næste gang, for jeg skal lidt for heldig for at det lykkedes i dette forsøg...Men måske svampe guderne giver en hånd med på vejen
:lol:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Har uploadet et par billeder af sporeprintene og sprøjten

http://home.tiscali.dk/tjalfe/svamp/svamp002.jpg
Billede af print

http://home.tiscali.dk/tjalfe/svamp/svamp003.jpg
billede af sprøjte med spore..

Billederne er rimeligt store, så jeg lægger bare et link i stedet for at lægge billederne direkte på siden...

Er der nogen der kan fortælle mig, om der er nok spore i sprøjten ?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
der er mer end rigeligt!

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Ja, du kan sagtens nøjes med at sprøjte ½ml ned midt i kagen. Der går godtnok længere tid sammenlignet med de 4 steder, men når du så ser mycelie på overfladen så ved du at det er HELE kagen der er myceliebærende.
Det er ret vigtigt...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Nu er der gået 6 dage efter podningen af substraterne, og uheldigvis er der som frygtet kommet konterminanter med i spore opløsningen, så 2 af minde 7 glas er blevet smittet :-(
Det grønne væv voksede frem fra indsprøjtningsstedet i begge glas, så det tyder på at det er fra sprøjten at kontermineringen er sket....

anyway, har fjernet de andre billeder, så linkene virker ikke, sorry. Men er ved at lave en komplet hjemme side/ over projectet, ind til videre er der endnu et billede, til dem der har lyst til at følge med...
Billede

Glasset til højre er ved at blive overtaget af en grøn djævel, der tydeligvis er ude på at ødelægge min sommerferie :evil:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

På dag 9 ser 4 af glassene ca sådan her ud, glas 5 er noget længere, og de sidste 2 har jeg kasseret :(

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]