Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 12 jul 2025 11:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

For omkring 3 uger siden købte jeg en growbox samlet og færdig fordi jeg var for doven til at begynde på det jeg troede var så svært...

En uge efter bestilte jeg så 3 spore-kanyler og nogle micro-boxe, fordi jeg tænkte jeg alligevel ville prøve kræfter med at dyrke selv.... Læste de forskellige vejledninger der findes på nettet.... og nu 2 uger efter... har jeg 5 kager der er igang med at blive koloniseret.... og har taget 2 spore-print fra min første grow box...

Alt dette har været uden besvær... har kun købt det mest nødvendige, ingen trykkoger eller noget andet hi-tech... det kan godt være at man ikke får helt så mange svampe som hvis man har styr på sit grej, men det er tilfredsstillende...

Så det jeg bare vil sige til alle jer andre nybegyndere er: Kom i gang... det har været så nemt og er meget mere billigt at gøre det selv, man behøver intet dyrt grej, så længe man holder sine hænder nogenlunde sterile evt. med sprit 93%... ja så kan man lave uendelige mange dejlige kager hvor der vil vokse gode potente svampe på....
Over and Out

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Citat:
nogenlunde sterile evt. med sprit 93%...

70 % ethanol er optimalt til sterilisering..

Titel:
Medlem

Hvorfor er er en 70% ethanol opløsning optimal? Og hvad skal de resterende 30% være?

Titel:
Insane psychedelia user!

Djeff skrev:
Hvorfor er er en 70% ethanol opløsning optimal? Og hvad skal de resterende 30% være?

70 % ethanol, 30% vand.

Ethanol er så billigt, så du kan lige så godt bruge 97%. Det kommer man aldrig helt galt i byen med.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er vel ikke så svært lige at blande lidt vand i sit sprit? En kvart liter vand til en liter husholdningssprit, så rammer man ret tæt på de 70% som er optimalt til desinfektion(ikke at forveksle med sterilisering!). Det højere vandindhold gør at alkoholen lettere trænger igennem cellevægge- og membraner, og dermed opnås en mere effektiv bakteriedræbende effekt.

Titel:
Medlem

Ja okay, den røg vidst lige i farten. Sad og filosoferede noget med denatureringsmidler

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

yeti skrev:
Det er vel ikke så svært lige at blande lidt vand i sit sprit? En kvart liter vand til en liter husholdningssprit, så rammer man ret tæt på de 70% som er optimalt til desinfektion(ikke at forveksle med sterilisering!). Det højere vandindhold gør at alkoholen lettere trænger igennem cellevægge- og membraner, og dermed opnås en mere effektiv bakteriedræbende effekt.

Vil du ikk forklare forskellen på desinfektion og sterilisering?
Jeg brugte nemlig 93% sprit til at desinficere mit growkit med. Måske derfor der ikk rigtig kom noget ud af det?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Gaia skrev:
Vil du ikk forklare forskellen på desinfektion og sterilisering?
Jeg brugte nemlig 93% sprit til at desinficere mit growkit med. Måske derfor der ikk rigtig kom noget ud af det?

En sterilisering er at gøre noget helt sterilt, dvs. uden nogen former for liv(levende celler) tilbage. En desinfektion er når man "nøjes" med at minimere antallet af levende celler. Er der blot en eneste levende bakterie på noget, er det ikke sterilt.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hmm, en sterilisering gælder vel også virusser. Så dermed dækker det også over liv udover levende celler.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]