Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 20:02


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6405 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304 ... 321  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 21 sep 2020 20:41 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jan 2010 22:54
Indlæg: 221
Vær opmærksom på at de skifter kulør alt efter fugtighed, alt fra slimet mørkeolivenbrun, til tør mælkehvid/gulig :)

Jeg går bare og kigger ned, tjekker gerne tuer af græs og lysesiv lidt grundigere, da de godt kan lide at gemme sig der. Når jeg får øje på en svamp, så sætter jeg mig ned på hug og kigger i nærheden, da de ofte står 3-8 stykker i nærheden af hinanden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2020 04:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 sep 2018 13:57
Indlæg: 28
Her er dagens høst. Jeg er dog lidt i tvivl om de store, der er på det billede med færrest svampe på, måske eventuelt ikke er høslætsvampe? Anyone?
https://imgur.com/gallery/A4JZxM9

_________________
Der ville jeg godt liiiige ha' haft lidt mere forberedelses tid!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2020 07:08 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Go høst det ser rigtigt fint ud.
Farverne er ik helt optimale på billedet men jeg siger spidsnøgenhat. Den krogede stængel, hatten som ofte åbner sig når de bliver store og de kan faktisk blive meget større end man regner med. Plus farverne som jeg ser dem både lameller og hattens yderside/stængel.
Et par af dem begynder og se lidt gamle ud du kan med fordel lade dem stå og sprede sporer, det vil komme dig til gode i fremtiden. Som regel opdager man først at svampen ikke følelse så fast når den er plukket - ser at der er begyndende huller og eventuel hvide flue larver.
Den slags svampe skal bare smattet ud i græsset omkring hvor den er fundet på grund af 2 ting sporer spredning og slippe for at få de små sultne sataner med hjem de kan hurtigt æde et trip eller to.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 sep 2020 10:54 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 15 jun 2019 22:25
Indlæg: 1
Nogen der kan hjælpe med at se om det er de rigtige? https://imgur.com/a/o4uqncS


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 sep 2020 17:55 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2010 23:00
Indlæg: 1268
Geografisk sted: Køleskabet
Det er desværre ikke de rigtige.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2020 15:37 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
GimpSuit skrev:
Jeg plejer at tage fat om stokken, og så forsigtigt trække svampen op med "rod", så knipser jeg lige det nederste af :)

Det er en gammel skrøne at svampeproduktionen skulle tage skade at at hele svampen kommer op, myceliet er nede i jorden.
Det er vigtere at lade de ældste eksemplarer stå og sprede spore, og lade de yngste vokse sig store til den næste plukker ;)



Nej det er nemlig ikke en skrøne da hvis du kigger ned til der hvor svampene fæstnes i myceliet så kommer der altid flere op fra samme sted og når man hiver den første op fra myceliet så river du en masse tråde over som ellers gav næring til de små på vej op lige ved siden af eller endnu værre river dem alle fri men du får kun en lang stængel op da du hiver det op imellem tætte græsrødder osv.

Det man vil se hvis man fortsætter efteråret igennem på samme spot er at der vil komme færre og de vil blive mindre da dem som kommer op fra samme sted har fået trukket "kablerne" over til hoved myceliet og dermed ikke får nok næring til at vokse sig så store som den første du måske fandt.

Stik to fingre forsigtigt så langt ned du kan og knips dem af med neglene eller press hårdt og gnid et par gange med fingerspidserne så rives den over.

Det er meget lidt af stænglen som man går glip af og man gør det kun værre for alle som kommer efter så kør nu go svampeplukkerstil og lad det nederste sidde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2020 13:46 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 sep 2018 13:57
Indlæg: 28
Fso skrev:
Go høst det ser rigtigt fint ud.
Farverne er ik helt optimale på billedet men jeg siger spidsnøgenhat. Den krogede stængel, hatten som ofte åbner sig når de bliver store og de kan faktisk blive meget større end man regner med. Plus farverne som jeg ser dem både lameller og hattens yderside/stængel.
Et par af dem begynder og se lidt gamle ud du kan med fordel lade dem stå og sprede sporer, det vil komme dig til gode i fremtiden. Som regel opdager man først at svampen ikke følelse så fast når den er plukket - ser at der er begyndende huller og eventuel hvide flue larver.
Den slags svampe skal bare smattet ud i græsset omkring hvor den er fundet på grund af 2 ting sporer spredning og slippe for at få de små sultne sataner med hjem de kan hurtigt æde et trip eller to.


Jeg siger mange tak for hjælpen. Jeg sorterede også de klammeste fra da jeg lagde dem over på en avis, der var nemlig, som du siger, det kunne jeg godt selv se da jeg kom til at kigge lidt nærmere på dem. De røg bare med i kampens hede

_________________
Der ville jeg godt liiiige ha' haft lidt mere forberedelses tid!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2020 15:04 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Velbekomme :) du kan med fordel tørre på en plastic pose istedet for avis hvis du risikere de sætter sig fast. Spræt en stor klar sæk op brug noget vægt i kanten og sæt en blæser til at blæse på svampene er den mest optimale måde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2020 15:59 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
En tyk form for køkkenrulle virker super og tørrer dem over natten uden blæser eller træk og så undgår man avis stains på sin fangst.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2020 18:20 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Kommer bare til at fylde en del med køkkenrulle for at tørre 1 kg friske :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2020 13:01 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 jan 2019 20:27
Indlæg: 15
Hej, jeg har et spørgsmål til svampefund tænker jeg bare smider det her i stedet for at lave en hel tråd.
Jeg har fundet nogle rimelig gode steder at finde spids nøgenhat, spørgsmålet er: hvor lang tid går der imellem man kan komme og plukke dem (med de rette betingelser som i vejr), var ude i går og plukke og så tænker jeg, passer det med to dages mellemrum eller hvor lang tid tager det for dem at "komme" op. De kan jo også sidde og være små og gemme sig lidt og kigge lidt frem, uden man for øje på dem, og så kan man tage dem næste gang. Hvor lang tid venter i med at komme det samme sted?
Man kan også konkretisere spørgsmålet således: hvor lang tid tager det for en spids nøgenhat at vokse under de rette forhold?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2020 16:26 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Det er svært at svare på, jeg synes der er stor forskel på markerne. Plus det kommer an på betingelser især regn og hvor på sæsonen man er.
Som du selv er inde på så kan de jo stå skjult og blive set i en anden vinkel i den forbindelse er det os relevant og tænke lidt hvor go er marken - kan du plukke 5o-100 g friske i timen er der jo mere og hente.

Hvis jeg har plukket en mark ned vil jeg vente 1-2 uger alt efter nedbør.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2020 21:42 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 sep 2018 13:57
Indlæg: 28
Jeg er lidt i tvivl om de to her

https://imgur.com/gallery/kvN4fsB

De stod forholdsvis tæt på nogle SN

_________________
Der ville jeg godt liiiige ha' haft lidt mere forberedelses tid!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2020 21:52 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2010 23:00
Indlæg: 1268
Geografisk sted: Køleskabet
Nej, det ligner slet ikke.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 sep 2020 22:41 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Hvordan ser lamellerne ud går de lige ind til stænglen eller op imod hatten (som sn)
Hvordan er farven af lamellerne?
Hatten må heller ik være fedtet ku godt ligne den farisær.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 okt 2020 09:29 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 jan 2019 20:27
Indlæg: 15
JunkieDelux skrev:
Jeg er lidt i tvivl om de to her

https://imgur.com/gallery/kvN4fsB

De stod forholdsvis tæt på nogle SN


Har set dem der mange gange når jeg har været ude at samle. Det er højst sandsynligt lysstokket glanshat (panaeolus olivaceus), http://danskesvampe.dk/?page_id=15579 , eller måske stråhatte (deconica), evt. gødnings-stråhat (deconica coprophila) eller møg-stråhat (deconica merdaria). Sten Larris mener hvis du spiser 100 friske "møg-nøgenhat" (som han kalder dem) så giver de en "psilocybinvirkning" (http://www.stenlarris.dk/HALU/HPSILO.HTM). Alt efter hvad jeg kan finde om dem er der ingen psiloc(yb)in i dem. (viewtopic.php?t=31119) Jeg plukker dem aldrig. Kender dem godt de har en slimet glat flade når man rør dem når de er fugtige. Tjek evt. http://danskesvampe.dk/?page_id=68075

Uanset kan jeg sige det 100% ikke er spids-nøgenhat.


Senest rettet af Æman 01 okt 2020 09:55, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 okt 2020 09:38 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 jan 2019 20:27
Indlæg: 15
Fso skrev:
Det er svært at svare på, jeg synes der er stor forskel på markerne. Plus det kommer an på betingelser især regn og hvor på sæsonen man er.
Som du selv er inde på så kan de jo stå skjult og blive set i en anden vinkel i den forbindelse er det os relevant og tænke lidt hvor go er marken - kan du plukke 5o-100 g friske i timen er der jo mere og hente.

Hvis jeg har plukket en mark ned vil jeg vente 1-2 uger alt efter nedbør.


Okay, tak for svar. Tænker 2 uger er lang tid. 1 uge i det rette vejr må være rigeligt. Men igen ved jo ikke hvor lang tid det tager for dem at gro under de rette omstændigheder. Men tænker måske 3-4 dage. Men det kan da godt være at 7 dage fra de først kommer op af jorden (og man ikke kan se dem) og så til de smider sporer, og begynder at falde samme, men det er selvfølgelig også gætteri fra min side, så skal overhovedet ikke virke skråsikker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 okt 2020 14:26 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
3-4 ved optimal vejr lyder ikke ved siden af, men i og med det er en proces hvor det også er vigtigt at få smidt spore så heller lidt længere tid.
Jeg har været med til at dræbe en konge mark ved at vi plukkede den alt for hårdt det lærer man af.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 okt 2020 19:51 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 01 okt 2020 19:27
Indlæg: 1
Hej

Hvordan oplader jeg billeder af mit fund? :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 okt 2020 21:31 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
www.imgur.com

Jeg mener dog det er smartest, hvis du først åbner dit billede inde i Paint programmet og gemmer det med en ny titel, og så uploader den nye titel til imgur.com - det skulle vist fjerne EXIF-data, så man ikke kan finde ud af hvilken mark du har været rundt på. Men ikke sikker.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6405 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304 ... 321  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team