Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 07:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Flashbacks
Medlem

Geografisk sted: Nowhere
Jeg vil gerne høre mere om forekomster af flashbacks, grundet psilocybin indtag.

Rygterne siger, at man kan opleve at få et flashback efter et svampetrip, mange år efter man sidst har trippet. Det skulle efter sigende være rimelig kraftige oplevelser.
Jeg har fundet en fyr på mushroom.dk, som beskriver netop dette problem, som han selv har helt tæt inde på livet: Læs om det her.

Hvad er jeres egne erfaringer - og hvad siger teorien/biokemien?
Jeg er naturligvis mest interesseret i, hvad der er årsag til disse flashbacks, folk taler om, samt om man kan yde en form for præventiv indsats overfor dem.

Lad høre!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Først noget teori :
Du spørger om teori/biokemi. Jeg har aldrig set nogen biokemisk forklaring på flashbacks, men derimod op til flere forskellige psykologiske forklaringer, som ikke nødvendigvis udelukker hinanden.

Teori nr. 1: Alle mennesker får flashbacks ind imellem, hvor de genoplever dele af en tidligere situation som har været stærkt følelsesmæssigt ladede. Nogle(de fleste) tripoplevelser hører simpelthen ind under denne kategori, og dermed er det helt naturligt at man ind imellem får flashbacks fra sine trips.

Teori nr. 2: Denne teori er lidt mere kompliceret, men har en noget dybere teoretisk fundering. Når man tripper, aktiverer man sit ubevidste/underbevidste, og hvis man ikke ved trippets afslutning har integreret hele det aktiverede område i sin bevidsthed, vil det uintegrerede, men aktive område, "poppe op" i bevidstheden ind i mellem, hvis ikke man har fået lagt ordentligt låg på igen. Det foregår særligt hyppigt i den hypnagoge og hypnopompe periode, altså når man enten er ved at vågne eller ved at falde i søvn, dette skyldes at man enten er ved at give slip på sig selv(når man skal sove), eller at man endnu ikke har fået sat gang i sine sædvanlige forsvarsmekanismer(når man endnu ikke er rigtigt vågen). Derudover vil stress af den ene eller anden art ofte øge hyppigheden af den slags oplevelser. Og så kan man naturligvis også aktivere et flashback ved simpel association, hvis man kommer i en situation der aktiverer nogle lignende følelser.

Håber at ovenstående giver mening, ellers må du/I bære over med mig... klokken er 4, og jeg sidder her midt om natten og prøver at skrive jobansøgning, så er ikke helt frisk. Jeg skal gerne uddybe i morgen om nødvendigt [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Er for træt til at poste egne erfaringer, det gør jeg måske i morgen.

Og burde tråden egentlig ikke flyttes til generelt? Jeg ved godt at det oprindeligt var svampe-flashbacks du spurgte til, emnet er jo mere flashbacks end det er svampe. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Der er ik lige nogen som har overvejet muligheden af at det laver permanente ændringer i organerne, lever, hjerne etc. Så man får flashbacks og HPPD.

Jeg holder på at mange af de visuelle effekter skyldes at man får tilgang til nogle indvortes forstyrelser i den biologiske/æteriske konfiguration, se folk som drikker for meget, de kan f.eks. Se slanger og den slags, hvilket skyldes dilerium og skyldes (skade)virkninger på leveren, har f.eks. OS haft en veninde som påstod at hun havde set sin hjerne på DOB

Medlem

Hmmm... Jeg synes at det lyder meget sandsynligt, at hjernen, ud fra så stærke oplevelser, som et trip medfører, kan generere en form for flashbacks. Men hvad jeg ikke forstår er, hvordan de kan være så kraftige, at man ligefrem mærker dem rent fysisk (ligesom hos ham, i det link jeg postede).
Det overgår i hvert fald alt, hvad jeg nogensinde har prøvet, må jeg sige!
Som svar på det spm. kunne man jo tage Animas forklaring i brug, men jeg synes at det lyder ganske usandsynligt, med mindre man virkelig er misbruger af højeste grad. Og da lyder det egentlig stadig tvivlsomt...

Men jeg vil gerne høre meget mere fra jer - ikke mindst egne erfaringer mht. flashbacks efter brug af psilocybinsvampe.

Insane psychedelia user!

Hvis man blive udsat for alvorlig oplevelse, fx badtrip eller krig, får man traumer. Traumer kan udløse flashbacks.

Medlem

Som jeg forstår det, er det også muligt at få ubehagelige flashbacks, selvom man ikke har haft et badtrip. Hvad er der at sige til det - og hvad gør I evt. selv?
Det ville være interessant at høre om folks egne erfaringer!

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
jeg har kun haft et enkelt flashback mens jeg sad og blev undervist i spansk i skolen...

Pludselig var jeg væk et kort øjeblik (var ved at falde i søvn), hvor jeg kun så bordet bevæge sig med en enorm hastighed, og hvor jeg havde det som om at jeg lå i min seng (jeg vidste at det ville ske på forhånd - dejavu), fuldstændig det samme som der skete, da jeg tog svampe 2 dage før. Det var lige et par sekunder, hvor jeg var bevidstløs, dog havde jeg det stadig normalt bagefter. Men det har aldrig vendt tilbage igen, og har faktisk ikke rigtigt tænkt på det før idag, og så lige der da det skete.

Jeg har dog set mange ting, noget tid efter et hash-trip som også er gået væk igen, men det er en hel anden historie.

Flashbacks er en af priserne man betaler for at besøge den psykedeliske verden, hvilket badtrip også er.

[ 26 September 2003: Besked ændret af: aliaarhus ]

Medlem

[img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Selvom det ikke har noget med svampe eller andre stoffer at gøre, så minder den flashback beskrivelse _utrolig_ meget om nogle mareridt jeg havde som barn, ~10-12 år vil jeg tro. Kan kun huske få brudstykker, og har ikke tænkt på det før jeg læste den rapport..

Ret skummelt faktisk! :l

[ 27 September 2003: Besked ændret af: axia ]

Medlem

Så jeg kan altså, uden at nogen protesterer, konkludere at flashbacks er noget man godt kan regne med at få - og ikke undgå - efter psilocybin brug?

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Mnjaa.. ved nu ikke helt - du kan sagtens trippe uden at få nogen form for flashbacks... Tror du kan få nogle flashbacks efter et godt trip, men det betyder jo ikke at det behøver være meget dårligt. Det jeg oplevede var meget objektivt, synes jeg... jeg var bare klar over hvad der ville ske INDEN det skete, og var helt normal 5-10 sekunder efter - ingen bemærkninger sidne sidst.

Men spørg de mere erfarende.. har kun prøvet svampe 3 gange.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af skambidt:
Så jeg kan altså, uden at nogen protesterer, konkludere at flashbacks er noget man godt kan regne med at få - og ikke undgå - efter psilocybin brug?<HR></BLOCKQUOTE>

Det er ikke helt rigtigt. Flashbacks er en mulighed, men bestemt ikke noget der sker for alle. Du bør altså være forberedt på at det kan ske, men du skal ikke gå rundt og regne med at det helt sikkert sker. Jeg har selv taget mange LSD-trips(over 40, de fleste højdosis), men har kun haft meget få deciderede flashbacks.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Jeg oplevede en gang da jeg var arbejded som gartner, at jeg lige pluselig blev meget træt. Jeg lagde mig derfor ned på en stor træstamme og betraktede skyerne på himlen. Langsomt dykkede et stort blåt hul frem, hvor kantene nærmest lignede blåt ild der bølgede stille og roligt. Jeg er ik klar over om det var et tegn fra gud (som jeg ikke forstod) eller flashback men det var et par dage efter en af de mere hårde ture, med både kiks, svampe, lidt amf og jeg ved ikke hvad. Meget behagelig oplevelse egenlig [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg har også prøvet et par gange hvor jeg har været rimelig træt. Hvor min computerskarm og alt uden om, pludslig bølgede helt vildt. op og ned, op og ned. Der skulle jeg bare lige ryste lidt på hovedet og blinke lidt med øjnene, så gik det væk. Men jeg ku godt mærke at hvis jeg fokuserede så kom det tilbage. Men så gik jeg bare i seng og tænkte ikke mere over det. Faktisk ikke før nu ligesom aliaarhus. Det var heller ikke ubehageligt på nogen måder.

En anden ting jeg tit har oplevet, er at der kommer små ildfluer frem over det hele. Heller ikke ubehageligt. Jeg ved ikke om det har noget med svampe at gøre, men jeg mener også at ha snakket med en anden om dette. Jeg fik det vist også får jeg tog schrooms første gang. Er det også noget i kan nikke genkendende til ?

[ 02 Oktober 2003: Besked ændret af: Alloedee ]

Medlem

Okay. Det kan jeg nok leve med...

Offtopic:
@ Alloedee: det var et tegn fra Gud! "Fed koncert" betyder det vist..
- Beat Safari rocks!
[img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
BeatSafari ??? Ahr okay hehe. Hvor kender du mit band fra ?

Medlem

Hæhæhæhæ!
PM, alloedee.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Jeg har selv oplevet meget lidt i retning af flashback selvom jeg har været på badtrip! Det har hovedsageligt været efter store orale indtagelser af hash. Med hensyn til fluerne der bliver nævnt mener jeg at det er "urenheder" i øjet der kommer til syne og som er hos alle og helt normalt men svingende hvor tit man opdager det!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]