Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 23:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Sidder sølvpapiret under låget? Det var det jeg troede var plastik. Så er der jo ingen luftudveksling overhovedet, eller!?

Gør som Behindmind foreslår, eller lad sølvpapiret sidde helt løst uden på, eller drop det helt selvom du ikke har noget plaster. Der er da noget sundt udseende mycelie i nogle af glassene som godt kan reddes, men spørgsmålet er om du gider at gøre mere ved det nu andet end at give det noge tmere luft, nu du alligevel har en del andre kager på vej.

Hvad mener du med at myceliet er forsvundet!?

Medlem
Brugeravatar

Sølvpapiret sidder under låget, men låget sidder helt løst på, så det er vel kun de to inkuberings huller hvor de kan få luft. Overvejer nu bare at smide det ud, har otte andre glas der er på vej.

Dedikeret medlem

Jeg ville tage lågene helt af så, og lade sølvpapiret sidde løst omkring, og se om der så ikke sker et eller andet. Jeg ville ikke smide dem ud med mindre det var for at lave nogle flere kager i de glas. Men med 8 kager på vej så får du selvfølgelig snart rigeligt med svampe alligevel.

Medlem
Brugeravatar

Jeg prøver at tage lågene af, så må jeg se hvad der sker :)

Medlem
Brugeravatar

Tror ikke det er luft problemer da låget på ingen måde satte stramt på, og sølvpapiret sidder løst på. Jeg har en ide om at det er fordi at selve kagen er for fast, for mine andre kager hvor jeg ikke har brugt rismel er næsten dækket helt af mycelium. og de har kun stået i 10 dage, hvor imod de andre har stået i 31 og 22 dage og der er lang fra lige så meget mycelium i.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Køge, og øst for Jylland
zoede skrev:
Tror ikke det er luft problemer da låget på ingen måde satte stramt på, og sølvpapiret sidder løst på. Jeg har en ide om at det er fordi at selve kagen er for fast, for mine andre kager hvor jeg ikke har brugt rismel er næsten dækket helt af mycelium. og de har kun stået i 10 dage, hvor imod de andre har stået i 31 og 22 dage og der er lang fra lige så meget mycelium i.

Har du haft stampet det????

Har nemlig haft det samme problem med rismel fordi det var blevet trykket sammen..

Medlem
Brugeravatar

Nej overhoved ikke.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Køge, og øst for Jylland
så prøv at bruge noget grovere verm... Har meget at sige hvis det er det helt fine du bruger, da det så pakker sig.

Medlem
Brugeravatar

Må prøve at køve lidt af det grove. Er der nogle der har en ide til hvordan jeg kan redde de andre kager?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
bryd dem op og omstrukturer dem. Evt. med kokosfibre eller halm(sidstnævnte er nok bedst, da det både giver myceliet luft, næring og vand.)

Dedikeret medlem

Ja problemet er nok en kombination af dårligt luftfilter og så den fine vermiculite..

Hvis det var en eller anden sjælden art og du ikke havde andet mycelie end på de kager som nu er gået i stå, kunne man prøve forskellige ting, men eftersom du har 8 andre kager som jeg går ud fra stadig vokser ok synes jeg personligt ikke det ville være besværet værd.

Men hvis du har lyst til at prøve, det er jo altid sjovt at se om det kan lykkes, og det giver jo altsammen lidt "træning" til den dag man virkelig har brug for det, så kan man gøre som And siger.

Men hvis jeg skulle redde det mycelie som allerede er ok ville jeg

1) anskaffe en glove box af en art, jeg har netop foreslået et par simple modeller i "opdatering af samlet viden" tråden,

2) skaf en lille skål eller bakke, som du kan bruge, fx en omhyggeligt rengjort kødbakke fra supermarkedet som er et tip fra flimmer - den kan faktisk også trykkoges hvis der står PP5 på den, det har jeg dog ikke forsøgt.

3) steriliser noget vermiculite eller kokostråde, eller begge dele, alt efter hvad du lige har,

4) find en ren lille tallerken og en ren ske, vask det af inden du bruger det.

inde i den rengjort glove boxe åbner du hvert glas og dufter til det, hvis det lugter grimt dropper du at bruge det pågældende glas til noget. Hvis det lugter svagt sødligt er det heller ikke fantastisk, men kan gå an. Så skovler du det koloniserede mycelie over i bakken, det er ok hvis der kommer lidt ukoloniseret med, men kun meget lidt. og smid det ukoloniserede mycelie på tallerkenen. Til sidst tager du det steriliserede vermiculite/kokostråde og putter ovenpå,bare ca. et 1-1,5 cm lag eller sådan noget og hvis det ikke allerede er vandmættet før steriliseringen (det er nemmest) sprøjter du med din forstøver indtil det er det. Put et stykke rent staniol over, og lad det inkubere nogle dage, check så om casingen er koloniseret, og hvis ja er det klar til at sætte til "blomstring"
Den ukoloniserede substrat du har sorteret fra ville jeg smide ud, men du kan da også, hvis du har lyst, og har nok af sporer eller flydende kultur, bare prøve at sterilisere det igen i nogle bedre glas, og se om det fungerer. Who knows. :-)

Hvis du vælger at gøre som And foreslår, og du ikke smider det ukoloniserede mycelie ud, kan du bare sterilisere nogle tomme glas i trykkogeren. Så bare skovle myceliet over i nye glas inde i gloveboxen, og forsyne dem med et nye filter af steriliseretvermiculite i toppen.Kravene til sterilitet er meget højere end ved det jeg foreslog, så en glovebox er et absolut must. Den er ikke 100% nødvendigt ved det jeg foreslog, selvom jeg altid selv ville bruge en. Koloniseret mycelie er ret stærkt, men det er det ukoloniserede ikke. Du kunne evt også blande med noget kokostråde eller lignende, men jeg ville nu springe halmen over, med mindre du smider det ukoloniserede mycelie ud.

Held og lykke!
Jeg er lidt hmm rundt på gulvet så beklager evt staefejl og trykfejl.

Medlem
Brugeravatar

Takker for svarene, har lige to billeder af fire glas der har stået ca to uger, er det ved at være tiden at få kagen ud eller skal de lige have en uges tid mere?

Billede
Billede

Dedikeret medlem

Jeg kan ikke rigtig se på billedet hvad der er mycelie og hvad der muligvis kun er riskorn, men jeg venter altid nogle dage efter fuld kolonisering med at sætte kagen ud . Der er forskellige meninger om det, men jeg tror ikke du vil opleve bedre/hurtigere første flush ved at sætte den hurtigt ud, kagerne begynder også at udvikle pins hvis du står i glassene. Men du kan jo begynde at give dem lidt lys.

btw, rettelse til det jeg skrev før. Man skal/kan selvfølgelig ikke lugte til kagerne inde i selve gloveboksen. Men men kan lugte lidt til dem når ma nhar taget sølvpapiret af og inden man fjerner det øverste vermiculite lag enten udenfor boksen eller ved hullet til hænderne. Lugten skal nok trænge igennem laget, hvis det er den slemme slags.

Medlem
Brugeravatar

Billederne snyder temlig meget, stort set alt det hvide er mycelium.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg vil sige, at du godt kan sætte dem ud så. Du kan også skære en af kagerne over og kun lade den ene halvdel føde - her kan du bruge den anden halvdel til at opforme flere kager eller andet. Det er altid godt at gemme mycelie og surdej - og de har meget tilfælles endda.

Medlem
Brugeravatar

De bliver sat ud imorgen. Hvis jeg vil prøve at blande det mycelium i de store glas sammen med noget halm, hvordan skal det så gøres og hvilke blandingsforhold.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg vil sige at du skal starte ud med en høj koncentration af mycelium i forhold til halm, bare lige for at kickstarte myceliet igen efter det har haft en nedetid, eller hvad man nu skal sige. Simpelthen bare lige for at styrke det, inden det får sig en udfordring.
Mht. hvordan det gøres, så er der skrevet et par gode tråde.

Der er et par tråde her og her, og de kan jo tilpasses alt efter bulk-behov.

Medlem
Brugeravatar

Takker det må være mit projekt for imorgen.

Medlem
Brugeravatar

Så kom kagerne i, så er det bare at vente.
Billede

Medlem
Brugeravatar

Ser sgu smukt ud :)
Keep up the good work.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]