Ja problemet er nok en kombination af dårligt luftfilter og så den fine vermiculite..
Hvis det var en eller anden sjælden art og du ikke havde andet mycelie end på de kager som nu er gået i stå, kunne man prøve forskellige ting, men eftersom du har 8 andre kager som jeg går ud fra stadig vokser ok synes jeg personligt ikke det ville være besværet værd.
Men hvis du har lyst til at prøve, det er jo altid sjovt at se om det kan lykkes, og det giver jo altsammen lidt "træning" til den dag man virkelig har brug for det, så kan man gøre som And siger.
Men hvis jeg skulle redde det mycelie som allerede er ok ville jeg
1) anskaffe en glove box af en art, jeg har netop foreslået et par simple modeller i "opdatering af samlet viden" tråden,
2) skaf en lille skål eller bakke, som du kan bruge, fx en omhyggeligt rengjort kødbakke fra supermarkedet som er et tip fra flimmer - den kan faktisk også trykkoges hvis der står PP5 på den, det har jeg dog ikke forsøgt.
3) steriliser noget vermiculite eller kokostråde, eller begge dele, alt efter hvad du lige har,
4) find en ren lille tallerken og en ren ske, vask det af inden du bruger det.
inde i den rengjort glove boxe åbner du hvert glas og dufter til det, hvis det lugter grimt dropper du at bruge det pågældende glas til noget. Hvis det lugter svagt sødligt er det heller ikke fantastisk, men kan gå an. Så skovler du det koloniserede mycelie over i bakken, det er ok hvis der kommer lidt ukoloniseret med, men kun meget lidt. og smid det ukoloniserede mycelie på tallerkenen. Til sidst tager du det steriliserede vermiculite/kokostråde og putter ovenpå,bare ca. et 1-1,5 cm lag eller sådan noget og hvis det ikke allerede er vandmættet før steriliseringen (det er nemmest) sprøjter du med din forstøver indtil det er det. Put et stykke rent staniol over, og lad det inkubere nogle dage, check så om casingen er koloniseret, og hvis ja er det klar til at sætte til "blomstring"
Den ukoloniserede substrat du har sorteret fra ville jeg smide ud, men du kan da også, hvis du har lyst, og har nok af sporer eller flydende kultur, bare prøve at sterilisere det igen i nogle bedre glas, og se om det fungerer. Who knows.

Hvis du vælger at gøre som And foreslår, og du ikke smider det ukoloniserede mycelie ud, kan du bare sterilisere nogle tomme glas i trykkogeren. Så bare skovle myceliet over i nye glas inde i gloveboxen, og forsyne dem med et nye filter af steriliseretvermiculite i toppen.Kravene til sterilitet er meget højere end ved det jeg foreslog, så en glovebox er et absolut must. Den er ikke 100% nødvendigt ved det jeg foreslog, selvom jeg altid selv ville bruge en. Koloniseret mycelie er ret stærkt, men det er det ukoloniserede ikke. Du kunne evt også blande med noget kokostråde eller lignende, men jeg ville nu springe halmen over, med mindre du smider det ukoloniserede mycelie ud.
Held og lykke!
Jeg er lidt hmm rundt på gulvet så beklager evt staefejl og trykfejl.