Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215 ... 321  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Og at vi mangler mere regn, i Jylland va de lidt heldigere at den skylle de fik var lidt kræftigere end på Sjælland som køligere landskab så timingen var noget bedre i jydeladet end på Sjælland,

Fugt gør også lidt men vi skulle gerne få noget regn om en uge så det bare hvor meget? Men klart det der mangler før de rigtig skyder, stadig alt for mange små imellem

Junior medlem

Til SvampeBobCirkel's indslag:

Jeg har også været ude i Kongelunden på Amager uden held og hører meget gerne hvad andre har af erfaringer med dette område?

Titel: Hjælp til SN
Junior medlem

Hej.

Vi har været ude at plukke svampe i Moesgård Skov (Århus).
Vi er ret sikre på at der er nogle af dem som var SN, men vi synes de ser lidt mærkelige ud efter de har tørret.

De har tørret i 3 dage.
- Er det for længe?

Vores spørgsmål lyder på om I kan vurderer ud fra nedenstående billeder om nogle af dem er giftige og om I eventuelle kan se om nogle af dem er SN?

På forhånd, tak.

Billede
Billede
Billede

Junior medlem

Hej.

Vi har været ude at plukke svampe i Moesgård Skov (Århus).
Vi er ret sikre på at der er nogle af dem som var SN, men vi synes de ser lidt mærkelige ud efter de har tørret.

De har tørret i 3 dage.
- Er det for længe?

Vores spørgsmål lyder på om I kan vurderer ud fra nedenstående billeder om nogle af dem er giftige og om I eventuelle kan se om nogle af dem er SN?

På forhånd, tak.

Billede
Billede
Billede

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
jeg kan se 2-3 stykker som muligvis er SN, men identifikation skal ske inden tørring. Det er umuligt at sige med sikkerhed nu.

Junior medlem

Kan de blive for gamle, eller kan man roligt prøve at spise dem?

Medlem
Brugeravatar

OleLange - er de plukket inde i skoven eller på et af de åbne engområder omkring skoven?

For mig at se så ligger der mange forskellige slags svampe på papiret, og dét alene får alarmklokkerne til at ringe hos mig. Er du opmærksom på, at flere svampe er dødeligt giftige - ikke mindst dem, som vokser i tilknytning til træer, og som vi derfor typisk finder i skovene? Du kan ikke seriøst mene, at du vil spise svampene uden først at være HELT SIKKER på, hvilke svampe du har foran dig.

Vh Bobfirkant

Medlem
Brugeravatar

Kan det gå at tage afsted idag, eller bør man vente på mere regn?
Det er lidt tid siden vi har fået regn her i Jylland.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Det kan du godt, men svampene vil nok være noget mindre i størrelse og der vil nok også være færre af dem.

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Junior medlem

Hej! Var lige ude i dag for anden gang med en kammerat. Der var nok lidt for tørt, men vejret var dejligt for denne årstid. Jeg fandt desværre kun en ti-stykker, men ville gerne lige høre vedrørende de 6 af dem, for at være sikre på om det er SN og så man er lidt mere erfaren i hvad der skal ledes efter næste gang. De har den spidse hat, de mørke lameller og stilken er lidt kroget og lys. De fire andre er desværre splattet lidt ud, men lignede disse. Hatten på nummer 5 er gået lidt i stykker. Hatten på nummer 6 var lidt mørk på den ene side og lysere på den anden.
Håber I vil hjælpe en nybegynder :)
BIlledet er taget ca. 30 minutter efter plukning:
Billede

Medlem
Brugeravatar

Det er (lidt) vanskeligt at sige, men jeg vil umiddelbart sige, at de alle er SN (5 er helt umulig, men hvis de er taget i samme flush, så er de jo med stor sandsynlighed samme art).

Vh Bobfirkant

Titel: hej derude (:
Junior medlem

Hej derude (:
Jeg har fundet en masse svampe, og de fleste er jeg faktisk rimelig sikre på er SN, men jeg har et par stykker i blandt som jeg er lidt i tvivl om, og gerne ville have be- eller afkræftet (: Det tænkte jeg nogle kunne hjælpe med (:
MEN, jeg ville jo gerne ligge et billed op, men det kan jeg vist ikke finde ud af :roll: Nogen der lige kan hjælpe der også :D

Mvh mathilde

Junior medlem

Skal måske lige siges at jeg ønsker at vise et billed fra min telefon, og ikke et fra nettet (:

Medlem
Brugeravatar

De alle SN pånær måske nr 5 da det umuligt at sige som andre nævner, men den ligner!

Der kommer kræftig regn tirsdag og onsdag wweeee!!!

Junior medlem
Brugeravatar

Hej du.
Du kan bruge en online billed host, såsom postimg.org eller imgur.com. De giver dig et link til billedet, som du så kan copy paste hvor end du nu har lyst :)
Håber det er SN som du har fundet! :wink:

“New Rule: Stop putting psychedelic screensavers on computers. I sit down to check my e-mail, and the next thing I know it's three days later, I'm in the desert, I'm banging on a drum, I'm naked, and somebody's pierced my dick.” - Bill Maher

Dedikeret medlem

mlev1992 skrev:
Skal måske lige siges at jeg ønsker at vise et billed fra min telefon, og ikke et fra nettet (:

hejsa!
her er lidt hjœlp viewtopic.php?f=9&t=28279
mvh

Junior medlem

hvor lang tid vil det ca tage for SN at vokse op igen efter man har plukket alle på marken?

Medlem
Brugeravatar

Lidt dumt at plukke alle på marken du risikere at tømme den og derved smides der ikke sporer og du vil ikke kunne få glæde at stedet igen samt andre heller ville kunne...

Hvis alle overplukker så ender vi med bestanden bliver begrænset og måske en dag i fremtiden er der kun få marker med SN i Danmark og så kan du selv tænke dig til resten...

Pluk med omhu lad nogle af de små stå samt nogle af de gamle så kan man komme igen år efter år

Bare en lille tanke om omhu til alle os samlere da vi vel er interesseret i at bevare bestanden :)

Lidt det samme som ikke at rive svampen for meget op og derved kan skadet mycerlinet under græsset:)

Junior medlem

lader skam de aller mindste stå, og jeg tvivler på at der er andre der kommer helt her ud hvor jeg bor og plukker fra denne mark. men det var nu heller ikke det jeg spurgte om. jeg vil bare vide om der kommer flere op og hvor mange dage der går, efter jeg lige har plukket.

Junior medlem

mraben skrev:
lader skam de aller mindste stå, og jeg tvivler på at der er andre der kommer helt her ud hvor jeg bor og plukker fra denne mark. men det var nu heller ikke det jeg spurgte om. jeg vil bare vide om der kommer flere op og hvor mange dage der går, efter jeg lige har plukket.

eller selvfølgelig kommer der flere op men hvor mange dage går der?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215 ... 321  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]