Et forsøg på at vise lidt profil.

Bakken har altså tilbragt en 4-5 dage uden at der er sket noget videre, der var synligt for det blotte øje i hvert fald, udover at blandingen har genereret den her sure lugt. Lørdag eftermiddag var det tydeligt at et eller andet under optræk, og lugten var ved at forsvinde. Og nu er ensilagedunsten pist væk, og der dufter istedet af b+ mycelie, som så vidt jeg kan se er godt igang med at fortære komposten, hvilket man måske kan se på profilbilledet, da casingen skjuler, hvad der foregår i dybet på det øverste billede. Så det er da fremskridt, men lad os nu se hvad der sker.
Flimmer skrev:
Tak for et godt hobbyeksperiment

Der er da vækst, men ikke i samme grad, som på ren halm.
Jeg tror den megen næring har startet en komposteringsproces i den pasteuriserede halm, det forbruger meget ilt og giver insilage lugt. Hvis man derimod bruger ren champost istedet, er mediet jo komposteret og derfor klar til brug. Dette er kun en teori

Jeg kan ikke finde på en bedre.
Her lige en strøtanke: Tilsatte du kalk til halm/champost mixet?
Så vidt kan søge mig til så fremskynder kalk komposteringsprocesser (fx
http://www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/2193.html - står lidt i et svar)...
Der var måske en lovlig stor mængde knuste æggeskaller i b+ casingmixet.. Æggeskaller skulle dog ikke være særligt letopløselige og derfor heller ikke levere så meget kalk. Desuden var casingen ret tynd. Blandingen var dog blevet trykkogt 2*1,5 timer (kun fordi der også var plads i trykkogeren anden gang), så det kan måske have haft en effekt. Desuden var der en del små kalkkugler i den del af champost mixet der blev brugt - konstaterede i hvert fald 3 mod ingen i det der før blev brugt..
Ingen æggeskaller er blevet brugt til panaeoluscasingen, og altså ingen kalkkugler spottet. Det er altså muligt (men langt fra sikkert) at kalkkoncentrationen var en del højere i b+ blandingen. Men det er også meget muligt, at det er helt hen i vejret..
Citat:
Jeg vil da hellere kaldes for Halmfyr end stråmand
Ja, det kan jeg da godt se nu ikke lyder så flatterende. Beklager!

Halmbølle eller høtyv kunne også bedre gå.